Kulfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #46
    16 cm var han!
    Mvh Alex

    Kommentar

    • DAHLBERG
      Användare
      • september 2008
      • 106

      #47
      dvs ca 17-18. Du skelar ju också.
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #48
        Still going strong för puffe. Imorse fick han någon form av panikattack efter jag hade matat. Så fort jag rörde mig så vart han halvt uppblåst och gömde sig direkt. Hade då på mig en helröd tröja, så jag provade byta den mot en svart istället. Och vips, 2 minuter senare var han framme igen.

        Var tvungen att göra ett test och drog fram den röda tröjan, och mycket riktigt fick han ångest och simmade undan i ren frustration. Lite kul iakttagelse.
        Mvh Alex

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #49
          Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
          Still going strong för puffe. Imorse fick han någon form av panikattack efter jag hade matat. Så fort jag rörde mig så vart han halvt uppblåst och gömde sig direkt. Hade då på mig en helröd tröja, så jag provade byta den mot en svart istället. Och vips, 2 minuter senare var han framme igen.

          Var tvungen att göra ett test och drog fram den röda tröjan, och mycket riktigt fick han ångest och simmade undan i ren frustration. Lite kul iakttagelse.
          Först skulle jag rekommendera en bra psykolog..........

          men jag har ju en liiiite coolare saltvattensblåsfisk

          och har stor förståelse för dessa familjemedlemmar

          tex
          han vet att frysen två meter ifrån har mat.
          han vet att jag är hans kompis....stänker lite extra
          bor i ena hörnan ser till kassaapparaten
          jag har sett honom blåsa upp sig endast tre gånger på fem år
          sista gången var för kameran....tack
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Markie
            Användare
            • september 2008
            • 512

            #50
            KUL fisk

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              #51
              Jo det klart cf, Aron är kultförklarad som maskot för lagret. Har ni klippt tänderna på honom någon gång?
              Mvh Alex

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #52
                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                sista gången var för kameran....tack
                Den bilden vore kul att se...
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • starfighter
                  Användare
                  • september 2011
                  • 108

                  #53
                  Min fig 8

                  Trodde aldrig att jag skulle hitta en Kulfisk tråd på ett ciklid forum men kul iaf!

                  Jag har en fig 8 jag fick ut av en tjej som skänkte bort denna, har den ihop med mina Malawis.
                  Absolut inga problem med att den biter på Fenor etc, men däremot har jag lite problem att mata honom, har köpt röda blod larver i frysta kuber men han kommer liksom inte fram som dom andra fiskarna när jag matar, så dom hinner äta upp allt innan han är framme.
                  gör nu som så att jag matar malawisarna med flingfoder tills de har lugnat sig, tinar upp larverna och letar upp vart han befinner sig och försöker få dom att landa framför näsan på honom.
                  Min bror sa att han hade läst något om att folk använde någon form av pincetter som dom för ner till kulfisken för att den ska få äta ifred typ.

                  Är det någon som testat något sådant?
                  eller har andra tips?

                  Tycker den e brutalt cool och rolig att titta på, men måste nog snart köpa ett mindre Akvarium till den ifall han ska överleva känns det som.

                  hur är det annars med just kulfiskar, vet att de kan vara jobbiga mot andra fiskar men hur är de emot varandra? tänkte om man skulle dra igång ett kulfisk akvarium, har inte hållt på med fiskar så jätte länge typ 4 månader snart men tycker det är sjukt kul och man ska väl köra medans glöden är framme


                  Tänkte på ett sånt här akvarium till våran Fig 8 tills jag såg priset
                  BiOrb life P45

                  Sjukt snyggt och ser ut som en Iphone ungefär, men aldrig att jag skulle betala 4000 för ett 45l akvarium i plast?
                  Sinnessjukt pris men kan vara de snyggaste jag sett.
                  Frågar man inget får man inget veta!

                  120L Malawi
                  54L Kulfisk

                  MMA nörd av allra högsta grad!

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #54
                    Kulfiskar 'är väldigt intressanta, men min erfarenhet är just att de äter försiktigt. De vill liksom spana in maten från olika vinklar och sedan hugga i. Närd e väl börjat tar de däremot stora bitar.

                    De kulor jag haft är:
                    Carinotetraodon Lortedi 1st i ett 112 liters med andra fiskar. Ganska kaxig mot andra men inga problem egentligen. Hade den tillsammans med Riddargoby, kulan syns nog lite här:


                    Carinotetraodon travancoricus 4st i ett 36 liters

                    Samt just nu en liten i ett 280 liters, gillar vegetabiliska pellets mest av allt?!
                    Auriglobus nefastus

                    Min favorit var Lortedin, riktigt cool och eftertänksam, tyvärr fiskade katten upp den
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Pierre_N
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 772

                      #55
                      Jasså du har haft Carinotetraodon travancoricus DaRe. Jag har ett 30l som jag hade tänkt att ha räkor i men jag är lite sugen på ett projekt här hemma och att försöka få lite yngel på dem låter som ett lagom stort projekt. Hur fungerade dem i ett så litet kar? Har läst en hel del om dem och det verkar vara så delade meningar. Vissa säger att de är jätteaggro medan andra inte verkar ha några problem alls.

                      Är det andra som har erfarenhet av dessa får ni också såklart jättegärna svara.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #56
                        Jag hade bara dem med små små snäckor som illa kvickt försvann.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • starfighter
                          Användare
                          • september 2011
                          • 108

                          #57
                          Den som du nu har ihop med andra fiskar, hur matar du dom så att du är säker på att de får i sig mat?
                          Frågar man inget får man inget veta!

                          120L Malawi
                          54L Kulfisk

                          MMA nörd av allra högsta grad!

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #58
                            Jag matar med mysis fångad i skärgården. Hyggligt stora flak och denne skiljer sig lite då den är rätt snabb på maten. Den är inte heller alls intresserad av andra fiskar så väldigt "snäll". Fast den har ett stelare simsätt och inte lika mycket helikopterkänsla som lortetin.

                            Det är en väldigt bra artikel om kulfiskar i senaste Ciklidbladet. Skicka PM om du vill ha ett medlemserbjudande
                            Senast redigerad av DaRe; 19 oktober 2011, 08:49.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • starfighter
                              Användare
                              • september 2011
                              • 108

                              #59
                              Skulle man kunna ha ett akvarium på ca 50l med
                              1-2 Tetraodon biocellatus, fig 8
                              1-2 Carinotetraodon travancoricus, dvärgkulfisk
                              1-2 Tetraodon nigroviridis, Grön kulfisk

                              eller ska man hålla sig till samma kulfiskar om man ska göra ett sådant akvarium? eller är de mest fientliga mot andra arter?

                              Någon som vet vad dessa ligger på för pris ungefär? Fick ju min som sagt så jag har ingen aning, såg en Grön kulfisk på ca 5-7cm som kostade 140kr det e allt jag vet
                              Frågar man inget får man inget veta!

                              120L Malawi
                              54L Kulfisk

                              MMA nörd av allra högsta grad!

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #60
                                Ursprungligen postat av starfighter
                                Trodde aldrig att jag skulle hitta en Kulfisk tråd på ett ciklid forum men kul iaf!
                                I Ciklidbladet 3/2011 finns det till och med en kulfiskartikel!
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...