Archocentrus multispinosus lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #16
    Ursprungligen postat av RobinH
    Bästa sällskap till istlanum är inget sällskap!!!! hehe
    dom bör nog funka bra med ett par i ett 540kar
    Jag har inte lekparet kvar längre men jag har ca 150 yngel på uppväxt.
    Misstänkte nästan att det var så... Verkar vara tuffa rackare.

    /Jocke

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Problemet med ett nystartat yngelakvarium är att det inte innehåller någon mat alls och matar du mycket får du nitrit. Ta grus och växter från det startade. Har du ett filter i ett annat akvarium? Sätt in det i yngelakvariet.

      Min erfarenhet samt vad man hör om centralare är att de är helt kassa på att föda upp yngel med annan fisk. Firrar som Chromidotilapia, palettciklider och tanganyikaciklider är en helt annan grej. Jag har snorklat i Mexiko och tittat på firrar med yngel och strategin verkar vara att hålla andra firrar riktigt långt bort vilket kanske inte funkar i akvarier. Nu spånar jag bara.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #18
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Problemet med ett nystartat yngelakvarium är att det inte innehåller någon mat alls och matar du mycket får du nitrit. Ta grus och växter från det startade. Har du ett filter i ett annat akvarium? Sätt in det i yngelakvariet.

        Min erfarenhet samt vad man hör om centralare är att de är helt kassa på att föda upp yngel med annan fisk. Firrar som Chromidotilapia, palettciklider och tanganyikaciklider är en helt annan grej. Jag har snorklat i Mexiko och tittat på firrar med yngel och strategin verkar vara att hålla andra firrar riktigt långt bort vilket kanske inte funkar i akvarier. Nu spånar jag bara.
        Sedan känns det som om att Tanganyikayngel (då syftar jag främst på jullar, Lamprologusar och Neolamprologusar) har mer överlevnadsinstinkt än många centralare. De kan mycket väl gömma sig i samma lilla stenröse i några månader, tills de är stora nog att komma fram. Detta gäller även Malawiyngel (fast de är ju munruvade, så de är naturligt nog större när de tar sig fram).

        Centralarparet ska ju ofta stoltsera runt med sina yngel över hela karet i samlad trupp. Så har jag inte sett Tanganyikaföräldrar göra. De håller sig inom reviret. Men det har som du Ola nämner säkert att göra med att Centralare i allmänhet är större, och därmed har betydligt större revir i naturen. Det är svårt att återskapa i ett kar. Intressant att fundera och spekulera kring dock.

        /Jocke

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Spånar vidare: Även apelsinciklid, Neolamprologus leleupi misslyckas att föda upp yngel. Dessa kommer från "fattiga" områden så det finns kanske inte så mycket yngelätare/ ynglen är anpassade att sprida sig och maximera födointaget? Hos zebraciklid är ungfiskar alldeles bedrövliga på att äta yngel. I åtminstone Laguna Xiloa är det extremt tätt med fisk. Undrar om firrarna från den sjön klarar det bättre? Thorichthys har ju revir på 45 cm i diameter. Undrar om dessa skiljer sig från de andra? Ynglen lär ju uppehålla sig i reviret.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • eodd
            Användare
            • maj 2010
            • 27

            #20
            Tänkte gör en liten återkoppling.
            Efter många om och men fick jag upp yngelkaret, vid det laget hade rätt många yngel redan strukit med. Sög upp lite mer än hälften och det blev ungefär 15stycken. Nu en vecka senare är det fem kvar. Dessa verkar dock trivas och har växt till sig.

            Idag när jag kom hem från jobbet så hade mina Geophagus orange head fått ut sina yngel på bete. De hade vallat ut dem mitt i karet och rosentetrorna kretsade kring den ganska stora familjen som ett stim hajar. Sög upp så många yngel jag kom åt ganska så direkt och släppte ner dem i yngelkaret. Först då inser man hur sjukt mycket Multispinosorna har växt. De har nog blivit minst tre gånger så stora på bara en vecka. Matar än så länge bara med liquifry vilket verkar funka bra.
            Senast redigerad av eodd; 31 maj 2010, 21:05.

            Kommentar

            • GöranE
              Användare
              • februari 2009
              • 334

              #21
              Har haft Multispinosa och det är en trevlig och lättlekt fisk.
              Svårt att få avsättning för ungfiskar dock. Dessa fiskar ser ju ofta lite trista ut i affären
              Däremot är nog OrangeHeaden lättare..
              Jag hade mina yngel i en yngelkasse i samma akvarium ett tag innan jag lyfte över dom i ett eget. Matade med skalade artemiaägg i början och sedan cyklops mm.
              Om man vill att ynglen skall växa på sig fortare får man ju mata ganska mycket. Släng i några räkor och äppelsnäckor i yngelakvariet som städpatrull. Fungerar hur bra som helst..
              Jordätare är det som gäller..

              Kommentar

              Arbetssätt...