Sjuka troffar, hur man upptäcker det och behandlar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Norrland
    Användare
    • december 2009
    • 557

    #16
    Var inte rädd att fasta fiskarna nagon dag och ge sallads blad eller gurka efterpå. Det ransar magar o tarmar fint. Du kan aven andvanda dig av Epsom Salt (Magnesium Sulfat) som underlattar matsmaltningen (+ höja hårdheten pa ditt vatten).

    En bra tips ar att om det inte skvätter vatten ur din burk nar du matar dina Troffar ska du kolla in alla variabler (filter, vatten, temp etc). Om dom leker formycket eller om du tommt dina honor ska du gora dig sjalv en tjanst att morklagga sa dom lugnar ned sig lite. Aqua Safe gör susen.

    Du ska inte forlita dig pa medeciner då det inte är bra för lever och njure.
    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

    Kommentar

    • Nisse F
      Användare
      • februari 2009
      • 26

      #17
      Är det någon som har någon erfarenhet av nitrivec?
      Har ett kar som har varit igång i en månad. Släppte i en grupp troffe yngel för tre veckor sedan. Karet har inte gjort annat än att jävlas från första stund, med dels sot som följd av skyhögt nitrit värde.
      Slängde i en stor dos nitrivec och easy life i onsdags. Har haft karet övertäckt sedan i går. Lyfte lite på filten i dag för att kolla nitrit värdet med ganska stor förhoppning att det iallafall skulle vara dalande, men inte. Vattnet i provröret färgades genast till chock rosa. Har som jag också berättade om i troffetråden för någon dag sedan testat allt som står i min makt för att få bukt med problemet.
      Nu till frågan efter denna utläggning. Ni som har erfarenhet av nitrivec, hur lång tid kan det ta att få ner nitriten, karet är fortfarande grumligt efter tre dygn.
      En annan sak som slog mig är, finns det frigolit som kan fälla ut något skit?

      Förbannat tacksam för svar

      Nisse F
      Senast redigerad av Nisse F; 27 mars 2010, 19:43.

      Kommentar

      • Norrland
        Användare
        • december 2009
        • 557

        #18
        " Har som jag också berättade om i troffetråden för någon dag sedan testat allt som står i min makt för att få bukt med problemet." Nisse F[/QUOTE]

        Tråkigt att höra. Pröva EcoStart eller StressZyme som fungerar kanon.

        Har du flera burkar hemma? Isafall tar du smutsigt vatten fran ett fungerande system och haller i en skvatt i nya sa reder det sig (det behovs valdigt lite). Passa bara sa du inte far Ich.

        Om detta inte fungerar sa ar det nagot annat som spökar. Om du ar novis pa Troffar kör enkla burkar som mojligt. Spar dig bekymmeret med inredning. Troffar simmar hellre i rent vatten.
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

        Kommentar

        • Nisse F
          Användare
          • februari 2009
          • 26

          #19
          Har varken hört talas om Ecostart eller Stresszyme, men ska defenitivt kolla upp om det finns hos någon lokal fiskhandlare.
          Börjar tro att det är något i den nya burken som inte är som det ska. I den stora går det 56 st troffar och där har jag inte haft några bekymmer.
          Tack för svar Norrland

          Nisse F

          Kommentar

          • roger.j
            Användare
            • juni 2008
            • 91

            #20
            Ursprungligen postat av Nisse F
            Är det någon som har någon erfarenhet av nitrivec?
            Har ett kar som har varit igång i en månad. Släppte i en grupp troffe yngel för tre veckor sedan. Karet har inte gjort annat än att jävlas från första stund, med dels sot som följd av skyhögt nitrit värde.
            Slängde i en stor dos nitrivec och easy life i onsdags. Har haft karet övertäckt sedan i går. Lyfte lite på filten i dag för att kolla nitrit värdet med ganska stor förhoppning att det iallafall skulle vara dalande, men inte. Vattnet i provröret färgades genast till chock rosa. Har som jag också berättade om i troffetråden för någon dag sedan testat allt som står i min makt för att få bukt med problemet.
            Nu till frågan efter denna utläggning. Ni som har erfarenhet av nitrivec, hur lång tid kan det ta att få ner nitriten, karet är fortfarande grumligt efter tre dygn.
            En annan sak som slog mig är, finns det frigolit som kan fälla ut något skit?

            Förbannat tacksam för svar

            Nisse F
            Skulle rekomendera dig täta vatten byten så du får ner nitritvädet själv skulle jag byt 30-50% varje dag i en vecka och även haft bakterikultur i filtrena så burken går igång det är ju inget ovanligt att man får en nititchock efter 2-4veckor efter nystart men det kan man ju undvika genom täta vattenbyten och vara väldigt snål på maten (eller inte mata över huvudtaget) men det är ju min åsikt kanske någon har en en annan men det fungerar för mig men jag tar alltid ett inkört filter & sand & gärna vatten från en gammal burk vid nystar och byter vatten ofta ibörjan.
            MVH
            Roger

            Kommentar

            • Nisse F
              Användare
              • februari 2009
              • 26

              #21
              Ursprungligen postat av roger.j
              Skulle rekomendera dig täta vatten byten så du får ner nitritvädet själv skulle jag byt 30-50% varje dag i en vecka och även haft bakterikultur i filtrena så burken går igång det är ju inget ovanligt att man får en nititchock efter 2-4veckor efter nystart men det kan man ju undvika genom täta vattenbyten och vara väldigt snål på maten (eller inte mata över huvudtaget) men det är ju min åsikt kanske någon har en en annan men det fungerar för mig men jag tar alltid ett inkört filter & sand & gärna vatten från en gammal burk vid nystar och byter vatten ofta ibörjan.
              MVH
              Roger
              Nästan alla verkar förespråka täta och ganska stora vattenbyten, och det kan jag köpa, dels för att få in rent vatten och dels att få ner nitritvärdena (späda ut den). Å andra sida kan jag inte riktigt förstå teorin med täta vattenbyten då man hela tiden tömmer ut dom arbetande bakterierna som i detta fall kommer ifrån bla nitrivec. Man ger ju aldrig den nyttiga bakteriefloran chansen att göra sitt jobb.
              Detta kan ni definitivt bättre än vad jag kan, men det skulle vara mycket intressant med en redogörelse för detta någon gång.

              Detta var inte på någotvis någon negativ kritik, utan bara en tanke från min sida. Uppskattar verkligen ditt svar.

              Nisse F

              Kommentar

              • Markie
                Användare
                • september 2008
                • 512

                #22
                Ursprungligen postat av Nisse F
                Nästan alla verkar förespråka täta och ganska stora vattenbyten, och det kan jag köpa, dels för att få in rent vatten och dels att få ner nitritvärdena (späda ut den). Å andra sida kan jag inte riktigt förstå teorin med täta vattenbyten då man hela tiden tömmer ut dom arbetande bakterierna som i detta fall kommer ifrån bla nitrivec. Man ger ju aldrig den nyttiga bakteriefloran chansen att göra sitt jobb.
                Detta kan ni definitivt bättre än vad jag kan, men det skulle vara mycket intressant med en redogörelse för detta någon gång.

                Detta var inte på någotvis någon negativ kritik, utan bara en tanke från min sida. Uppskattar verkligen ditt svar.

                Nisse F
                Hej. Bakterierna du häller i sätter sig i filtret och med tiden kommer det även att finnas gott om dom i dit botten substrat. i själva vattnet finns det inte mycket bakterier så du kan gott byta vatten utan att göra nån större skada så länge man inte byter allt för mycket. Skulle jag vara du så skulle jag byta 50% av vattnet varje dag tills nitriten är borta.

                Lycka till ! Mvh

                Kommentar

                • roger.j
                  Användare
                  • juni 2008
                  • 91

                  #23
                  Ursprungligen postat av Nisse F
                  Nästan alla verkar förespråka täta och ganska stora vattenbyten, och det kan jag köpa, dels för att få in rent vatten och dels att få ner nitritvärdena (späda ut den). Å andra sida kan jag inte riktigt förstå teorin med täta vattenbyten då man hela tiden tömmer ut dom arbetande bakterierna som i detta fall kommer ifrån bla nitrivec. Man ger ju aldrig den nyttiga bakteriefloran chansen att göra sitt jobb.
                  Detta kan ni definitivt bättre än vad jag kan, men det skulle vara mycket intressant med en redogörelse för detta någon gång.

                  Detta var inte på någotvis någon negativ kritik, utan bara en tanke från min sida. Uppskattar verkligen ditt svar.

                  Nisse F
                  Genom täta vatten byten så byter du ju ut dit smutsiga vatten och bakterie kulturen sitter ju i filterna & sanden och att ha nitit i vattnet är ju definintivt inte bra för fiskarna.
                  Har själv gjort så och får väldigt sällan någon nitit alls i mina burkat (har själv precis startart upp ett flertal troffekar utan problem) men har ca 40st kar med malawi som fungerar perfekt.
                  Jag är ingen kemist så att förklara i termer är inte min sida men finns säkert någon som kan förklara det bättre.
                  MVH
                  Roger

                  Kommentar

                  • Nisse F
                    Användare
                    • februari 2009
                    • 26

                    #24
                    Ok. Då förstår jag tanken. Ska jag fortsätta hälla i nitrivec och Easy life vid varje byte eller räcker det med det som redan finns i burken? Kan man överdosera?
                    Tack för svaret.

                    Nisse F

                    Kommentar

                    • Markie
                      Användare
                      • september 2008
                      • 512

                      #25
                      Det är ingen fara. Ös på bara !

                      Kommentar

                      • Nisse F
                        Användare
                        • februari 2009
                        • 26

                        #26
                        Ok. Tack igen båda två

                        Nisse F

                        Kommentar

                        • Norrland
                          Användare
                          • december 2009
                          • 557

                          #27
                          Jag häller alltid bakterierna intill filter intaget eller median (Power Filter) i mina burkar. Bakterierna ar valdigt snabba att foroka sig. Du kan känna temperaturen pa filter median att den blir ganska hög när dom små kypen maxar ut. Kör ett power head som sprutar i mycke syre i vatten kolumnen detta okar bakterie aktiviteten i filtren.

                          Om du ska byta mycket vatten skulle jag reckomendera temperaturen inte skiljer for mycket. Här delas nog åsikterna - men så gör jag.
                          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                          Kommentar

                          • Nisse F
                            Användare
                            • februari 2009
                            • 26

                            #28
                            Min tanke också. Filter och pump sitter i en modul, tänkte testa att vräka ner preperatan där så dom mer eller mindre åker rätt in i filtret.

                            Tack igen

                            Nisse F

                            Kommentar

                            • Norrland
                              Användare
                              • december 2009
                              • 557

                              #29
                              "Filter och pump sitter i en modul"

                              Hur sköter du filter matrialet? Gar det att komma åt på någe vis?
                              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                              Kommentar

                              • LN
                                Användare
                                • december 2004
                                • 4744

                                #30
                                Bra o intressant debatt detta.
                                Ja har själv ett troffekar me Nitrit just nu.
                                (det inbyggda du Nisse såg på mötet hos mig).

                                Ja har gjort enligt konstens alla regler, men i om med att ja bytte ut 100% av sanden mot ny sand så räcker det för att servera en himla stor yta för Nitrifikationsbakterierna att växa till på. O nitrifikationssteget Amonium-nitrit växertill mycke snabbare än nitrit-nitratsteget. Därför tror jag att det blir en liten pik nitrit i ett nystartat kar hur man än försöker.

                                Men i ditt fall Nisse så verkar inte nitrit-nitratsteget komma igång o det tror ja beror på att du slog ut det steget med din mediccinering.
                                I ditt fall så hade ja gjort någe drastiskt (ja om inte det blivit bättre nitritnivåer idag).
                                Ja hade plockat ur alla fiskarna o satt dom i ditt andra kar. O skippat all kem. o vattenbyte i "nitritkaret" o låtit det gå tomt till det inte finns någon mätbar nitriit kvar.
                                O matat det tomma karet med lite lite flingfoder varannan dag o på så sätt väntat ut problemen.
                                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...