Algproblem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knocko
    Användare
    • februari 2010
    • 115

    #16
    Ursprungligen postat av Bjorn

    Jag har också byggt mig en kvällsbelysning med LED-slangar, inte bara för att jag tycker det blir otroligt snyggt ljus, men också för att inte behöva ha ljusrören tänd lika många timmar pr dygn. Se denna tråden: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=62011
    Ska bygga in LED belysning sen tror jag, såg att det fanns LED tejp
    i olika längder att köpa, tar ingen plats och enkelt att bygga in i rampen...

    Kommentar

    • Back
      Användare
      • februari 2010
      • 46

      #17
      Det är dock förvånansvärt få "sugmalar" som är riktiga algätare. Man bör alltså kolla efter hur det ser ut innan man skaffar dem annars löper man risk att få en som ratar algerna. Malarna i släktet Ancistrus är rätt bra. Malarna i Baryancistrus-släktet är däremot generellt inte intresserade av alger. De små Otocinclus är grymt effektiva och dem kan man ju gärna ha många av. Själv var jag så sent som igår på jakt efter en algätare och plockade på mig en Pterygoplichthys joselimaianus. De är effektiva algskrapor men blir också för stora för de flesta akvarier. Funderade på ett gäng Otocinclus men de skulle sannolikt sluta som mat åt en mal som vill ha annat än grönt på menyn.

      Kommentar

      • Knocko
        Användare
        • februari 2010
        • 115

        #18
        Ursprungligen postat av Back
        Det är dock förvånansvärt få "sugmalar" som är riktiga algätare. Man bör alltså kolla efter hur det ser ut innan man skaffar dem annars löper man risk att få en som ratar algerna. Malarna i släktet Ancistrus är rätt bra. Malarna i Baryancistrus-släktet är däremot generellt inte intresserade av alger. De små Otocinclus är grymt effektiva och dem kan man ju gärna ha många av. Själv var jag så sent som igår på jakt efter en algätare och plockade på mig en Pterygoplichthys joselimaianus. De är effektiva algskrapor men blir också för stora för de flesta akvarier. Funderade på ett gäng Otocinclus men de skulle sannolikt sluta som mat åt en mal som vill ha annat än grönt på menyn.
        Så sant, den här Gold Nugget köpte jag mest för utseendets skull
        men den verkar vara ganska effektiv det lilla jag sett..

        Funderade på att köpa
        ett par små Pterygoplichthys också, man får väl byta ut dom när dom
        vuxit sig för stora...

        Kommentar

        • Back
          Användare
          • februari 2010
          • 46

          #19
          Ursprungligen postat av Knocko
          Så sant, den här Gold Nugget köpte jag mest för utseendets skull
          men den verkar vara ganska effektiv det lilla jag sett..

          Funderade på att köpa
          ett par små Pterygoplichthys också, man får väl byta ut dom när dom
          vuxit sig för stora...
          Ja de är oerhört tjusiga. Jag är helt insnöad på malar och har ur fisksynpunkt inget att göra här på NCS-forumet längre. Min sista ciklid - Retroculus xinguensis - kastade veven för tre veckor sedan.
          Är nu lite halvt på jakt efter ett litet gäng ciklider för de övre vattenlagren. Helst sydamerikanska och helst sådana som inte bråkar med malarna eller gräver. Mitt akvarium är dötråkigt just nu. De flesta fiskarna gömmer sig under dagen.

          Kommentar

          • Back
            Användare
            • februari 2010
            • 46

            #20
            Algproblem ja...
            Testade igår för första gången algmedel. Har en ny bytta som nu fått en riktigt häftig alg-attack. Flera av algerna bekymrar mig inte. Vissa får vara mat åt några malar och dessutom tycker jag att alger är rätt snygga på sina ställen - speciellt på bakgrund och stenar. Men nu fick jag en alg jag inte sett förr. Tunna 5 cm långa trådar som växer riktigt tätt. Märkligt olivgrön och filtaktig. Det värsta är att den är huvudsakligen på växterna och jag har bara ormbunkar och mossa som snabbt försvinner in bakom de förhatliga algsjoken.

            Köpte Tetra AlguMin och hällde i igår. Blir spännande att se vad som händer.

            Kommentar

            • Bjorn
              Användare
              • oktober 2009
              • 939

              #21
              Ursprungligen postat av Knocko
              Ska bygga in LED belysning sen tror jag, såg att det fanns LED tejp
              i olika längder att köpa, tar ingen plats och enkelt att bygga in i rampen...
              Tänk på att det ska vara vattentät bara, det är ju varmt och fuktigt under rampen vilket kan ge båda kortslutning och korrosion + jag vet inte hur gott fiskarna mår om det drypper kondensvatten av kopparledarna.
              Newbie December 2009
              Malawi: 450 liter
              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

              Järfälla/Stockholm

              Kommentar

              • Knocko
                Användare
                • februari 2010
                • 115

                #22
                Ursprungligen postat av Knocko
                Så sant, den här Gold Nugget köpte jag mest för utseendets skull
                men den verkar vara ganska effektiv det lilla jag sett..
                Ångrar mig, dom var inte så bra på att beta alger...
                Men fina att titta på, alltid något..

                Kommentar

                Arbetssätt...