Kulfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    Kulfiskar

    Någon som haft Tetraodon lineatus eller mbu? Har som sneglat lite på dessa kulfiskar av modell större och då främst lineatus som också kallas "fahaka-puffer". Kanske inte riktigt en sälskapsfirre, mer snarare som en petfish!

    Tycker det är väldigt personliga fiskar.

    Mvh Alex
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    #2
    Polarn hade en Fahaka, den var riktigt trevlig! Väldigt sällskaplig eller vad man skall kalla det. Den gick ihop med massa räkor i ett tätplanterat akvarium. Var väl runt 20-25cm när han gjorde sig av med den.
    Grymt aggressiv, matade med fullvuxna äppelsnäckor vilka den krossa som ingenting, för att efter några sekunder spotta ut ett söndermalet skal
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

    Kommentar

    • Broddan
      Användare
      • februari 2008
      • 59

      #3
      Kolla in denna då!

      Jag tycker denna kulfisk är helt fantastisk, svårt att tro att det är en sötvattenskulfisk


      Hälsningar

      D

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Tetraodon Pustulatus är den läckraste. Brutalt snygg men brutalt DYR.
        Mvh Alex

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #5
          Jaa det finns riktigt snygga Går det se nån könsskillnad på dessa arter?
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            Användare
            • oktober 2003
            • 3615

            #6
            Det vet jag inget om i alla fall. Läst dock om ett par stycken som odlat fahaka...
            Mvh Alex

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Finns det några i vettig storlek som man kan ha med andra fiskar?
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • jegt
                Användare
                • mars 2006
                • 50

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Finns det några i vettig storlek som man kan ha med andra fiskar?
                Colomesus Asellus, som blir runt 7-8cm, går hyggligt med andra fiskar, de kan vara fenbitare dock.

                De vill vara en 5-6 stycken helst.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Finns en uppsjö sötvattenkulfiskar i smått format, jag hade en Carinotetraodon Lorteti rödögd kulfisk och den är extremt intressant och lätt att ha, men biter på fenor och allt möjligt. Jag hade en i ett kar med zebraciklider. Inte ens zebrorna som är rätt stora gick säkra. Jag flyttade den till ett annat kar, men tyvärr tog katten den.

                  jag matade den med trädgårdssniglar i litet format och mysisräkor och annat.
                  Senast redigerad av DaRe; 25 mars 2010, 20:25.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 3615

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Finns det några i vettig storlek som man kan ha med andra fiskar?
                    Beror på hur stort sällskap du ska ha till dem. Om du inte har alltför stora så skulle jag rekommendera Dvärgkulfisk, Carinotetraodon travancoricus. Sägs vara halvaggro men har ett gäng på jobbet nu sen två veckor tillbaka och är hur lugna som helst. Går ihop med ett par tetror och praktbarber.
                    Mvh Alex

                    Kommentar

                    • DAHLBERG
                      Användare
                      • september 2008
                      • 106

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Finns det några i vettig storlek som man kan ha med andra fiskar?
                      Det är som sagt Colomesus asellus. Annars har du ju Tetraodon biocellatus som är riktigt fin. Den räknas väl som mindre busig, men det är bräckvatten (ca SG 1,005). Carinotetraodon tranvancoricus är liten som fan, men snäll.

                      Läs på pufferforum: http://www.thepufferforum.com/forum/...ia/Freshwater/

                      Finns mycket bra info och bra forum att fråga
                      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av DAHLBERG
                        Det är som sagt Colomesus asellus. Annars har du ju Tetraodon biocellatus som är riktigt fin. Den räknas väl som mindre busig, men det är bräckvatten (ca SG 1,005). Carinotetraodon tranvancoricus är liten som fan, men snäll.

                        Läs på pufferforum: http://www.thepufferforum.com/forum/...ia/Freshwater/

                        Finns mycket bra info och bra forum att fråga
                        Tack! Jag skulle ha preciserat mig och skrivit att med vettig storlek så menar jag mellan 5 och 20 cm.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          #13
                          Hej!

                          Jag köpte två Colomesus Asellus i Köpenhamn för nån månad sedan. De är 3-4 cm nu och jag har inte märkt mycket fenbitande på andra fiskar. De är också helt fredliga gentemot varandra. Jag tycker det är ett väldigt roligt inslag i akvariet med en enorm energi, oräddhet, hunger och ett udda utseende. Här är ett rätt kasst foto:



                          Man får väl se vad som händer när de växer till sig men jag hoppas att kunna ha dem med mina stora ciklider och lite malar, pansarmalar etc. Det som oroar mig mest är att behöva klippa tänderna på dem eftersom jag inte har något mer än malayisk sandsnigel att erbjuda som tandreglerande foder.

                          mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • DAHLBERG
                            Användare
                            • september 2008
                            • 106

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Tack! Jag skulle ha preciserat mig och skrivit att med vettig storlek så menar jag mellan 5 och 20 cm.
                            Man begränsar sig ganska kraftigt när man ska ha kulorna med andra fiskar, om man vill kunna välja mellan alla ska du nog köra artakvarium.

                            Monotrete Palembangensis är en väldigt udda kulfisk och brukar bara köpas av sanna kulfiskälskare pga dess utseende och "tråkiga" beteende. En lurker som oftast bara är framme på nätterna, den tar en efter en mina rivulatusyngel och käkar fenorna på honan och hanen. Den ska snart flytta till ett eget kar, men det är en fin liten kulfisk som blir ca 20 cm

                            Tetraodon Erythrotaenia är en ganska ovanlig kulfisk som man inte ser i handeln alltför ofta, väldigt aggressiv mot sin egna art men ganska snäll mot andra kulfiskar (har dem med T biocellatus just nu). Troligtvis fenbitare på andra fiskar.
                            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG

                            Kommentar

                            • luppe
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 154

                              #15
                              Köpte ett akvarium och fick med en kulfisk som hade rensat hans akvarium, han var ganska less på den. den var ca 15 cm. Jag släppte ner den i en av mina burkar där det går några oscar, silverhaj samt några stora plecto. tyvärr för kulfisken går även där en kajman.....det sa bara splatsch...så var tyvärr fisken ett minne blott.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...