IAPLC 2010 aquascaping tävling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diväteoxid
    Användare
    • februari 2010
    • 20

    IAPLC 2010 aquascaping tävling

    IAPLC, International Aquatic Plants Layout Contest 2010 är en tävling där man presenterar de vackraste växtakvarierna från hela världen. 2009 var det 1342 deltagare från 51 länder som kämpade om titeln. Det finns en samling av domare som röstar och tittar igenom alla bidragen och till slut utser man en vinnare. Här hittar du vinnarna 2001-2009. Och här en bra länk till många (inte alla) av bidragen 2009.

    Och i år är det 10års jubileum för tävlingen, och då det bara var 5st från Sverige som deltog förra året så vill jag i samarbete med ADA & IAPLC försöka hitta flera som vill delta och visa att det finns talanger även här uppe i kalla norden bland alla isbjörnarna.

    Att delta i tävlingen är gratis och alla är välkommna med ett bidrag.
    Alla tävlar mot alla, och det spelar ingen roll vilken storlek det är på akvariet. Det finns alltså inga olika tävlingskategorier.

    Alla tävlingbidragen kommer att finnas i en katalog som trycks efter tävlingen och som finns sen att köpa.
    Jag betalade 2000 yen (ca. 170kr) för min 2009 katalog. Sin världsranking får man via brev från ADA och resultatet presenteras även på en PDF-lista på hemsidan.

    Det finns mycket att berätta om men allt finns att läsa på IAPLC hemsida, och ni är välkommna med frågor om tävlingen.

    Tävlingen stänger 31/5.
  • Diväteoxid
    Användare
    • februari 2010
    • 20

    #2
    Just det ja...förutom äran så kan man vinna en miljon yen, 80-85 000kr som första pris. Finns det någon här som är intresserad av växter i akvarier? Och hur funkar det med cilklider?

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Välkommen Kim, till detta formidabla forum!

      Ursprungligen postat av Diväteoxid
      Finns det någon här som är intresserad av växter i akvarier?
      Jadå, det finns många!

      Ursprungligen postat av Diväteoxid
      Och hur funkar det med cilklider?
      Funkar jättebra med dvärgciklider typ Apistogrammor!
      Senast redigerad av Wilhelm; 11 februari 2010, 19:49.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Diväteoxid
        Användare
        • februari 2010
        • 20

        #4
        Tack!

        Nu är jag ingen inbiten ciklidnörd men jag har haft många under de unga åren. Nu är det växterna som lockar mest. Men har funderat på Ap. Men hur funkar de i hårt vatten och lite högre ph, 11-12 dh & 7-7.5 ph.

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          Ursprungligen postat av Diväteoxid
          Tack!

          Nu är jag ingen inbiten ciklidnörd men jag har haft många under de unga åren. Nu är det växterna som lockar mest. Men har funderat på Ap. Men hur funkar de i hårt vatten och lite högre ph, 11-12 dh & 7-7.5 ph.
          De flesta funkar inte alls. Vet inte vilka Wilhelm tänkte på.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Jag tror den gode Wilhelm tänkte på att många Apisto funkar bra med växter i karet. Däremot är det hårdare vattnet ett problem för många/de flesta, så yngel lär det inte bli något med. Vill man bara hålla dem kan det funka ett tag, men undvik svartvattensvarianterna (t ex bitaeiniata). Kommer knappast klara sig länge.

            De enda jag egentligen skulle rekommendera till de vattenvärdena är Kakaduor och bågfensciklider. Tippar att de senare klarar sig bäst, kanske även blir yngel efter dem. Andra alternativ är Paletter, de bör klara sig bra.

            Hilsen,

            /P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • april 2002
              • 1338

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              J
              De enda jag egentligen skulle rekommendera till de vattenvärdena är Kakaduor och bågfensciklider. Tippar att de senare klarar sig bäst, kanske även blir yngel efter dem. Andra alternativ är Paletter, de bör klara sig bra.
              Pseudocrenilabrus-arterna är nog ytterligare ett alternativ som skulle funka fint.
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Ursprungligen postat av kaj.p
                De flesta funkar inte alls. Vet inte vilka Wilhelm tänkte på.
                Info om vattenvärdet skrevs efter mitt inlägg, annars hade det blivit ett annat svar. Men det går säkert att ha en del Apistos i sådant vatten. Men som Patrik skriver, yngel blir det nog inga.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag skulle nog påstå att ditt vatten inte är speciellt extremt alls och att de flesta ciklider med vissa undantag funkar finfint så länge de inte rör växterna. Undantagen är fiskar från extremt mjukt och surt vatten.

                  Cyprichromis, Skalar, palettciklid, Benitochromis nigrodorsalis, röd juvelciklid, osv. osv. Det som ska undvikas är en del Apistogramma. Även om t ex Nanochromis tranvestitus går bort "på pappret" så har jag fått yngel av dem i vatten som ditt.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Diväteoxid
                    Användare
                    • februari 2010
                    • 20

                    #10
                    Har tittat runt här på era kar och det finns många fina burkar! Är de ingen som känner sig lite sugen på att prova på att tävla lite oxå?

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Jo, liten sugen är jag men det kom lite plötsligt, som flickan sa. Har inget kar i ordning för tävling, men det är ju lite tid kvar. LN:s kar är dock ruggigt av det jag sett... *puttar fram honom*

                      Hilsen,

                      /P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Diväteoxid
                        Användare
                        • februari 2010
                        • 20

                        #12
                        Jovisst för bövelen LN! Jag är helt säker på att det finns många fina burkar där hemma i stugorna som skulle kunna peta ner många på världsrankinglistan.

                        Vad har man att förlora? Man behöver inte ha en burk full med växter för att tävla i IAPLC, viktigare med själ och stil. Det handlar mera om att ha öga för vad som ser "naturligt" ut. Som jag skrivit så hjälper jag gärna med tips och annat om någon känner sig osäker på något.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Jepp varför inte, det tåls iallafall att tänkas igenom, såg att man hade till 31 maj på sig att få till tävlingsbidraget, en kul grej som ja gillade när man ögnade igenom bedömningarna var att man rankade karets varaktighet/hur länge det varit igång.
                          Man borde ju kunna lägga med mina två trådar som referens på hur länge det varit igång.

                          Kan Albin komma hit o plåta, o vattnet blir lite klarare, o växterna kan få lite mera drag, o bakgrunden lite ljusare, o lite bättre belysning i karet, o kan ja bara fåtill lite mera tid.

                          Det är många o,,,,,,,,
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Tänk inte, bara gör!! *s* Med den grund du har _borde_ det inte bli så mycket jobb...

                            Hilsen,

                            /P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Diväteoxid
                              Användare
                              • februari 2010
                              • 20

                              #15
                              Skulle verkligen vara kul med ett ciklidkar i tävlingen, inte ofta man ser det.
                              Dessutom extra kul med någon från ett annat forum än plantswap där de flesta deltagarna hänger.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...