Det har diskuterats i många år, jag är ingen expert
men ibland tror man att honan går o plockar mat (detta sker även innan ungarna är färdiga och då kan dom inte äta alls ???)
men jag är negativ tror att det är svårt att äta samtidigt som vilda barn vill rymma, hur ska dom ha tid att äta.
Tänk att vara tre veckor i en avstängd hiss med ett helt dagis.
Troffetråden 2010
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
Vore intressant att höra hur ni som urvalsodlar resonerar när ni väljer ut avelsdjur-vad tittar ni på förutom bandet?Lämna en kommentar:
-
Det är sånt vi människor är så bra på, finare band på bekostnad av något annat.Lämna en kommentar:
-
Men i princip skulle även två föräldrar med dåliga band kunna ge en del yngel med jättefina band, eller? Annars skulle det ju till slut i naturen bara finnas dubbar med dåliga band.Lämna en kommentar:
-
Bra avelsdjur behöver kanske inte alltid betyda att dom är snyggast, utan dom ger jädrans bra avkommor.
Men vill man renodla på någon dragning åt något håll typ fina band bör man bara avla på individer med bra band ända tills man kommer till den nivån att nästan hela kullarna ger avkommor med bra band.Lämna en kommentar:
-
Ja, efter att ha sett den kabeln känner jag mig trygg
Slänger in en annan fundering.
Hade för något år sedan ett gäng maswadubbar som tyvärr fick soten. Ett yngel klarade sig, men jag ser nu att bandet inte är vad jag hoppats på, trotts att föräldrarna var mycket fina.
Om nu fina föräldradjur ger, låt oss säga ger 50% fin avkomma,(vi pratar här band) borde ju även föräldrar med dåliga band ge avkomma med fina band?
Om bara fina föräldrar kan ge fina OCH "fula" band, och fula föräldrar bara kan ge fula band, borde det snart inte finnas några med fina band kvar.
Frågan är alltså: När det gäller dubbar, spelar det någon roll om föräldradjuren har bra eller dåliga band, när det gäller antalet ungel som får bra/dåliga band.
Vore mycket kul om någon hade tid och lust att utforska detta.Lämna en kommentar:
-
Intressant iaktagelse idag.
Har fått min första kull av orangemoori. Honan har släppt i akvariet som är fyllt av lavasten.
Man är lite orolig att ynglen ska få en "svältstart" på sitt liv, men då upptäcker jag efter att ynglen varit spottade i bara ett dygn, har det ena en regäl bajkabel ca 5 gånger så lång som kroppen (ej sytråd alltså)
Måste vara algbetande eller att dom fått i sig en del i honans mun.Lämna en kommentar:
-
Intressant iaktagelse idag.
Har fått min första kull av orangemoori. Honan har släppt i akvariet som är fyllt av lavasten.
Man är lite orolig att ynglen ska få en "svältstart" på sitt liv, men då upptäcker jag efter att ynglen varit spottade i bara ett dygn, har det ena en regäl bajkabel ca 5 gånger så lång som kroppen (ej sytråd alltså)
Måste vara algbetande eller att dom fått i sig en del i honans mun.Lämna en kommentar:
-
Det
Men de flesta andra honor höll tugget från första början!Lämna en kommentar:
-
I tisdag så hade en hona rom i munnen och hade den så kallade pelikan hakan och hon åt igen heller men idag så var hakan borta och hon åt igen varför vart det så??Lämna en kommentar:
-
Jag
Med tanke på åldern, om det är väldigt unga och har bara lekt någon gång så brukar det inte vara allt för ovanligt att det inte blir några yngel. Men det tror jag inte det beror på hos dig. Utan du får prova och skapa mer gömställen.
Ett ganska bra sätt och skapa en grotta med möjlighet för endast yngel och komma in i är att införskaffa sig en förvaringskorg av hårdplast med öppningar på knappt någon cm stora. Det finns ex. en från Claes Olsson som jag brukar använda mig av för 12:- http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=147210107 . Ställa den upp och ner, täck över den med lämplig sten, gärna sten på ca 4-8 cm. Stenröset brukar också honorna gilla och släppa ynglena vid.
Hälsningar
JohanSenast redigerad av doohan; 18 June 2010, 19:17.Lämna en kommentar:
-
Har man tid och tålamod så kan man låta honorna spotta i huvudkaret några ggr, min uppfattning är att fiskarna vänjer sig till slut att det simmar omkring yngel hos dom och låter dom vara. Dom äter ju trots allt inte fisk i naturen. Men som det skrivs lite uppåt så brukar dom bita ihjäl yngel....Lämna en kommentar:
-
Det jobbiga är att jag inte har så mkt plats över för sådant, mina guppyprojekt tar alla småburkar i anspråk...
Åldern är jag inte säker på, köpte dem vuxna (från akvarieleasing i mars i år), ingen är mindre än 8-9-cm klassen, tippar att de är mellan och cirkus 1-1½-2 år?
Ett ganska bra sätt och skapa en grotta med möjlighet för endast yngel och komma in i är att införskaffa sig en förvaringskorg av hårdplast med öppningar på knappt någon cm stora. Det finns ex. en från Claes Olsson som jag brukar använda mig av för 12:- http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=147210107 . Ställa den upp och ner, täck över den med lämplig sten, gärna sten på ca 4-8 cm. Stenröset brukar också honorna gilla och släppa ynglena vid.
Hälsningar
JohanSenast redigerad av Johan F; 18 June 2010, 13:00.Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: