Kortlivade Motaguenseyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #31
    Jag har liknande problem med mina hantelyngel sominte bir långlivade i karet med föräldrarna och jag har undrat lite varför. Jag har aldrig egentligen varit inne på vare sig vattenkvalitet eller lite mat. Snarare att de blir uppätna av andra fiskar på natten.

    Nu såg jag igår något som gav mig en ledtråd. Jag har tre lysramper över karet som jag har timers på så de släcks med 20 minuters mellanrum. När den sista lös simmade alla yngel som vanligt i ett stort moln kring modern och inga tendenser till att samla ihop dem för natten. När sista rampen släcktes väntade jag 2 minuter och lös sedan in i karet med en ficklampa. En mycket stor del av ynglen var nu helt spridda i karet och jordätarna snappade upp dem en efter en i en rasande takt.

    Så nu funderar jag på hur det ska gå till? Borde inte föräldrarna samla ihop sina yngel i en grop eller litet område där de kansjunka till botten och bilda en "knöl"? Hur kan jag åstadkomma detta? Kanske är steget från sista rampen till helt släkt för stort. Jag skulle kunna ha en dimmer på timer som sakta vrider ned ljuset på det områ¨det ynglen är så att de vaggas till söms?

    Någon med erferenheter liknande detta?

    Om man har ett kar där det knappt finns fiende så spelar det antagligen ingen roll vad man gör men annars bör man kanske ha en lösning. Jag har i ett kar aldeles intill ett lekpar med sajicor och de är väldigt duktiga på just att samla ihop ynglen då det börjar bli mörkare.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • dezplay
      Användare
      • september 2008
      • 235

      #32
      Ursprungligen postat av cichlids4fun
      Tja.

      har nu sprattlande larver av motaguenserna, vilka problem har ni som försökt dra upp ynglerna mer än som Micke beskrev ovan? bra att vara förberedd, men artemia ska de få jag ska även dela upp kullen i ett yngelkar och hälften kvar hos föräldrarna, men tips mottages gärna då jag inte haft motaguense innan.
      Grattis till leken! jag misstänkte att dom var redo igen hoppas du har bättre tur att dra upp ynglen. du får slänga upp lite bilder på dom sen då du säkert har bättre kamera än mig

      Kommentar

      • liv
        NCS Medlem
        • februari 2005
        • 192

        #33
        Ursprungligen postat av bossep
        Infusorier och andra småkryp.
        När jag tar vattenprover ute i naturen hittar jag alltid en hell massa infusorier och andra småkryp i vattnet nära botten. Detta leder mig till att tro att våra ciklid yngel lever på dessa under sin första tid.
        Är det någon som slabbar med infusorier nuförtiden?
        Yngelforet jeg bruker er noe som heter :Brinelife artemia.Det er avskallede artemiaegg,og det har vært fint og bruke.Forer med det en stund og går over til frosne cyklops etter hvert.
        Mine akvarier er aldri klinisk rene og jeg er overbevist att yngel finner masse og spise på i algematter,litt slam også videre.Har nå yngel av Apisstograma macmasteri som nå er begynt og spise oppsmuldrett voksen for.Reker ,rogn,tørrfor,frossenfor,rekemix osv.Og husk vannskifte.Det er vel noe av det viktigste akvariestellet.
        jan

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #34
          Ursprungligen postat av dezplay
          Grattis till leken! jag misstänkte att dom var redo igen hoppas du har bättre tur att dra upp ynglen. du får slänga upp lite bilder på dom sen då du säkert har bättre kamera än mig

          tackar, jodå de var redo, de började bråka med de få fiskar som gick i det karet dagen efter isläppandet så jag fick tömma det på fisk, dock missade jag en 12cm eliottihanne som fick rejält med pisk, och försök att infånga den hannen var omöjligt då han hittade ett ställe under den fastlimmade pumpmodulen som inte gick att få tag i han, dagen efter låg han död på golvet, utjagad ur akvariet via en heltäckande ramp (hur det nu gick till)

          ska försöka ta hälften av ynglerna så fort de blivit frisimmande vilket borde vara på tisdag om jag sett rätt.

          jodå kamera har jag dock är jag lite för lat för att använda den
          ska se om jag kan orka ta några bilder idag

          gick allt bra med fiskarna du fick med dig?
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • dezplay
            Användare
            • september 2008
            • 235

            #35
            haha ja dom är "ganska" aggressiva av sig jorå, det var bara en panemensis som strök med. Alla andra simmar glatt omkring

            Kommentar

            • bossep
              Användare
              • januari 2013
              • 2352

              #36
              Lite funderingar från biotopen
              Med anledning av mat vattenkvalité och uppätning.
              När jag tar sedimentsprover kommer det ofta med lite yngel speciellt från 2 typer av bottnar.
              De med 5-10 cm slamskikt och grovt grus/småsten. Troligtvis gömmer ynglen sig i dessa två skikt.
              Det är även omöjligt för föräldrarna att ordna gropar i dessa bottnar utan det ser ut som om ynglen sprider ut sig. Detta kan förklara olika beteende hos fiskar från floder mot de som lever i exempelvis sjöar.
              Även om vattnet är ”skitigt” så är bakterie och protozoa värdena relativt låga framförallt i lite strömmande vatten, troligtvis pga högt PH och högt Kh. Jag kan leta upp lite värden om ni är intresserade.
              Vad dom äter. Jag har inte studerat detta så mycket men jag antar att ynglen lever i ett gränssnitt mellan lugnt och strömmande vatten. Där är fortfarande DO relativt högt samtidigt som antalet mikroorganismer ökar. Jag skall se om jag kan utröna detta vid framtida provtagningar.
              Webmaster för Ciklid.org.
              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #37
                Ursprungligen postat av bossep
                Lite funderingar från biotopen
                Med anledning av mat vattenkvalité och uppätning.
                När jag tar sedimentsprover kommer det ofta med lite yngel speciellt från 2 typer av bottnar.
                De med 5-10 cm slamskikt och grovt grus/småsten. Troligtvis gömmer ynglen sig i dessa två skikt.
                Det är även omöjligt för föräldrarna att ordna gropar i dessa bottnar utan det ser ut som om ynglen sprider ut sig. Detta kan förklara olika beteende hos fiskar från floder mot de som lever i exempelvis sjöar.
                Även om vattnet är ”skitigt” så är bakterie och protozoa värdena relativt låga framförallt i lite strömmande vatten, troligtvis pga högt PH och högt Kh. Jag kan leta upp lite värden om ni är intresserade.
                Vad dom äter. Jag har inte studerat detta så mycket men jag antar att ynglen lever i ett gränssnitt mellan lugnt och strömmande vatten. Där är fortfarande DO relativt högt samtidigt som antalet mikroorganismer ökar. Jag skall se om jag kan utröna detta vid framtida provtagningar.
                Suveränt! Ser ut som om du skulle kunna fylla årets nummer av ciklidbladet med rapporter från "verkligheten"
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • bossep
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 2352

                  #38
                  Ursprungligen postat av DRE
                  Suveränt! Ser ut som om du skulle kunna fylla årets nummer av ciklidbladet med rapporter från "verkligheten"
                  Det kanske man kan säga!
                  Jag skulle ha varit vid Amatitlan sjön och ta prover för att se vilken inverkan vulkanaskan som rasa ner har haft. Men nu kommer jag inte dit eftersom vägarna är förstörda av det värsta regnväder i manna minne. Jag tror det kom ned runt 1000 mm, 1 meter på 36 timmar. Jag såg ett video clip i går kväll och sjön ser för jävlig ut. I stort sätt hela ytan täckt av soppor, etc.
                  Reningsverket vi höll på att fixa till tycks vara mer eller mindre borta och jag törs inte tänka på hur den nya våtmarken ser ut. Så nu har man lite att göra.

                  En av de fiskodlingar (Motagua) vi har är borta. Två 1,000 m³ tankar är helt försvunna och alla dammar fulla med lera i stället för fisk, det som finns kvar av dom.
                  De andra dammarna har jag ingen aning om eftersom man inte kan ta sig dit. Men det är nog lika illa.
                  Bara att starta om från 0 igen.

                  Sådana här saker gör att man blir än mer ödmjuk mot moder natur!
                  Senast redigerad av bossep; 31 maj 2010, 19:02.
                  Webmaster för Ciklid.org.
                  Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #39
                    Fick tokrycket ikväll och slet tag i kameran och drog några bilder, kvaliten e ju inge vidare med dåligt ljus dålig skärpa och skitiga rutor, men det är ju iaf bilder

                    de två första på honan med yngel, den sista på en unghanne dock ej fadern, han ville inte va med på bild
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • dezplay
                      Användare
                      • september 2008
                      • 235

                      #40
                      Hur går det? blev det några överlevare? själv har jag haft lek på bägge septemfaciatusparen

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        #41
                        Ursprungligen postat av dezplay
                        Hur går det? blev det några överlevare? själv har jag haft lek på bägge septemfaciatusparen
                        jodå det finns kvar i både stora karet med föräldrarna (trots slarv med vattenbyterna är de är väl ca 12-13mm nu) och de jag sög upp, fast de är kanske bara hälften så stora (mindre kar med vattenbyten varje dag) så kontentan torde vara att volume att växa på är viktigare än massa vattenbyten.

                        kul grattis, septemfasciatusen är ju skitsnygg när den leker både hannen och honan, fast de är som vanligt svåra att kränga
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...