Lagstiftningsremisser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Engelholm Audio
    Användare
    • augusti 2009
    • 366

    #16
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    För poängen måste väl ändå vara att fiskarna skall må bra - just detta är syftet att få fram i NCS remissvar. Sedan kan man ju inte bli allför långrandig heller så därför kunde vi inte bre ut oss alltför mycket. Denna gång handlade det ju mer om att påvisa vad som är fel och bra med lagstiftningen. Om nu myndigheterna skulle anamma detta synsätt och vilja omarbeta lagen så att fiskarna får det bättre så får NCS förhoppningsvis anledning att mer i detalj återkomma till hur lagen skall skrivas.

    Vi nämner också lite kortfattat om hur fiskarnas miljö i naturen kan se ut och varför inte den är det optimala i akvarium
    Okej.

    Håller med i ert svar, men är rädd för att mer än 3 meningar avskräcker sönderstressade myndighetspersoner (gissningsvis med arbetsprestationen kopplad till "antalet" inte kvaliteten).

    "Naturliga miljöer" kan ju inkludera kundvagnar, coca cola burkar med mera...
    Vänliga hälsningar, Pär!
    CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
    Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #17
      Ursprungligen postat av Engelholm Audio
      Håller med i ert svar, men är rädd för att mer än 3 meningar avskräcker sönderstressade myndighetspersoner (gissningsvis med arbetsprestationen kopplad till "antalet" inte kvaliteten).
      Möjligen, men samtidigt kan man ju inte utgå från att de kommer att strunta i alla seriösa svar. Utan vi får ta på oss vårt ansvar - gör sedan inte myndigheterna det. Så får det väl även i fortsättningen bli som idag då det inte finns någon användbar djurskyddslagtsiftning för fiskar. Dvs det står skrivet lite text som ingen bryr sig om.

      "Naturliga miljöer" kan ju inkludera kundvagnar, coca cola burkar med mera...
      Ja, men det kan kanske åtminstone fungera bättre i akvarium än det myndigheterna menar är deras "naturliga miljö"

      Kommentar

      • Engelholm Audio
        Användare
        • augusti 2009
        • 366

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Möjligen, men samtidigt kan man ju inte utgå från att de kommer att strunta i alla seriösa svar. Utan vi får ta på oss vårt ansvar - gör sedan inte myndigheterna det. Så får det väl även i fortsättningen bli som idag då det inte finns någon användbar djurskyddslagtsiftning för fiskar. Dvs det står skrivet lite text som ingen bryr sig om.
        Min poäng är inte att skita i djuplodande text (för jag älskar det) utan min poäng är att man bör ge en "executive summary" och kanske ett förslag på hur paragrafen borde sett ut - med referens till den djupa texten.
        Vänliga hälsningar, Pär!
        CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
        Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Hej

          En sammanfattning där vi listade våra viktigaste punkter hade varit utmärkt!

          Jag uppfatter att de i själva uppdraget poängterade detta problem. Även remissvaret från Zoologiska institutionen (Göteborgs Univ) hade med detta och säkert andra universitet. Jag tror att på denna punkten kommer det ske en förskjutning från "naturligt" till "välfärd". (Vad de kallar det för spelar mindre roll, men i vetenskapssammanhang talas det mycket om "animal welfare")

          Ps. Helena som man åtminstone mejlar remissvaret till har doktorerat på spigg så hon är nog van att läsa http://su.diva-portal.org/smash/reco...d=diva2:193185
          Senast redigerad av Ola Svensson; 31 mars 2010, 13:56.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #20
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Ps. Helena som man åtminstone mejlar remissvaret till har doktorerat på spigg så hon är nog van att läsa http://su.diva-portal.org/smash/reco...d=diva2:193185
            Det var ju i alla fall klart positivt att den som får remissen åtminstone är lite insatt i fiskar - klart framsteg mot tidigare

            Kommentar

            • Engelholm Audio
              Användare
              • augusti 2009
              • 366

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det var ju i alla fall klart positivt att den som får remissen åtminstone är lite insatt i fiskar - klart framsteg mot tidigare
              Det finns hopp!
              Vänliga hälsningar, Pär!
              CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
              Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #22
                HÄr är också ett område där jag tycker man resonerar märkligt.
                Varför säga att Vi är den enda föreningen som svarar!
                Men om nu Kjell fått uppdraget varför inte få alla akvaristiska föreningar o stå bakom.
                Jag tycker ju att det vore o ge remissvaret mer tyngd.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #23
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  HÄr är också ett område där jag tycker man resonerar märkligt.
                  Varför säga att Vi är den enda föreningen som svarar!
                  Men om nu Kjell fått uppdraget varför inte få alla akvaristiska föreningar o stå bakom.
                  Jag tycker ju att det vore o ge remissvaret mer tyngd.
                  Nja nog har väl åtminstone också SARF svaret eller?

                  Sedan anser jag att du har fel om man skall få alla akvaristiska organsiationer (antar du menar det och inte föreningar) till att ge ett gemensamt svar för i så fall lär det inte bli något enat svar innan år har gått efter att remisstiden har avslutats
                  Dessutom så ger det väldigt mycket mer tyngd om 10 organisationer svarar än om det kommer in ett svar.

                  Well, om man nu skall försöka göra något gemensamt så är det väl i så fall inte NCS fel att det inte blivit av. För ett antal år sedan tog NCS initiativet till att alla akvarieorgansiationerna skulle samlas för att vi åtminstone skulle hitta en nivå där vi skulle kunna samarbeta. Bara några få organsiationer kom till mötet och det fanns inget intresse från någon organsiation förutom NCS för ett fortsatt samarbete.

                  Jag klagade i vintras (tror det var på Zoopet) att det då bara var NCS och SARF av sveriges akvarieorgansiationer som ens hade orkat anmäla sig hos Jordbruksverket att de ville ha info från dem om vilka lagförändringar som var på gång i Sverige. Denna anmälan tar max. 5 minuter att göra och ändå var det bara 2 som hade orkat göra det - det säger ju lite om intresset för dessa frågor från övriga akvarieorganisationer. Hoppas att mitt "gnäll" åtminstone fått lite fler organisationer att anmäla sig till SJV.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Nja nog har väl åtminstone också SARF svaret eller?

                    Sedan anser jag att du har fel om man skall få alla akvaristiska organsiationer (antar du menar det och inte föreningar) till att ge ett gemensamt svar för i så fall lär det inte bli något enat svar innan år har gått efter att remisstiden har avslutats
                    Dessutom så ger det väldigt mycket mer tyngd om 10 organisationer svarar än om det kommer in ett svar.

                    Well, om man nu skall försöka göra något gemensamt så är det väl i så fall inte NCS fel att det inte blivit av. För ett antal år sedan tog NCS initiativet till att alla akvarieorgansiationerna skulle samlas för att vi åtminstone skulle hitta en nivå där vi skulle kunna samarbeta. Bara några få organsiationer kom till mötet och det fanns inget intresse från någon organsiation förutom NCS för ett fortsatt samarbete.

                    Jag klagade i vintras (tror det var på Zoopet) att det då bara var NCS och SARF av sveriges akvarieorgansiationer som ens hade orkat anmäla sig hos Jordbruksverket att de ville ha info från dem om vilka lagförändringar som var på gång i Sverige. Denna anmälan tar max. 5 minuter att göra och ändå var det bara 2 som hade orkat göra det - det säger ju lite om intresset för dessa frågor från övriga akvarieorganisationer. Hoppas att mitt "gnäll" åtminstone fått lite fler organisationer att anmäla sig till SJV.

                    Kjell jag har inga klagomål på NCS tvärtom Det är givetvis de passiva som skall skällas på. Men alla föreningar har några entusiaster tyvärr räcker inte deras tid De får heller inte den info som behövs för o kunna aggera.
                    Och det är dit jag vill komma. Ett nätverk med Zorf, SaRF, NCS, GOC, Nds, killi, guppie o dammfolket m.fl Vore det inte något som skulle gynna hobbyn.'
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Nja nog har väl åtminstone också SARF svaret eller?

                      Sedan anser jag att du har fel om man skall få alla akvaristiska organsiationer (antar du menar det och inte föreningar) till att ge ett gemensamt svar för i så fall lär det inte bli något enat svar innan år har gått efter att remisstiden har avslutats
                      Dessutom så ger det väldigt mycket mer tyngd om 10 organisationer svarar än om det kommer in ett svar.

                      Well, om man nu skall försöka göra något gemensamt så är det väl i så fall inte NCS fel att det inte blivit av. För ett antal år sedan tog NCS initiativet till att alla akvarieorgansiationerna skulle samlas för att vi åtminstone skulle hitta en nivå där vi skulle kunna samarbeta. Bara några få organsiationer kom till mötet och det fanns inget intresse från någon organsiation förutom NCS för ett fortsatt samarbete.

                      Jag klagade i vintras (tror det var på Zoopet) att det då bara var NCS och SARF av sveriges akvarieorgansiationer som ens hade orkat anmäla sig hos Jordbruksverket att de ville ha info från dem om vilka lagförändringar som var på gång i Sverige. Denna anmälan tar max. 5 minuter att göra och ändå var det bara 2 som hade orkat göra det - det säger ju lite om intresset för dessa frågor från övriga akvarieorganisationer. Hoppas att mitt "gnäll" åtminstone fått lite fler organisationer att anmäla sig till SJV.
                      Fy fan.....jag älskar dig

                      inte alla som kan leverera en bajsmacka och alla säger tack
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #26
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Kjell jag har inga klagomål på NCS tvärtom Det är givetvis de passiva som skall skällas på. Men alla föreningar har några entusiaster tyvärr räcker inte deras tid De får heller inte den info som behövs för o kunna aggera.
                        Och det är dit jag vill komma. Ett nätverk med Zorf, SaRF, NCS, GOC, Nds, killi, guppie o dammfolket m.fl Vore det inte något som skulle gynna hobbyn.'
                        Okej då missförstod jag dig.
                        Kanske något för den nuvarande NCS styrelsen att ta tag i igen (årsmöte snart). De personer som då satt i styrelsen för andra organsiationerna har väl bytts ut sedan dess så det finns kanske bättre förutsättningar idag. Låt oss drömma

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #27
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Fy fan.....jag älskar dig

                          inte alla som kan leverera en bajsmacka och alla säger tack
                          Alla säger inte tack, men jag bryr mig inte så mycket om det

                          Förövrigt var jag väl inte direkt elak i inlägget - det jag skrev ovan om organisationerna har jag väl sagt "100 gånger" förr så det var ju inte direkt nytt om man säger så
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 april 2010, 23:29.

                          Kommentar

                          • Johan W
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 266

                            #28
                            Några nyheter i ärendet?

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8598

                              #29
                              Nä. Så snabbt går det inte. Remissvaren inlämnades i mars, nu läser de antagligen igenom dem och sedan börjar de fundera på vilka ändringar de behöver göra i lagen. Detta är ju inte ett brådskande lagstiftningsprojekt så jag antar att det tar flera månader innan ett förslag ges till riksdagen.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #30
                                Ursprungligen postat av Mikael W
                                Nä. Så snabbt går det inte. Remissvaren inlämnades i mars, nu läser de antagligen igenom dem och sedan börjar de fundera på vilka ändringar de behöver göra i lagen. Detta är ju inte ett brådskande lagstiftningsprojekt så jag antar att det tar flera månader innan ett förslag ges till riksdagen.
                                ...och blir det en ny regering kanske de skrotar alltihop och bygger upp djurskyddsmyndigheten igen...
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...