Bästa fodret till yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #31
    Ursprungligen postat av Banderad
    NLS grow anser jag är ett jättebra foder till yngel/ungfiskar. Jag har inte troffar men mina fiskars bukar är det inga problem med.

    /Jocke
    Själv matar jag alla fisk mest med räkmix, ärtor hela räkor musslor allt kört genom köttkvarn en gång. Tycker det funkar riktigt bra.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #32
      Ursprungligen postat av tege
      Kul att du är tillbaka vart har du varit? Tycker det var ett bra tag sen man såg något inlägg från dig. Välkommen.
      Tack tege
      Varit på resa till Australien med familjen så att aktiviteten här på forumet har varit 0. Men nu är man åter och det är inte utan att en viss abstinens har smugit sig på.

      NLS passar helt enkelt inte mig. Det är ett kraftigt foder som gör att när man matar "normalt" så belastar det vattnet för mycke för min smak. O drar man ner då matningen så blir fisken mager på ett kick.
      Men smaken är som baken delad o det passar säkert andra

      Men det går ivågor o just nu så är flingfoder med komplement av artemia det bästa för min del o det kan säker ändra sig.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #33
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo

        Hittade en artikel idag (tyvärr inte hela, kanske Ola kan vaska fram den?) om aufwuchs-ätare från Tanganyika:


        Värt att notera: "The relative intestinal length of domestic Tropheus moorii, raised in aquaria was significantly lower than that of wild individuals by a factor of 1.7, demonstrating a wide range of phenotypic adaptability."

        /P
        Det tåls att tänka på. Kan det vara så att bakterietrycket som är gigantiskt mycke större i ett akvarium än i sjön påverkar fiskens livslängd.
        Eller kan det vara så att den magra maten fisken får i sig i sjön gör att inälvorna håller längre.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #34
          Ursprungligen postat av Markus_A
          Du skriver så här: Foder och skötsel verkar vara anledningen till att fiskforskare inte vill trixa med akvarieodlad fisk; de ligger alldeles för långt i form från fisk i naturen. Vad menar du egentligen?
          Vad jag vet så vill de inte artbestämma någon fisk som gått i akvarium för länge eller är odlad i akvarium. Proportioner och annat (t ex tarmsystem som i detta exemplet) kan förändras.

          Hilsen,

          /P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #35
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Tja, troffars tarm beror på näringsinnehållet i maten så troffar från områden med näringsrika alger har kortare tarm än de där det finns näringsfattiga alger. Jag hade missat artikel du länkar till Patrik, men den goda nyheten verkar ju vara att troffarnas tarm anpassar sig efter maten. Min slutsats utifrån detta skiljer sig från din dock. Man bör inte variera maten och särskilt inte gå från näringsfattig till näringsrik.
            Får förtydliga mig lite mer här. Nu har vi Troffar som exempel, det jag menar med omväxling där är att det enligt mig inte blir optimalt att mata med ett enda grönfoder. Det med omväxling ser jag lite relativt, grundbulten är näringsfattig eller näringsrik (kanske lika gärna kan skriva herbivor/karnivor). För omnivorer tycker jag det blir ännu mer självklart med omväxling.

            Hilsen,

            /P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Göran Å
              Användare
              • december 2005
              • 1295

              #36
              Nls

              Jag matar mina troffar samt sandlevande ciklider mm med NLS 1mm till 90% och har aldrig haft problem med insjunkna magar på någon art.

              Eftersom pelletsen sjunker mycket snabbt till botten så är det mycket bra foder för sandsilande fiskar.

              För att inte mata för mycket så anv jag ett plast teskedsmått på 5ml eller ett kryddmått av samma typ.

              Det är viktigt att inte mata för mycket för då blir filtren fort skitiga. Det är bättre att mata lite och fler ggr.

              Sedan jag gick över till NLS har jag aldrig haft tarm problem på troffar, medans däremot Spirulina Forte grönflingor ibland förorsakat förstoppning på troffar trots försiktig matning.


              Mvh Göran
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #37
                Ja som sagt det funkar olika hos olika. Hos mig så har ja fått fram finfina Chaitika med just Spirulinaflingor, inte en döfirre sen ja köpte in dom 1cm stora.
                Ja jo fem av åtta som ja släppte ner i mitt 2400 har dött men det av helt andra orsaker, dom fick för mycke stryk helt enkelt.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                Arbetssätt...