Bästa fodret till yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Bästa fodret till yngel

    Jag har ett 40-tal hantelyngel som nu är 5 veckor. Jag har huvudsakligen matat med artemia (viss variation med flingor, daphier och annat). Vad är egentligen lämplig föda för maximal tillväxt?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Hmm... vill du verkligen ha maximal tillväxt? Högproteinfoder (t ex Red Astax) i mängder, flera gånger om dagen, skippa allt grönt. Byt vatten in absurdum. Då får du tillväxt som heter duga. Fisken kanske inte blir särdeles grann, men maximal tillväxt blir det. Vill du ha fram granna fiskar så mata varierat även med lite grönt. Tar lite längre tid, men fisken blir snyggare. Oavsett vilket är vattenkvaliteten viktig för bra tillväxt.

    Mina fem öre!!

    Hilsen,

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Jag undrar varför alla tycker det är så bra med variationsrik kost. (Skolans kostcirkel, kanske)Ska man hålla en mage i bra ordning tror jag mer på att det är bra att det är samma saker som kommer dit hela tiden. Förutsättningen är att det fodret är riktigt fullvärdigt.
      Variationer i vilt tillstånd är säsongsberoende och förändringar sker i långsamma cykler.
      Det absolut bästa måste vara att mata med ett endaste foder som täcker in allt. Kanske går man över till ett något kraftigare foder för att stimulera till lek.

      Kanske har jag helt fel, men jag tror inte det.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Bra tips, jag vill inte ha max tillväxt på bekostnad av utseende. Jag vill ju att de ska bli normala.

        Hur pass fullvärdigt är artemia? Jag tycker det är smidigt att kläcka och mata. Jag har en liten spruta på 20 ml som jag drar upp artemian i och när slnagen från sprutan kommer i akvariet blir ynglen som galna och nästan simmar in i sprutan för at få tag på artemian. Dett har jag gett 4 gånger om dagen och de får röda runda magar varje gång, men det kanske inte är bra mat??

        Jag byter 50% en ggr per vecka, för sällan? Jag kör vattenberedingsmedel i det karet.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #5
          Ursprungligen postat av DRE
          Bra tips, jag vill inte ha max tillväxt på bekostnad av utseende. Jag vill ju att de ska bli normala.

          Hur pass fullvärdigt är artemia?
          Det har jag gett 4 gånger om dagen och de får röda runda magar varje gång, men det kanske inte är bra mat??

          Jag byter 50% en ggr per vecka, för sällan? Jag kör vattenberedingsmedel i det karet.
          Hej!
          Du kan lugnt mata vidare med artemia.
          Det finns inget bättre foder till fisken du föder upp.
          Men se artemian som ett start/yngelfoder och allt eftersom fisken växer kan du komplettera med annat för att tillslut sluta med artemia.
          Vatten byten på 50% i veckan är kanon.
          Sen ser du på ynglen om de trivs och utvecklas som sig bör.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Tack för infon. De käkar flingfoder och ett granulat jag har som sjunker snabbt och är pyttesmå korn. Flingor kan de även knapra på rätt stora bitar, bit för bit.

            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #7
              Ursprungligen postat av DRE
              Tack för infon. De käkar flingfoder och ett granulat jag har som sjunker snabbt och är pyttesmå korn. Flingor kan de även knapra på rätt stora bitar, bit för bit.
              Häftig filmsnutt, alltid kul med småttingar.
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Räkmix (ursäkta) tycker jag är mycket bra yngelfoder. Flingor är sämre då det ger högre nitratvärden och att detta i sin tur ger lägre tillväxt.

                Jag märkte ganska stor skillnad på tillväxten när jag först matade med flingor och sedan övergick till enbart räkmix.

                Artemia har jag goda erfarenheter av också.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Varför ursäkta? Räkmixen jag har ärköpt och väldigt finfördelad så det borde ju fungera...
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Lite ironiskt för att man ofta drar upp räkmix...och att jag i synnerhet förespråkar fodret.

                    Att jag gör räkmix med skalade räkor beror på att jag vill ha räkmixen så finfördelad att ynglen kan äta den.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Bra tips!
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • msb
                        Användare
                        • september 2009
                        • 314

                        #12
                        Ursprungligen postat av DRE
                        Bra tips!
                        Instämmer riktigt bra tips för så har inte jag tänkt
                        Tropheus

                        Kommentar

                        • Göran Å
                          Användare
                          • december 2005
                          • 1295

                          #13
                          Nls

                          Mitt tips heter NLS Grow 0,5 mm pellets eller samma pellets mald i pepparkvarn om ynglen är riktigt små.

                          Har med lyckat resultat dragit upp Hästnosyngel, Lethrinops yngel och Aulonocara yngel mm som ju är riktiktigt små som nyfödda.


                          Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            NLS är ett kvalitetsfoder som jag absolut kommer använda till mina fiskar.

                            På denna länk kan man se ett foto taget på mina dåvarande Golden yngel som får del av min första räkmixsats med astaxanthin. Den räkmixen var också början till att jag valde att försöka göra mixen så finfördelad som möjligt...

                            Labidochromis caeruleus yngel smaskar räkmix

                            Kommentar

                            • doohan
                              NCS Medlem
                              • augusti 2004
                              • 1607

                              #15
                              Jag

                              skalar också räkorna till min räkmix. Troffarna har långa tarmar.....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...