Troffetråden 2010

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• doohan
    svarade
    Ok!

Ursprungligen postat av Walak
    Det är ett 240L och när jag pratade med akvarium Stockholm så fick jag rådet att en grupp på 20 blir bra till den storleken
    Har själv troffar i ett 240L, men dom är mellan 3-6cm, och ska flyttas till ett större akvarium så snart som möjligt!

Det kan ju gå att ha 20st vuxna troffar i ett 240L, men det ställer krav på vatten kvalliten och stor filtervolym. Troligen vattenbyte 2-3 gånger i veckan.

Lämna en kommentar:

• Walak
    svarade
    Ursprungligen postat av doohan
    storlek är det på akvariet dom skall gå i? Tror det är bättre att köpa 25-30st ifall någon faller ifrån, så slipper du tillföra nya om gruppen blir för liten.

vad jag har förstått är det lättare att tillsätta fisk innan dom är könsmogna. Och det bör vara enklare att tillsätta nya som är mindre än dom som redan går i akvariet. På så vis stör man inte rangordningen nämnvärt. Har fått många goda råd på detta, det bästa forumet. Ett av de bättre råden är att man skall täcka akvariet helt ett par dagar när man stoppar i Tropheus, så att dom i lugn o ro får vänja sig med det nya akvariet, vattnet och sina fisk kompisar innan dom utsätts för yttre stress.

Det är ett 240L och när jag pratade med akvarium Stockholm så fick jag rådet att en grupp på 20 blir bra till den storleken

Lämna en kommentar:

• doohan
    svarade
    Vilken

storlek är det på akvariet dom skall gå i? Tror det är bättre att köpa 25-30st ifall någon faller ifrån, så slipper du tillföra nya om gruppen blir för liten.

vad jag har förstått är det lättare att tillsätta fisk innan dom är könsmogna. Och det bör vara enklare att tillsätta nya som är mindre än dom som redan går i akvariet. På så vis stör man inte rangordningen nämnvärt. Har fått många goda råd på detta, det bästa forumet. Ett av de bättre råden är att man skall täcka akvariet helt ett par dagar när man stoppar i Tropheus, så att dom i lugn o ro får vänja sig med det nya akvariet, vattnet och sina fisk kompisar innan dom utsätts för yttre stress.

Lämna en kommentar:

• Walak
    svarade
    Ursprungligen postat av Jerry_ciklid
    Risken finns att dom 3 nya inte kommer in i gruppen utan blir utstötta och ihjälslagna...
    ok och vad ska man göra då om några dör ska man inte köpa några nya då eller?

Lämna en kommentar:

• Jerry_ciklid
    svarade
    Ursprungligen postat av Walak
    Snart ska jag köpa min grupp på 20st men jag undrar en sak det står ju att man ska köpa hela gruppen på samma gång och det är jag med på men vad gör man om tex 3st dom av någon anledning kan man inte då köpa 3st nya för dom kanske är någon mindre är den stora gruppen så hur ska man göra?
    Risken finns att dom 3 nya inte kommer in i gruppen utan blir utstötta och ihjälslagna...

Lämna en kommentar:

• Walak
    svarade
    Snart ska jag köpa min grupp på 20st men jag undrar en sak det står ju att man ska köpa hela gruppen på samma gång och det är jag med på men vad gör man om tex 3st dom av någon anledning kan man inte då köpa 3st nya för dom kanske är någon mindre är den stora gruppen så hur ska man göra?

Lämna en kommentar:

• cichlids4fun
    svarade
    Ursprungligen postat av roger.j
    Kul med lite bilder Peter måste väl själv ner med kameran
    Alla burkar fyllda och har inte sett e läcka än
    MVH
    Roger
    det var värst, men förhoppningsvis ska de väl inte behöva göra det heller

Lämna en kommentar:

• cichlids4fun
    svarade
    Ursprungligen postat av doohan
    är det för yngel på 2a o 3e bilden?

Snygga bilder!
    kabimba och lufubo fast i omvänd ordning

Lämna en kommentar:

• doohan
    svarade
    Vad

Ursprungligen postat av cichlids4fun
    Fick tokrycket ikväll och slet tag i kameran och drog några bilder, kvaliten e ju inge vidare med dåligt ljus dålig skärpa och skitiga rutor, men det är ju iaf bilder
    är det för yngel på 2a o 3e bilden?

Snygga bilder!

Lämna en kommentar:

• roger.j
    svarade
    Kul med lite bilder Peter måste väl själv ner med kameran
    Alla burkar fyllda och har inte sett e läcka än
    MVH
    Roger

Lämna en kommentar:

• cichlids4fun
    svarade
    Fick tokrycket ikväll och slet tag i kameran och drog några bilder, kvaliten e ju inge vidare med dåligt ljus dålig skärpa och skitiga rutor, men det är ju iaf bilder

Lämna en kommentar:

• msb
    svarade
    Ser bra ut Jerry

Lämna en kommentar:

• Jerry_ciklid
    svarade
    Har en FX5:a som gått runt mina kar så vattnet ska det inte vara nån fara med.
    Och det är ingen risk att det blir någon mat över med dessa glupska satar
    Nästa projekt är en ramp med t5-rör, men det får som sagt vänta tills ekonomin tillåter det. Hade tänkt det som ett budgetkar, men det spricker nog.... (lite akvariehumor )

Lämna en kommentar:

• doohan
    svarade
    Jc

Ja du verkar ha gjort en bra deal på akvariet om du fick det billigt. Man kan väll lugnt anta att det kommer att gå undan i det akvariet En stor grupp arga körsbär i 200kmh, blir nog underhållande att titta på Mata försiktigt i början om det är nystartat för 3 veckor sedan. Men du kanske tog vatten och filter från ett akvarie som varit igång ett tag.

Ser fram emot fler bilder!

Lämna en kommentar:

• Jerry_ciklid
    svarade
    Gruppen kommer inom kort att utökas med 10 st OB-yngel från samma vf-grupp som dom jag redan har, samt fyra vuxna VF OB-hannar. Lär bli nice att se dom växa upp
    Senast redigerad av Jerry_ciklid; 01 June 2010, 19:43.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...