Algproblem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knocko
    Användare
    • februari 2010
    • 115

    Algproblem!

    Vad är det bästa sättet att bli av med alger, har provat diverse
    algpreparat utan framgång.
    Funderar på att köpa ett uv filter, det är ju så in i h.... svårt
    att skrubba bort algerna från BTN bakgrunden..
  • Markie
    Användare
    • september 2008
    • 512

    #2
    Hej och välkommen till forumet .Det allra bästa är att dra ner på antalet timmar ljus. Det är det som funkar för mej. Hur många timmar per dygn har du tänt i din burk?

    Kommentar

    • Bjorn
      Användare
      • oktober 2009
      • 939

      #3
      UV tar inte bort alger som växer på bakgrund, glas mm.... själv om det garanterat dödar en hel del av sporerna och gör att de sprider sig mindre.

      I grabbens 240L fick vi en massa riktigt skäggiga bruna alger (och några få gröna) på BTN-Slimline bakgrunden och stenarna, så jag köpte två Ancistrus sp malar i storleken L, och efter 3 nätter hade de betat rent och snyggt.

      Började att fundera på UV efter att vattnet blivit lite grumlad/brunt (troligen svävalger) men då jag endast kör med innerfilter och helst inte vill ha slangar ur akvariet hade jag svårt att hitta något.... tills jag hittade en dränkbar (!) "Green Killing Machine - Internal UV Sterilizer (24W)" på Akvarielagret. Enkelt att flytta mellan karen vid behov tänkte jag men efter två dagar var jag tillbaka och köpte ett till mitt 450L också (oslagbart pris pr W + bara att koppla ihop och stoppa ner i karet) efter att det visat små tendens på samma bruna skägg... och algerna kom av sig helt. Är bara jättenöjd med dom!

      "Green Killing Machine - Internal UV Sterilizer (24W)"
      Senast redigerad av Bjorn; 05 februari 2010, 20:12. Anledning: skrifvel ;-)
      Newbie December 2009
      Malawi: 450 liter
      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

      Järfälla/Stockholm

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        Välkommen till forumet!!!

        Mitt bästa tips om att bli av med alger är att skicka en ancistrus i karet. Visserligen har jag börjat gå över till det gänget som upskattar en frodig och grön algmatta på stenar och bakgrund men bekvämligheten att slippa rengöra framrutan gör att jag har ancistus (eller nån annan mal) i nästan varje kar.

        Kommentar

        • Knocko
          Användare
          • februari 2010
          • 115

          #5
          Tack tack..

          Fick tag på en styv "typ" rotborste som funkade alldeles utmärkt men det skulle
          ju vara bra om man inte fick skrubba bakgrunden stup i kvarten..

          Jag har tänt ganska länge 12-14 timmar.

          Ska köpa ett sånt uv filter "Green Killing Machine - Internal UV Sterilizer (24W)"
          Kan dölja filtren bakom bakgrunden på båda sidor så det kommer bli alldeles
          utmärkt..

          Ska skaffa mig ett par malar också, har ett 240 liters akvarium så då kanske
          det räcker med ett par stycken om det är lite stolek på dom?

          Kanonforum! Tur att jag hittade hit...

          Kommentar

          • Markie
            Användare
            • september 2008
            • 512

            #6
            Ursprungligen postat av Knocko
            Tack tack..

            Fick tag på en styv "typ" rotborste som funkade alldeles utmärkt men det skulle
            ju vara bra om man inte fick skrubba bakgrunden stup i kvarten..

            Jag har tänt ganska länge 12-14 timmar.

            Ska köpa ett sånt uv filter "Green Killing Machine - Internal UV Sterilizer (24W)"
            Kan dölja filtren bakom bakgrunden på båda sidor så det kommer bli alldeles
            utmärkt..

            Ska skaffa mig ett par malar också, har ett 240 liters akvarium så då kanske
            det räcker med ett par stycken om det är lite stolek på dom?

            Kanonforum! Tur att jag hittade hit...
            Många upplever ancistrus som allra efektivast när dom är lite mindre i size,kan vara värt att tänka på.

            12-14 timmar är välldigt mycket ljus. själv kör jag med 8 timmar ca.

            Kommentar

            • jeppehb
              Användare
              • februari 2008
              • 124

              #7
              Som sagt hjälper inte uv mot alger som "fäster", men det det ger ett klart och fint vatten. Men du måste sänka belysningstimmarna, 12-14 tim är på tok för mycket, antar att du inte har så mycket växter i karet...

              Kommentar

              • HenrikV
                Användare
                • februari 2007
                • 697

                #8
                Jag har tänt i 10 timmar. Till 240L borde ju en ancistrus räcka. Fast om man vill flascha till det så kan man ju köra med nån mal som inte ser ut som en bit mossa. (läs: ancistrus)

                Jag har tex en sån här: http://www.aqua-fish.net/show.php?h=plecolda33
                i ett 310 liters kar.

                Kommentar

                • Knocko
                  Användare
                  • februari 2010
                  • 115

                  #9
                  Ursprungligen postat av HenrikV
                  Jag har tex en sån här: http://www.aqua-fish.net/show.php?h=plecolda33
                  i ett 310 liters kar.
                  Visst finns det likadana fast med gula prickar?
                  Men jag har för mig att dom var väldigt dyra...

                  Kommentar

                  • Knocko
                    Användare
                    • februari 2010
                    • 115

                    #10
                    Kanske får dra ner på ljuset då en aning., men det är ju heller
                    inte så skoj om man bara kan ha tänt 8 timmar/dygn.

                    Nä jag har inga växter alls, bara grottor rötter och stenar...

                    Får se vad jag får tag i för malar.

                    Kommentar

                    • Bjorn
                      Användare
                      • oktober 2009
                      • 939

                      #11
                      Ursprungligen postat av Knocko
                      Tack tack..
                      Ska köpa ett sånt uv filter "Green Killing Machine - Internal UV Sterilizer (24W)" Kan dölja filtren bakom bakgrunden på båda sidor så det kommer bli alldeles utmärkt...
                      Jag sökte på kors och tvärs efter ett dränkbart UV-filter (i stor-stockholm
                      och på nätet) och var övertygad om att det inte fantes.... vet inte om Akvarielagret skickar varor med posten (men det vore konstigt om de inte gör det)... så skulle du köra fast i letande så hittar du telefonnumret här: http://www.akvarielagret.se/


                      I och med att det är ett UV-filter och inte ett "innerfilter" så är filtersvampen vid vattenintaget väldigt liten = den behöver rengöras en gång i veckan för att inte slamma igen och påverka vattenflödet negativt.

                      ...så om du har möjlighet att sätta det bakom ett förfilter så är det att föredra. Lite synd att jag inte visste om det när jag byggde mina filterhörnor... men å andra sidan så tycker jag att det tar relativt liten plats och ser rätt anonymt ut i karet.
                      Newbie December 2009
                      Malawi: 450 liter
                      Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                      Järfälla/Stockholm

                      Kommentar

                      • Bjorn
                        Användare
                        • oktober 2009
                        • 939

                        #12
                        Ursprungligen postat av Markie
                        Många upplever ancistrus som allra efektivast när dom är lite mindre i size,kan vara värt att tänka på. 12-14 timmar är välldigt mycket ljus. själv kör jag med 8 timmar ca.
                        Jepps, har sett många trådar var folk har klagat på att ancitirus sp lägger av att hålla efter algerna när de växt till sig lite, själv om de L (large) jag har i 240L-tanken är otrolig flitiga. När det gäller XL-albinon i mitt 450L så stödmatar jag honom pga att det finns så lite alger.... och min subjektiva uppfattning är att det beror på UV-filtret jag stoppade ner rätt tidigt i det.

                        När det gäller ljuset så fick jag ett tips här om denna timern:

                        ....som gör det enkelt att ha på ljuset mindre på veckodagarna (när jag inte är hemma och kan titta på fiskarna) + lite längre tider på helgerna.

                        Jag har också byggt mig en kvällsbelysning med LED-slangar, inte bara för att jag tycker det blir otroligt snyggt ljus, men också för att inte behöva ha ljusrören tänd lika många timmar pr dygn. Se denna tråden: http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=62011
                        Newbie December 2009
                        Malawi: 450 liter
                        Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                        Järfälla/Stockholm

                        Kommentar

                        • HenrikV
                          Användare
                          • februari 2007
                          • 697

                          #13
                          Ursprungligen postat av Knocko
                          Visst finns det likadana fast med gula prickar?
                          Men jag har för mig att dom var väldigt dyra...
                          Vet inte om det finns med gula prickar, men säkert gör det det. 300:- kostade den för några år sen i Göteborg. I Luleå skulle den säkert gå lös på 700:- och i Gällivare går dom inte ens att köpa...

                          Kommentar

                          • HenrikV
                            Användare
                            • februari 2007
                            • 697

                            #14
                            Golden nugget har gula prickar. Den är inte alls omöjlig att få tag på.

                            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

                            Kommentar

                            • Knocko
                              Användare
                              • februari 2010
                              • 115

                              #15
                              Jo Gold Nugget Pleco heter dom, köpte en idag 375 spänn..
                              Ska köpa ett par till tror jag för dom var otroligt vackra.


                              Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...