Eventuellt läckage?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dalinad
    Användare
    • oktober 2008
    • 63

    Eventuellt läckage?

    Hejsan, har en ställning med 2st 720l ovanpå varandra. Det undre har varit fyllt några veckor. I tisdags så fyllde jag det övre, fyllde det i omgångar med ca 1/2 timmes mellanrum. Kände runt alla kanter och kände inget vatten alls. Igår kväll så matade jag fiskarna (malawi) dom är väldigt vilda vid ytan när det matas. Efter en kvart gick jag in i rummet igen och såg en pöl på täckglaset på karet under. Såg sen att det kommer lite droppar vid ena hörnet mellan två ramar, tömde karet med en gång. Idag kom jag på att det ev. kan vara från fiskarna när dom fick mat, eller från träffpunkten från utblåset på pumpen, vet att en del kar kan vara dåligt silikonat upptill vid ramen. Så nu har jag fyllt karet till hälften igen, kommer dock lite från hörnet fortfarande men inte alls mycket, kan ju ligga kvar vatten i ramen som kommer ut.

    Nån som har några bra ideer, eller tror ni det kan vara fiskarna som skvätt ut det?
    Känns lite nervöst just nu.

    Mvh/Mattias
    4451 l
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av dalinad
    Hejsan, har en ställning med 2st 720l ovanpå varandra. Det undre har varit fyllt några veckor. I tisdags så fyllde jag det övre, fyllde det i omgångar med ca 1/2 timmes mellanrum. Kände runt alla kanter och kände inget vatten alls. Igår kväll så matade jag fiskarna (malawi) dom är väldigt vilda vid ytan när det matas. Efter en kvart gick jag in i rummet igen och såg en pöl på täckglaset på karet under. Såg sen att det kommer lite droppar vid ena hörnet mellan två ramar, tömde karet med en gång. Idag kom jag på att det ev. kan vara från fiskarna när dom fick mat, eller från träffpunkten från utblåset på pumpen, vet att en del kar kan vara dåligt silikonat upptill vid ramen. Så nu har jag fyllt karet till hälften igen, kommer dock lite från hörnet fortfarande men inte alls mycket, kan ju ligga kvar vatten i ramen som kommer ut.

    Nån som har några bra ideer, eller tror ni det kan vara fiskarna som skvätt ut det?
    Känns lite nervöst just nu.

    Mvh/Mattias
    Ta lite bilder
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      För det första dalinad så är det ju riktigt fräckt med två 720 på varandra. 1,5 ton på den lilla ytan så att ja håller me Cf, ta lite bilder.

      När det gäller läcka eller inte så hade jag inte fyllt ett gram till i det övre karet utan tryckt ner pumpar och värmare och kört det med fisk o allt med halv volym tills du/man är stensäker på att det inte läcker en gnutta. Efter det så kan du ta ställning till att fylla upp resten eller ej.

      En liten fundering ... står allt ivåg eller kan någe ha satt sig??
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • dalinad
        Användare
        • oktober 2008
        • 63

        #4
        Rummet är för kort för att hela ska komma med, men denna bild har jag nu.
        4451 l

        Kommentar

        • dalinad
          Användare
          • oktober 2008
          • 63

          #5
          Ursprungligen postat av LN
          För det första dalinad så är det ju riktigt fräckt med två 720 på varandra. 1,5 ton på den lilla ytan så att ja håller me Cf, ta lite bilder.

          När det gäller läcka eller inte så hade jag inte fyllt ett gram till i det övre karet utan tryckt ner pumpar och värmare och kört det med fisk o allt med halv volym tills du/man är stensäker på att det inte läcker en gnutta. Efter det så kan du ta ställning till att fylla upp resten eller ej.

          En liten fundering ... står allt ivåg eller kan någe ha satt sig??
          Sist jag kollade var efter jag fyllt det nedre karet och då stod det i våg, har även skiva och frigolit under. Har endast fyllt det till nästan hälften nu, fiskarna är urflyttade till ett annat kar. Kommer nog att sova lagom nervöst inatt....
          4451 l

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            tömde du bägge karen på fisk o allt?????
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • dalinad
              Användare
              • oktober 2008
              • 63

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              tömde du bägge karen på fisk o allt?????
              Nix, tömde det på vatten och fisk.

              Nytagna bilder, tycker det verkar komma mycket mindre vatten från det nedre högra hörnet nu, behöver knappt torka, ligger bara lite på ovansidan frigoliten bara. Så minskat har det betydligt gjort. Bifogar bild på hörnet där det kommer så ni förstår vad jag menar. Det är smuts vid hörnet så det är inte vatten som runnit så mycket.
              4451 l

              Kommentar

              • dalinad
                Användare
                • oktober 2008
                • 63

                #8
                Menade att jag endast tömde det övre karet inte det undre med
                4451 l

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ställningen ser välgjord ut men om man tar bort undre delen o ser ett 720 liter med fyra ben känns den lite osäker.

                  även frigoliten tar inte bort att allt vill göra en båge på mitten
                  mitt tips ta bort frigoliten sätt bara 5mm liggunderlag innanför ramen
                  vill du göra en enkel förstärkning
                  svetsa vinklar på övre hyllan i 45 grader
                  då kanske man minskar spannet från 200cm till kanske 140cm
                  även ett krysstag bak blir bra

                  däremot är det svårt att hitta läckan med dina bilder
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Ok dalinad
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • dalinad
                      Användare
                      • oktober 2008
                      • 63

                      #11
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Ställningen ser välgjord ut men om man tar bort undre delen o ser ett 720 liter med fyra ben känns den lite osäker.

                      även frigoliten tar inte bort att allt vill göra en båge på mitten
                      mitt tips ta bort frigoliten sätt bara 5mm liggunderlag innanför ramen
                      vill du göra en enkel förstärkning
                      svetsa vinklar på övre hyllan i 45 grader
                      då kanske man minskar spannet från 200cm till kanske 140cm
                      även ett krysstag bak blir bra

                      däremot är det svårt att hitta läckan med dina bilder
                      Bågnar på mitten det gör det, men om jag förstått rätt så är det väl igentligen bara dom fyra hörnen som karet måste stå på. Han jag köpte det av hade en likadan ställning till, och han hade endast frigolit direkt på inte nån skiva.
                      4451 l

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av dalinad
                        Bågnar på mitten det gör det, men om jag förstått rätt så är det väl igentligen bara dom fyra hörnen som karet måste stå på. Han jag köpte det av hade en likadan ställning till, och han hade endast frigolit direkt på inte nån skiva.
                        Det bågnar mindre om du byter frigoliten
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • dalinad
                          Användare
                          • oktober 2008
                          • 63

                          #13
                          Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar? Frigolit bort, dit är jag med. Liggunderlag innanför ramen? Menar du att karet ska hänga på glaset och ramen hänga fritt alltså?
                          Verkar inte komma något mer vatten alls nu som jag ser det. Men det har ju kommit från nåstans.
                          4451 l

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            [QUOTE=dalinad;803858]Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar? Frigolit bort, dit är jag med. Liggunderlag innanför ramen? Menar du att karet ska hänga på glaset och ramen hänga fritt alltså?

                            Enligt mig ja

                            men du måste fråga tillverkaren av akvarierna
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • dalinad
                              Användare
                              • oktober 2008
                              • 63

                              #15
                              Det är ett lysekil. Vilka tycker du ska monteras så, det sättet är nytt för mig.
                              Var ute o kollade till det nu, det ytterst lilla som kommer är nog från det som ligger i ramen. Har det inte kommit mer imorn tror jag att jag fyller det isåfall o provar.
                              4451 l

                              Kommentar

                              Arbetssätt...