Eventuellt läckage?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dalinad
    Användare
    • oktober 2008
    • 63

    #31
    Tagit lite tid men nu är det nere och har börjat skära bort gammal silikon.
    På det ena sidoglaset längst ner hade det gått ur en liten flis, silikonen släppte väldigt lätt på en del ställen. Men den rutan där det gått en flis längst ner känns inget vidare, det verkar vara limmat glas mot glas o inget mellanrum, när jag trycker lite lätt i ovankant så hör man hur glasen skaver mot varandra, ska inte dom ligga med mellanrum?
    4451 l

    Kommentar

    • dalinad
      Användare
      • oktober 2008
      • 63

      #32
      Fel av mig, dom skaver inte mot varandra, är ramen som låter..... Mitt misstag.
      I ett hörn så släppte silikonen helt utan att jag skar den så det är troligtvis där det har läckt. Ska ta med en bättre kniv från jobbet imorgon så ska jag nog kunna skära klart då.
      4451 l

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #33
        Använd rakblad när du skär bort silikonet. Köp silikonborttagningsmedel på Biltema Coop eller färgaffär (Silstrip eller liknande).
        Gör rent ordentligt innan du lägger på nytt silikon. Det får inte finnas en gnutta fett.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • dalinad
          Användare
          • oktober 2008
          • 63

          #34
          Nu är det äntligen limmat, gick åt en del aceton vid rengöring men ville hellre tvätta rent en gång för mycket än för lite. Den lokale fiskaffären kom hem o hjälpte mig limma så det blir riktigt gjort, hade det varit ett mindre kar hade jag nog provat själv men kändes olustigt att prova på detta. I veckan ska jag fixa liggunderlag till botten, blir att pröva denna variant denna gång. Sen om några veckor är det förhoppningsvis igång med min första troffegrupp.
          4451 l

          Kommentar

          • Micke H
            NCS Medlem
            • oktober 2003
            • 144

            #35
            Ursprungligen postat av dalinad
            Nu är det äntligen limmat, gick åt en del aceton vid rengöring men ville hellre tvätta rent en gång för mycket än för lite. Den lokale fiskaffären kom hem o hjälpte mig limma så det blir riktigt gjort, hade det varit ett mindre kar hade jag nog provat själv men kändes olustigt att prova på detta. I veckan ska jag fixa liggunderlag till botten, blir att pröva denna variant denna gång. Sen om några veckor är det förhoppningsvis igång med min första troffegrupp.

            hej !
            Teori i all ära men erfarenhet kommer man långt med och Christer har ju sålt ett antal akvarium i sina dar . Jag tror du gör klokt i att prova liggunderlags varianten

            Micke H
            540 liter +222 +222 +100

            Kommentar

            • Zl1ng3r
              Användare
              • december 2009
              • 71

              #36
              Ursprungligen postat av dalinad
              Nu är det äntligen limmat, gick åt en del aceton vid rengöring men ville hellre tvätta rent en gång för mycket än för lite. Den lokale fiskaffären kom hem o hjälpte mig limma så det blir riktigt gjort, hade det varit ett mindre kar hade jag nog provat själv men kändes olustigt att prova på detta. I veckan ska jag fixa liggunderlag till botten, blir att pröva denna variant denna gång. Sen om några veckor är det förhoppningsvis igång med min första troffegrupp.
              Var det Eskilsson eller?
              1167 liter malawi

              Kommentar

              • dalinad
                Användare
                • oktober 2008
                • 63

                #37
                Ursprungligen postat av Zl1ng3r
                Var det Eskilsson eller?
                Japp stämmer bra det. Tjänster gentjänster.
                4451 l

                Kommentar

                Arbetssätt...