Lagstiftningsremisser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #31
    Ursprungligen postat av Mikael W
    Nä. Så snabbt går det inte. Remissvaren inlämnades i mars, nu läser de antagligen igenom dem och sedan börjar de fundera på vilka ändringar de behöver göra i lagen. Detta är ju inte ett brådskande lagstiftningsprojekt så jag antar att det tar flera månader innan ett förslag ges till riksdagen.
    Och det nya förslaget lär väl först gå ut på en remiss till alla som har anmält sig som remissorganisationer (t.ex. NCS) innan detta sammanställs och lämnas till riksdagen för beslut.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #32
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      ...och blir det en ny regering kanske de skrotar alltihop och bygger upp djurskyddsmyndigheten igen...
      Bevare oss väl... nu förstörde du min nattsömn!! Behöver bums två flaskor vodka för att komma på banan igen. Tur jag har semester... *s*

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #33
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Bevare oss väl... nu förstörde du min nattsömn!! Behöver bums två flaskor vodka för att komma på banan igen. Tur jag har semester... *s*

        Hilsen,

        /P
        Nåja, dock så var åtminstone fördelen med djurskyddsmyndigheten i Skara att det var mindre omsättning på folk där så de var lättare att arbeta med dom än med Jorbruksverket som byter ansvariga (gjorde i alla fall tidigare) lika ofta som vi andra byter kallingar

        Så jag får ändå lite försvara Djurskyddsmyndigheten även om dom vägrade att betala ut ersättning till mig efter att jag hade hållit föredrag på deras fisksymposium - var nog inte tillräckligt snäll mot dom
        Men jag fick i alla fall ett paraply som det står Djurskyddsmyndigheten på och regnar gör det ju

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #34
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Och det nya förslaget lär väl först gå ut på en remiss till alla som har anmält sig som remissorganisationer (t.ex. NCS) innan detta sammanställs och lämnas till riksdagen för beslut.
          Kjell man behöver inte anmäla sig som remissorganisation.
          Vem som helst kan svara på aktuella remisser både organisation eller som privatperson. Har man synpunkter på aktuella remisser som ligger på hemsidan så är det bara o maila in dem.

          Senast redigerad av kaj.p; 26 augusti 2010, 09:59.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8597

            #35
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Kjell man behöver inte anmäla sig som remissorganisation.
            Vem som helst kan svara på aktuella remisser både organisation eller som privatperson. Har man synpunkter på aktuella reissser som ligger på hemsidan så är det bara o maila in dem.

            http://www.jordbruksverket.se/omjord...800032690.html
            Nä. Men man kan. Om man vill. Då skickar de remisserna till en och man riskerar inte att missa dem.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #36
              Ursprungligen postat av kaj.p
              Kjell man behöver inte anmäla sig som remissorganisation.
              Vem som helst kan svara på aktuella remisser både organisation eller som privatperson. Har man synpunkter på aktuella remisser som ligger på hemsidan så är det bara o maila in dem.

              http://www.jordbruksverket.se/omjord...800032690.html
              Jo men som Mikael skriver så missar man dom inte om man är anmäld där - det måste vara lättare att får ett brev om när det är nya remisser på gång, än att ständigt kontrollera på deras hemsida om det är något nytt på gång.

              Men det är ju upp till var och en hur man vill göra - det viktiga är ju inte hur man får reda på det utan att så många organsiationer som möjligt svarar på deras remisser. Fram till nu har det ju tyvärr varit bedrövligt dåligt på den fronten.

              Ytterligare en liten fördel med att man anmält sin organsiation hos SJV är att OM (har bara hänt några enstaka gånger) de har ett möte för att diskutera något nytt lagförslag/remiss så får man en inbjudan till detta.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #37
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Ytterligare en liten fördel med att man anmält sin organsiation hos SJV är att OM (har bara hänt några enstaka gånger) de har ett möte för att diskutera något nytt lagförslag/remiss så får man en inbjudan till detta.
                Intressant, det där är något vi ska bevaka. Bra att man kan regga sig som privatperson också, men jag tror att ett svar på en remiss får mer tyngd om det är en organisation bakom. En enskild person som svarar blir nog lätt avfärdad som "tokstolle", och har man väl en gång fått den stämpeln är man rökt... steg ett är iaf att få tillgång till själva infon om vad som är på gång.

                Hilsen,

                /P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #38
                  Jag har igentligen inget o tilllägga då jag är rätt enig.
                  Min poäng var att försöka förtydliga att det inte enbart är de som anmält sig som har rätt o yttra sig utan att alla kan göra detta.

                  Sedan kan jag också tycka att det skulle vara en vinst att vid varje gång det kommer en remiss som är av intresse så skulle den läggas ut här på forumet.
                  Senast redigerad av kaj.p; 26 augusti 2010, 11:21.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #39
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Sedan kan jag också tycka att det skulle vara en vinst att vid varje gång det kommer en remiss som är av intresse så skulle den läggas ut här på forumet.
                    Det där är en mycket bra idé. Det finns en punkt som jag vill ta upp i Varberg, och det handlar om "marknadsföring" av frågorna. Det märks ju att rätt många är intresserade, om bara infon kommer ut. Sprider vi öppet vad som är på gång inom lagstiftningen så ökar intresset och vips är jag överflödig i detta!!

                    Hilsen,

                    /P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      #40
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Jag har igentligen inget o tilllägga då jag är rätt enig.
                      Min poäng var att försöka förtydliga att det inte enbart är de som anmält sig som har rätt o yttra sig utan att alla kan göra detta.

                      Sedan kan jag också tycka att det skulle vara en vinst att vid varje gång det kommer en remiss som är av intresse så skulle den läggas ut här på forumet.
                      Instämmer - man kan inte nog "tjöta" tillräckligt om detta.

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • april 2002
                        • 2294

                        #41
                        Såg att högsta bossen i EU när det gäller djurskydd John Dalli lovar krafttag i hela EU:s djurlagstiftning 2014. Frågan är vad detta innebär o hur det påverkar en ev ny svensk lagstiftning.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8597

                          #42
                          Ska EU börja fundera 2014, eller ska lagverket vara klart och träda i kraft 2014?

                          Antagligen det senare, och då betyder det att den svenska nya lagen hinner träda i kraft före det, och så blir det en ny runda när den ska anpassas till den nya EU-lagen. I Finland har också en omgång startat, med sikte på att en ny lag ska träda i kraft 2015.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8597

                            #43
                            Hej

                            En reform av djurskyddslagstiftningen hade en remissrunda under våren-försommaren 2012. NCS lämnade in sitt remissvar i juni. (Hade tydligen missat att lägga upp det här.)

                            Mer info om det aktuella lagändringsprojektet finns i denna tråd: http://www.ciklid.org/forum/showthre...ight=remissvar
                            Bifogade filer
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8597

                              #44
                              Hej

                              Ligger lagreformen fortfarande under utredning? Efter vårt remissvar har bara ett par mindre ändringar gjorts i den gamla lagen.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...