Saab

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #31
    Ursprungligen postat av kaj.p
    Bättre förutseende kanske
    Så de såg 20 år in i framtiden menar du!
    Senast redigerad av Ola Svensson; 12 januari 2010, 10:53.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #32
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Så de såg 20 år in i framtiden menar du!
      Oavsett om de såg 1,5,10 eller 20 år framåt så verkar de ju sett rätt.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #33
        Ursprungligen postat av kaj.p
        Oavsett om de såg 1,5,10 eller 20 år framåt så verkar de ju sett rätt.
        Du kan väl ändå inte argumentera att "de ju sett rätt" när de inte gick ihop 1977!

        Igen, någon som kommer ihåg varför det inte blev så?

        (Edit: Enligt Wikipedia backade SAAB-Scania ur)
        Senast redigerad av Ola Svensson; 12 januari 2010, 11:58.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #34
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Du kan väl ändå inte argumentera att "de ju sett rätt" när de inte gick ihop 1977!

          Igen, någon som kommer ihåg varför det inte blev så?

          (Edit: Enligt Wikipedia backade SAAB-Scania ur)
          Det jag försöker säga är att Saab gick med miljardförluster redan innan GM kom in i bilder. Så frågan är ju om GM nu är boven eller om de gav Saab respit i 20 år.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #35
            Ursprungligen postat av kaj.p
            Det jag försöker säga är att Saab gick med miljardförluster redan innan GM kom in i bilder. Så frågan är ju om GM nu är boven eller om de gav Saab respit i 20 år.
            Har man ägt ett företag i 20 år så spelar det ingen större roll hur det gick innan. GM har ansvaret. Bov eller respit är en ointressant problemaxel. Dessutom har de tydligen lagt utvecklingskostnader på SAAB som t ex Opel dragit nytta av. Men visst hade sagan kunnat vara slut om inte GM köpt SAAB den där gången som du skriver.

            Men dagens händelseuttveckling var ju lite förvånande trots allt. http://www.gp.se/ekonomi/1.296424--k...kers-saab-kop-
            Senast redigerad av Ola Svensson; 25 januari 2010, 13:53.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • april 2003
              • 1888

              #36
              Ja, det är ju kul och intressant att SAAB får leva vidare, hur länge det återstår att se. Skall bli intressant att se i vilken riktning de nya ägarna avser att ta märket.

              Kul för nu iallafall.

              Mvh Jari

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #37
                kul att man verkar få rätt då.............
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #38
                  Ursprungligen postat av jarinen
                  Ja, det är ju kul och intressant att SAAB får leva vidare, hur länge det återstår att se. Skall bli intressant att se i vilken riktning de nya ägarna avser att ta märket.

                  Kul för nu iallafall.

                  Mvh Jari
                  Eftersom de inte haft någon riktning på 20 år, vilket har varit deras problem, så skall det bli intressant. SAAB har aldrig varit nischad som en familjebil som Volvo eller som en sportig bil som BMW. Den har alltid varit något mittemellan, vilket ha gjort att den endast är intressant för en för liten grupp människor.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 7334

                    #39
                    Ja, jättebra för regionen att Saab överlever. Som Trollhättebo innebär dig ju också att staden slipper en utflytt av innevånare som varit en risk för annars, och i dess kölvatten skulle affärer och andra samhällsfunktioner att reduceras.

                    Det blir dock en spännande tid framöver eftersom ett av kraven för överlevnad faktiskt är försäljning, försäljning och åter försäljning. Och detta baserat på befintliga och framtagana modeller som ligger i färdiga för release.

                    Det man får hoppas på är att de just får lite tid på sig, så att man äntligen kan börja implementera lite av de tekniker som ligger färdigt utvecklade, men som man på grund av GM´s styrning och focus på face-lift program (snarare än nya modeller), inte har tillåtits få in i någon modell.

                    Sedan kan man ju bara gissa att de kan komma att få ta fram någon sportig variant som hamnar i lite större serietillverkning än vad Spyker når idag. Den framtagna konceptbilen AreoX ligger ju ganska nära Spykers befintliga design.

                    Gissar också att det hela har svettsat samman de anställda på ett sätt som gör att de mer än gärna bevisar att vi kan göra bilar. Att det inte blivit massflykt från ingenjörssidan vittnar ju om att de vet sig ha tillgång till god teknik som man vill kämpa för.

                    Allt beror dock på om försäljningen ökar, annars kommer aldrig affärsplanen inte att hålla, och då blir det konstgjord andning ett tag, för att sedan hamna i samma läge som tidigare.
                    Senast redigerad av Joakim Draktoft; 28 januari 2010, 11:35.
                    Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se
                    ____________________________________________

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #40
                      Vi får se, det är kul att de överlever, men att göra sportbilar och behålla alla anställda är nog i så fall en ekvation som inte riktigt går ihop. Spyker gör exempelvis bara 50 bilar om året på 130 anställda. Det skall dock bli spännande och se vad som händer med SAAB vad gäller deras marknadsföring och vilken nisch de riktar in sig på. De lär väl inte göra supersportbilar direkt...
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #41
                        Joakim syftar på uttalandet att Spyker kan bygga SAAB AeroX med visnt, men att SAAB i trollhättan inte kan det. Det tror jag också, det "räcker" med att hitta 20 pers som hostar upp lite mer än vad det kostar att bygga 20 bilar för att dessa 20 bilar ska gå med vinst.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        Arbetssätt...