Kortlivade Motaguenseyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dezplay
    Användare
    • september 2008
    • 235

    Kortlivade Motaguenseyngel

    Ja, som rubriken lyder blir mina yngel frisimmande. Efter några dagar kanske upp till en vecka så tynar dom bort och dör. Har provat att både ha kvar ett gäng hos föräldrarna och även att ha yngel i ett annat kar för dem själva, men inget fungerar är det att dom är så känsliga eller vad kan det vara, nån som vet? är 4:e kullen nu som har dött. Mina midas yngel som är jämngamla lever allihop i yngelkaret, så det är nog inget fel på vattenkvaliten.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Vad matar du med?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • dezplay
      Användare
      • september 2008
      • 235

      #3
      smulat flingfoder... har fungerat på alla andra yngel jag haft, men kanske ska prova med nåt annat nästa gång de får smått ifall det är det som kan vara problemet. Har du nåt tips på nåt bra yngelfoder?

      Kommentar

      • bossep
        Användare
        • januari 2013
        • 2352

        #4
        Hej dezplay,
        Har du sett om dom äter flingorna? Om jag inte har helt fel käkar dom bara från botten när dom är små.
        Hur ser ditt vatten ut? PH KH.

        Bosse

        Ursprungligen postat av dezplay
        smulat flingfoder... har fungerat på alla andra yngel jag haft, men kanske ska prova med nåt annat nästa gång de får smått ifall det är det som kan vara problemet. Har du nåt tips på nåt bra yngelfoder?
        Webmaster för Ciklid.org.
        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Du kan ju prova med Artemia. En bra guide finns här:


          Jag gör enligt den och kör med tvåglasspaket. En laddning räcker en dag, jag doserar med en spruta som jag suger upp artemian i och sedan sputar ut den i akvariet. Ingen artemia sil eller nåt. Här är en liten snutt då jag matar hantelyngel:
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • dezplay
            Användare
            • september 2008
            • 235

            #6
            Bosse: nej dom verkar inte bry sig om dom små smulorna som åker precis förbi dom i vattnet. Men det åker ju ner till botten och även där struntar dom i maten, jag tycker att de borde smaka och spotta ut iallafall. PH ligger runt 7,5 - 8,0. KH vet jag inte.

            DRE: Det såg smaskigt ut kanske skulle testa med det nästa gång ifall det ser mer aptitligt ut.

            har hört att många inte ens fått äggen att kläckas av motaguense så det kanske är extra svåra att föda upp. Men som sagt kanske får prova artemia nästa gång.

            mvh Micke

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              #7
              Ursprungligen postat av dezplay
              Bosse: nej dom verkar inte bry sig om dom små smulorna som åker precis förbi dom i vattnet. Men det åker ju ner till botten och även där struntar dom i maten, jag tycker att de borde smaka och spotta ut iallafall. PH ligger runt 7,5 - 8,0. KH vet jag inte.

              DRE: Det såg smaskigt ut kanske skulle testa med det nästa gång ifall det ser mer aptitligt ut.

              har hört att många inte ens fått äggen att kläckas av motaguense så det kanske är extra svåra att föda upp. Men som sagt kanske får prova artemia nästa gång.

              mvh Micke
              Det är nykläckt Artemia som gäller
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • dezplay
                Användare
                • september 2008
                • 235

                #8
                Då får det bli det nästa gång, för du har ju lyckats föda upp dom

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #9
                  Om det är för jobbigt att kläcka artemia (vilket jag tycker, bekväm som jag är) så finns det fryst nykläckt arteia att köpa samt nykläckt artemia som ligger i en saltlag.
                  Jag har provat bägge varianterna med gott resultat.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • Ola Sjödin
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 514

                    #10
                    Ursprungligen postat av DRE
                    Du kan ju prova med Artemia. En bra guide finns här:


                    Jag gör enligt den och kör med tvåglasspaket. En laddning räcker en dag, jag doserar med en spruta som jag suger upp artemian i och sedan sputar ut den i akvariet. Ingen artemia sil eller nåt. Här är en liten snutt då jag matar hantelyngel:
                    Bra video! Det skall jag ta efter. Mindre Artemia borde gå till spillo då det blir högre koncentration vid slangmynningen. Själv har jag matat ur sil men då sprids käket över lite för stor vattenvolym.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Just nu håller jag på med samma teknik och matar guianacarayngel och de är ännu glupskare än hantlarna och mer eller mindre simmar in i röret. Jag brukar ibland låta artemian flyta ut ur röret ett tag så de hinner att äta av det som kommer. Annars stänger jag av pumpen 30 sekunder tills allt är uppätet.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • bossep
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 2352

                        #12
                        Håller med om nykläckt Artemia!
                        Om dom inte tar det så föds dom nog utan mun!
                        När jag odlade fisk där hemma på 70 talet hade jag ett par av kapade flaskor hängande upp och ned med en luftslang kopplad till en pump genom korken i botten. I flaskorna hade jag saltvatten och Artemia ägg. När det sedan var dax att mata stängde jag pumpen ett par minuter varvid artemia nauplina sjönk till ”botten” sedan var det bara att lossa slangen och tappa ut så mycket man behövde.
                        Detta borde vara enklare nu då man kan använda PET flaskor!
                        Slattarna hällde jag sedan i ett 75 l saltvattens akvarium med 24 tim ljus och fick på det sättet vuxna artemia som föräldrarna uppskattade.

                        Bosse

                        PS gillar skarpt DRE's ”sprut” metod!
                        Webmaster för Ciklid.org.
                        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                        Kommentar

                        • bossep
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 2352

                          #13
                          Hej dezplay,
                          Glömde det här med vattnet.
                          Eftersom dina firrar tycks komma från Motagua floden här i Guatemala tittade jag upp de värden jag har.
                          Tyvärr så är detta en av de skitigaste floderna vi har, rent avloppsdike. Så idealiska vattenvärden är svåra att få fram. Men generellt så har vattnet i regionen höga Kh värden och Ph runt 7-8.
                          Om du har har lågt KH så ha i lite bikarbonat tills du får upp Kh runt 15 – 20. Jag har noterat att mina viltfångade fiskar ofta tacklar av med för lågt Kh och blir känsligare för svamp och bakterie angrepp.
                          Nu vet jag inte hur detta inverkar dina fiskar eftersom dom troligtvis har acklimatiserat sig till ”Svenskt” vatten.
                          Kanske någon av CA rävarna här har mer erfarenhet?

                          Bosse
                          Webmaster för Ciklid.org.
                          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Tack, jag är själv nöjd med lösningen, men onekligen låter det som om du bossep har en ännu bättre lösning med flaskavtappningen! Måste prova.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • dezplay
                              Användare
                              • september 2008
                              • 235

                              #15
                              jasså, så vattnet är så förorenat i den floden är det på senare år det har blivit så eller har den varit det länge?

                              KH värdet kanske har inverkan på de mer känsliga ynglen, får köpa ett test och prova vad jag har för värde. För mina halvvuxna djur har det aldrig varit nåt problem med.

                              Bikarbonat och artemia nästa gång alltså! tack för tipsen

                              mvh Micke

                              Kommentar

                              Arbetssätt...