Archocentrus multispinosus lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eodd
    Användare
    • maj 2010
    • 27

    Archocentrus multispinosus lek

    Hejsan
    Mina Archocentrus multispinosus (tidigare Herotilapia multispinosa) har precis lekt och har fått ett 60-tal yngel som nu simmar runt omkring dem. Funderar lite på att försöka ta tillvara dessa, hur går jag tillväga? När kan jag ta dem ifrån föreldrarna? vad skall de äta? Vad behövs i yngelkaret, förutom filter och värmare?
    Mina Geophagus Orange Head har precis lagt rom, kan jag ha dem i samma yngelkar som multispinos-ynglena när de är frisimmande?

    Hälsningar Marcus
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hej

    Det går utmärkt att föda upp yngel tillsammans med föräldrarna, men det är oftast omöjligt att föda upp centralamerikayngel i ett akvarium med andra fiskar än föräldrarna. Med ciklider går det i princip aldrig om akvariet inte är mycket stort.

    Det borde gå bra att föda upp Geophagus sp. "orange head"-yngel tilssammans med multispinosayngel, men utan föräldrarna förstås.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • eodd
      Användare
      • maj 2010
      • 27

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Hej

      Det går utmärkt att föda upp yngel tillsammans med föräldrarna, men det är oftast omöjligt att föda upp centralamerikayngel i ett akvarium med andra fiskar än föräldrarna. Med ciklider går det i princip aldrig om akvariet inte är mycket stort.

      Det borde gå bra att föda upp Geophagus sp. "orange head"-yngel tilssammans med multispinosayngel, men utan föräldrarna förstås.
      Tanken är att flytta bara yngel till ett eget akvarium. Hur tidigt kan jag flytta dem? Nu är de någon dag gamla, och simmar tillsammans med föräldrarna som skyddar dem.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av eodd
        Tanken är att flytta bara yngel till ett eget akvarium. Hur tidigt kan jag flytta dem? Nu är de någon dag gamla, och simmar tillsammans med föräldrarna som skyddar dem.
        Hej

        Du kan flytta dem redan nu egentligen, men då missar du ju att studera ynglen med föräldrarna. Dessutom är det inte helt osannolikt att de lär sig lite "sociala färdigheter" genom att gå med föräldrarna. Det är viktigt att mata ynglen redan nu. Vad har de för sällskap? Du kan vänta med att flytta dem tills de minskat oroväckande i antal och/eller föräldrarna börjar visa mindre intresse för dem. De kommer garanterat leka igen om ynglen försvinner dessutom.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • eodd
          Användare
          • maj 2010
          • 27

          #5
          De går med 20 rosentetror, några bolivianska fjärilar, några chockladciklider och ett par orange head. Det stora problemet är att kunna mata ynglingarna eftersom minsta lilla som kommer ned i karet så är resten av invånarna på och vill smaka. Tror nog att jag gör ett försök att flytta dem i kväll, hade ändå tänkt dra igång 54l karet i veckan.

          Vad vill yngel ha i inredningsväg? sand? gömställen? eller är det bättre att köra det bart med bara lite krukor i så det är lättare att hålla rent?

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Om du vill spara yngel samtidigt som du vill njuta av intressant yngelvård är det bara att flytta en del av kullarna. Flytta hälften eller så, så har föräldrarna många små yngel kvar att valla runt.... När väl multispinosorna har börjat leka lär de inte sluta i första taget.

            /Jocke

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              #7
              Ursprungligen postat av Banderad
              Om du vill spara yngel samtidigt som du vill njuta av intressant yngelvård är det bara att flytta en del av kullarna. Flytta hälften eller så, så har föräldrarna många små yngel kvar att valla runt.... När väl multispinosorna har börjat leka lär de inte sluta i första taget.

              /Jocke
              Så har jag gjort ett par gånger och min erfarenhet är att dem yngel som får gå med föräldrarna brukar ha en bättre tillväxt än dem som får gå själva.

              Kommentar

              • eodd
                Användare
                • maj 2010
                • 27

                #8
                Jag är mest lite nojjig för att de skall bli uppätna på direkten. Men jag tror jag testar att flytta hälften, får se hur det går. Slänger upp lite bilder på de små liven sen.

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                  Så har jag gjort ett par gånger och min erfarenhet är att dem yngel som får gå med föräldrarna brukar ha en bättre tillväxt än dem som får gå själva.
                  Jo, om paret är ensamma är det ju så. Men i det här fallet verkar det ju vara ett kar med en massa andra fiskar. Då tenderar tillväxten ta slut väldigt abrupt när ynglen efter ett par veckor vågar sig på en längre utflykt från föräldrarna

                  /Jocke

                  Kommentar

                  • RobinH
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 2150

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                    Så har jag gjort ett par gånger och min erfarenhet är att dem yngel som får gå med föräldrarna brukar ha en bättre tillväxt än dem som får gå själva.
                    Ja det har jag oxå lagt märke till, som nu senast jag behåll yngel från istlanum så lät jag hälften gå kvar hos föräldrarna och efter ca 14dagar så va dom dubbelt så stora som dom som jag hade tagit upp!
                    CA

                    Kommentar

                    • RobinH
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 2150

                      #11
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Jo, om paret är ensamma är det ju så. Men i det här fallet verkar det ju vara ett kar med en massa andra fiskar. Då tenderar tillväxten ta slut väldigt abrupt när ynglen efter ett par veckor vågar sig på en längre utflykt från föräldrarna

                      /Jocke

                      Inte om det finns tillräckligt med gömställe då brukar det alltid vara någon som klarar sig och växer på om det finns lite matrester dom kan få tag i.
                      CA

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Ursprungligen postat av RobinH
                        Inte om det finns tillräckligt med gömställe då brukar det alltid vara någon som klarar sig och växer på om det finns lite matrester dom kan få tag i.
                        Jo, det har ju ganska mycket att göra med hur stort karet är med. I mitt 222-liters där jag hade 6st T. eliotti (varav 2 par) samt 5 svärdbärare fanns det inte en chans för yngel att överleva längre än några veckor. Där fanns det massor av gömställen. Däremot fungerade karet kanon. Ingen fisk var utmobbad och det var en fröjd att studera. Om karet var dubbelt så stort hade kanske några enstaka yngel kunnat klara sig kanske.

                        Men i det här fallet är det väl bara att testa. Multispinosorna lär inte ha lekt för sista gången. Så låt dem gå kvar och kolla hur länge de klarar sig. Då vet du det nästa gång (som förmodlingen bara är ett par veckor efter att sista ynglet har gått åt). Fast om du nu ska föda upp ett antal tillsammans med jordätarna kan det vara lämpligt att plocka dem nu, så att inte storleksskillnaden blir för stor. Tänk bara på att du inte kan dra upp något hysteriskt stort gäng i ett yngelkar på 54-liter. Fast det går ju alltid att gallra när de växer (eller kanske du har tänkt att flytta till större kar sedan)...

                        Hur som helst, lycka till eodd

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • eodd
                          Användare
                          • maj 2010
                          • 27

                          #13
                          Kvällens flytt av yngel sprack eftersom jag någon gång på vägen hem från jobbet lyckats tappa nycklarna till kontoret där 54l karet står. Så i bästa fall i morgon.

                          Tanken är väl inte att starta någon slags avelsstation utan snarare att lära mig lite. Jag är, som de flesta förmodligen redan förstått, ganska ny i gamet.

                          Jag har satt en liten nattbelysning åt dem så jag hoppas några är kvar i morgon!

                          Vidare rapporter kommer! Tack för hjälpen så långt.

                          /Eodd

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #14
                            Ursprungligen postat av RobinH
                            Ja det har jag oxå lagt märke till, som nu senast jag behåll yngel från istlanum så lät jag hälften gå kvar hos föräldrarna och efter ca 14dagar så va dom dubbelt så stora som dom som jag hade tagit upp!
                            Förresten Robin; i hur stort kar har du dina istlanum och med vilket sällskap? Har varit lite småsugen på den arten ett tag (fast har inget lämpligt kar just nu, men sådant kan ju ändras fort...). Ursäkta off-topic, liten avstickare bara...

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              #15
                              Ursprungligen postat av Banderad
                              Förresten Robin; i hur stort kar har du dina istlanum och med vilket sällskap? Har varit lite småsugen på den arten ett tag (fast har inget lämpligt kar just nu, men sådant kan ju ändras fort...). Ursäkta off-topic, liten avstickare bara...

                              /Jocke
                              Bästa sällskap till istlanum är inget sällskap!!!! hehe
                              dom bör nog funka bra med ett par i ett 540kar
                              Jag har inte lekparet kvar längre men jag har ca 150 yngel på uppväxt.
                              CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...