Nytt 275 liters!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cronan
    Användare
    • juli 2008
    • 907

    #16
    Ursprungligen postat av Wenen
    Men tror du det skulle gå att ha 2-4 guldsöm i karet? För dom blir ju så fina när dom blir större . Som kanske går med någon ancistrus eller 2?. Tacksam för svar!

    Mvh Wenen
    Nej. Absulut inte mer än ett par guldsöms och det är inte säkert att det kommer funka dom blir stora och hanarna är väldigt tuffa. Jag hade inte stoppat ner ett par guldsöms i ett kar som 110cm långt blir väldigt svårt för honan att göma sig om hanen skulle bli för tuff.

    Kommentar

    • Wenen
      Användare
      • december 2009
      • 26

      #17
      Okej då vet jag tackar så mycket

      Mvh Wenen

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #18
        Värst vad en del är negativa här, ju större kar desto bättre givetvis men det är ju inget yngelkar direkt så det mesta fungerar åtminstone något år om man köper ungfiskar och inreder klokt.

        Brorsan hade guldsöm och eldbuk i ett liknande kar (300 liter, 120cm långt), ett lekpar av varje, i något år. Fiskarna hann visserligen aldrig bli fullvuxna så det kanske hade blivit fiasko längre fram, men det fungerade bra under den tiden han hade dem. Han hade rejält med inredning dock, vilket rent generellt är tricket att få det att fungera i ett aningen för litet kar. Det bör finnas naturliga och tydliga revirgränser. En stor rot i mitten av karet och/eller stora dungar med höga växter.

        Det positiva i ditt fall med guldsöm, eldbuk och även sebracikliden du också var intresserad av är att de inte växer så snabbt. De landar visserligen slutligen på 15-25cm men köper du dem som små så lär det ta ett tag innan de är där.

        Påfågelcikliden däremot. Grymt skoj fisk, en personlig favorit för mig. Men den växer galet snabbt och lär landa på över 30cm även i ett sånt kar, sannolikt inom 2 år. Ska du ha den så lär du till slut bara vilja ha en ensammen fisk, eventuellt två om du är obotlig regelbrytare som jag. Jag tror ju att du behöver byta filtrering dock så har du knapert med pengar så kanske det är vettigare att välja något annat.

        Av de du nämner skulle jag vilja slå ett slag för sebracikliden. Blanda inte med andra ciklider, köp hellre bara en grupp sebror på 6-8 individer och låt dem para ut, sedan sparar du två lekpar. Det lär garanterat bli ett härligt kar. Inred med omsorg dock, det är en väldigt aggressiv rackare.

        Enbart eldbuk skulle också var en hit tror jag. Lekande kaxiga eldbukar är en härlig syn. Om det går att ha två lekpar av eldbuk i ett sånt kar låter jag vara osagt. Värt ett försök kanske.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #19
          Ursprungligen postat av FI
          Värst vad en del är negativa här, ju större kar desto bättre givetvis men det är ju inget yngelkar direkt så det mesta fungerar åtminstone något år om man köper ungfiskar och inreder klokt.

          Brorsan hade guldsöm och eldbuk i ett liknande kar (300 liter, 120cm långt), ett lekpar av varje, i något år. Fiskarna hann visserligen aldrig bli fullvuxna så det kanske hade blivit fiasko längre fram, men det fungerade bra under den tiden han hade dem. Han hade rejält med inredning dock, vilket rent generellt är tricket att få det att fungera i ett aningen för litet kar. Det bör finnas naturliga och tydliga revirgränser. En stor rot i mitten av karet och/eller stora dungar med höga växter.

          Det positiva i ditt fall med guldsöm, eldbuk och även sebracikliden du också var intresserad av är att de inte växer så snabbt. De landar visserligen slutligen på 15-25cm men köper du dem som små så lär det ta ett tag innan de är där.

          Påfågelcikliden däremot. Grymt skoj fisk, en personlig favorit för mig. Men den växer galet snabbt och lär landa på över 30cm även i ett sånt kar, sannolikt inom 2 år. Ska du ha den så lär du till slut bara vilja ha en ensammen fisk, eventuellt två om du är obotlig regelbrytare som jag. Jag tror ju att du behöver byta filtrering dock så har du knapert med pengar så kanske det är vettigare att välja något annat.

          Av de du nämner skulle jag vilja slå ett slag för sebracikliden. Blanda inte med andra ciklider, köp hellre bara en grupp sebror på 6-8 individer och låt dem para ut, sedan sparar du två lekpar. Det lär garanterat bli ett härligt kar. Inred med omsorg dock, det är en väldigt aggressiv rackare.

          Enbart eldbuk skulle också var en hit tror jag. Lekande kaxiga eldbukar är en härlig syn. Om det går att ha två lekpar av eldbuk i ett sånt kar låter jag vara osagt. Värt ett försök kanske.
          Jag har två lekande par av Eliottin (T. maculipinnis) plus två honor som är över i ett 222-liters. Det fungerar klockrent, så med lite tur fungerar två lekande Eldbukspar också.

          Kommentar

          • medgix
            Användare
            • september 2004
            • 242

            #20
            Ursprungligen postat av FI
            Värst vad en del är negativa här, ju större kar desto bättre givetvis men det är ju inget yngelkar direkt så det mesta fungerar åtminstone något år om man köper ungfiskar och inreder klokt.

            Brorsan hade guldsöm och eldbuk i ett liknande kar (300 liter, 120cm långt), ett lekpar av varje, i något år. Fiskarna hann visserligen aldrig bli fullvuxna så det kanske hade blivit fiasko längre fram, men det fungerade bra under den tiden han hade dem. Han hade rejält med inredning dock, vilket rent generellt är tricket att få det att fungera i ett aningen för litet kar. Det bör finnas naturliga och tydliga revirgränser. En stor rot i mitten av karet och/eller stora dungar med höga växter.

            Det positiva i ditt fall med guldsöm, eldbuk och även sebracikliden du också var intresserad av är att de inte växer så snabbt. De landar visserligen slutligen på 15-25cm men köper du dem som små så lär det ta ett tag innan de är där.

            Påfågelcikliden däremot. Grymt skoj fisk, en personlig favorit för mig. Men den växer galet snabbt och lär landa på över 30cm även i ett sånt kar, sannolikt inom 2 år. Ska du ha den så lär du till slut bara vilja ha en ensammen fisk, eventuellt två om du är obotlig regelbrytare som jag. Jag tror ju att du behöver byta filtrering dock så har du knapert med pengar så kanske det är vettigare att välja något annat.

            Av de du nämner skulle jag vilja slå ett slag för sebracikliden. Blanda inte med andra ciklider, köp hellre bara en grupp sebror på 6-8 individer och låt dem para ut, sedan sparar du två lekpar. Det lär garanterat bli ett härligt kar. Inred med omsorg dock, det är en väldigt aggressiv rackare.

            Enbart eldbuk skulle också var en hit tror jag. Lekande kaxiga eldbukar är en härlig syn. Om det går att ha två lekpar av eldbuk i ett sånt kar låter jag vara osagt. Värt ett försök kanske.
            Jag är inte negativ, klart jag tycker det är kul att see en ny entusiast!
            Jag antog att Wennan ville ha fullvuxna guldsömmar. Det var vad jag förstod när han skrev "För dom blir ju så fina när dom blir större" i alla fall. Dessutom framgår det att han vill ha 10+ stora ciklider i karet. Kan hända att jag antog för mycket eller missförstod vad som skrevs iof.

            Men jo, jag antar att man lär sig bäst av att prova själv. Jag är långt ifrån expert runt ämnet men jag har haft det mesta han nämnt än så länge. Kan ju i alla fall dela med mig av mina erfarenheter.
            Jag ber om ursäkt om det verkar som om jag är negativ!

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #21
              Ursprungligen postat av medgix
              Jag är inte negativ, klart jag tycker det är kul att see en ny entusiast!
              Jag antog att Wennan ville ha fullvuxna guldsömmar. Det var vad jag förstod när han skrev "För dom blir ju så fina när dom blir större" i alla fall. Dessutom framgår det att han vill ha 10+ stora ciklider i karet. Kan hända att jag antog för mycket eller missförstod vad som skrevs iof.

              Men jo, jag antar att man lär sig bäst av att prova själv. Jag är långt ifrån expert runt ämnet men jag har haft det mesta han nämnt än så länge. Kan ju i alla fall dela med mig av mina erfarenheter.
              Jag ber om ursäkt om det verkar som om jag är negativ!
              Ingen fara och absolut inget att be om ursäkt för Jag tycker bara att det är onödigt att dra undan mattan direkt på nya medlemmar pga eventuella problem som kan dyka upp flera år bort. Min erfarenhet är att det alltid brukar lösa sig till det bättre på ett eller annat sätt i slutändan hur knepigt utgångsläget än är. Finns intresset bara kvar så har akvarierna en tendens att både bli fler och större allt eftersom tiden går hur bensäker man än var att "det här är det sista! och inget större nu!" Bara under detta år har jag hunnit ta ner ett saltvattenskar och starta upp 3 nya sötvattenskar, allt var mer eller mindre oplanerat, det är så det funkar för mig i alla fall, intresset svänger hit och dit och det är bara att hålla i sig för glatta livet och åka med
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Wenen
                Användare
                • december 2009
                • 26

                #22
                Tackar så mycket för alla olika åsikter. Riktigt roligt att många har mycket att berätta om hur det har varit när dom har haft dessa fiskar Det är sant FI jag har redan börjat titta på nya kar men det blir nog i framtiden . Hur som helst så har jag inte riktigt bestämt mig än men jag har till på Fredag nästa vecka och då så får vi se vad det blir. Förresten... Gott Nytt år Allesammans!

                Kommentar

                • Wenen
                  Användare
                  • december 2009
                  • 26

                  #23
                  FI jag tänkte på vad skulle du rekommendera för filtration till mitt 275 om jag skulle ha oscar/påfågel då? Bara lite fundersam För om det är något som inte kostar för mycket pengar så... men du kan ju säga vad du tror skulle passa bra? Tacksam för svar!

                  Mvh Wenen

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #24
                    Ursprungligen postat av Wenen
                    FI jag tänkte på vad skulle du rekommendera för filtration till mitt 275 om jag skulle ha oscar/påfågel då? Bara lite fundersam För om det är något som inte kostar för mycket pengar så... men du kan ju säga vad du tror skulle passa bra? Tacksam för svar!

                    Mvh Wenen
                    Jahopp jag skrev just ett långt inlägg som försvann spårlöst ut i cyberrymden, blev utloggad innan jag hann posta :/
                    I alla fall, problemet med påfåglar har du nog redan insett, de blir stora, och grisar ner oerhört mycket. Men om du tycker påfåglarna är allra intressantast av de arterna som har nämnts i tråden så testa så länge det går. Så hade jag gjort. Fördelen med påfåglar är att de snabbt visar om de inte är nöjd med tillvaron, så du lär knappast bara låta tiden gå utan lär vilja uppgradera karet och/eller minska antalet fiskar om de börjar sloka lite med huvudet, gissningsvis inom 1-2 år.

                    Då det gäller filtreringen så kör jag uteslutande med ytterfilter, det går att få bra filtrering även med innerfilter om man ser till att ha stor filteryta men jag gillar ytterfilter mer och rekommenderar därför dessa istället. Jag brukar köra med två filter i mina kar, svagt underdimensionerade för att slippa storm i karet, det kanske inte är bästa sättet men det har fungerat klockrent för mig. I mitt 240 som är ganska jämförbart med ditt 275 har jag 1st Eheim 2224 och 1st Fluval 205. Det borde fungera även i ditt kar tycker jag. Väljer du 2st Fluval 205 så kommer du lite billigare undan då Eheim är lite dyrare. Sedan finns det givetvis större modeller om du vill ha det istället, för nån hundring extra.

                    Då fiskarna är små däremot så kommer det fungera med de filter du har. Nackdelen är att det blir en väldig massa slabbande varje vecka då du rengör. Och inom 6 månader gissar jag att du vill ha bättre filtrering. Fördelen med ytterfilter är också att man kan ha dem igång 1-2 år mellan rengöringarna med rätt filtermedia.

                    Gott Nytt År till dig också!
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Wenen
                      Användare
                      • december 2009
                      • 26

                      #25
                      Tack så mycket!
                      Okej har tittat lite på fluval 205 men ska testa nu i början och se hur det går sedan så får jag väl köpa till ett sådant . Tänkte även fråga dig som vet lite mer, för jag har nämligen även varit inne på discus tror du kanske att jag ska sänka trycket/flödet på pumparna då? Eller vad uppskattar dom för filtrering?

                      Mvh Wenen

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #26
                        Ursprungligen postat av Wenen
                        Tack så mycket!
                        Okej har tittat lite på fluval 205 men ska testa nu i början och se hur det går sedan så får jag väl köpa till ett sådant . Tänkte även fråga dig som vet lite mer, för jag har nämligen även varit inne på discus tror du kanske att jag ska sänka trycket/flödet på pumparna då? Eller vad uppskattar dom för filtrering?

                        Mvh Wenen
                        Jag har ingen aning om hur man sköter Discus tyvärr, jag pysslar bara med stora elaka rovfiskar
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #27
                          Ursprungligen postat av FI
                          Jag har ingen aning om hur man sköter Discus tyvärr, jag pysslar bara med stora elaka rovfiskar
                          Fråga en liten fisk eller sötvattensräka som kommer förbi en stor diskus om de är rovfiskar eller inte...

                          Fast särskilt elaka kanske de inte är iof om man jämför med jaggor..

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • Wenen
                            Användare
                            • december 2009
                            • 26

                            #28
                            Jo FI det är så att jag har tittat på fluval fx5 till mitt kar och ska nog inom 2 månader innhandla detta filter för det är även bra att ha om man skulle vilja starta ett större senare. Vad tror du? Vad har du för synpunkter?

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #29
                              Ursprungligen postat av Wenen
                              Jo FI det är så att jag har tittat på fluval fx5 till mitt kar och ska nog inom 2 månader innhandla detta filter för det är även bra att ha om man skulle vilja starta ett större senare. Vad tror du? Vad har du för synpunkter?
                              Jag har inte testat det filtret men jag kikade på tekniska specifikationerna och det ser väldigt överdimensionerat ut till ditt kar, jag misstänker att fiskarna får åka karusell Det kanske går att dämpa snurret dock men jag hade valt ett betydligt mindre filter, själv kör jag med två milt underdimensionerade filter i 3 av mina kar och tycker det har fungerat perfekt, ingen karusell och smidigt vid rengöringen om man bara rengör ett filter åt gången och på så sätt slipper onödigt stora förändringar på vattnet.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Wenen
                                Användare
                                • december 2009
                                • 26

                                #30
                                Men hur är det med ett sådant filter som du har FI (fluval 205) har inte hittat hur stor filter volym och om det är sådana ''fack'' som det finns på eheim eller är det bara filter mattor? Du kan väl bara förklara lite snabbt hur det ser ut o.s.v. Tacksam för snabbt svar (fisk ska inhandlas imorgon).

                                Mvh Wenen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...