Saab

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Saab

    Oerhört tråkigt besked idag när GM beslutade att lägga ned Saab Automobile i Trollhättan.

    Det som känns mest är ju alla människor som detta nu drabbar. En fruktansvärd julklapp från bedrövliga General Motors.

    Koenigsegg, Spyker...rena rama skämten som spekulanter så jag förstår att GM till slut gav upp att försöka sälja.
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Vems ansvar är det att fortsätta tillverkning när man inte gör vinst

    känns som varvsindustrin på 1970-80

    låt dom anställda köpa SAAB
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #3
      jag tror faktiskt inte det är helt kört ännu.............har bara en svag känsla av att det kommer byggas saab framöver iaf

      funderar faktiskt på att köpa en helt ny nu, den kommer ju bli en raritet om det läggs ner helt

      och tankar givetvis till arbetarna i Trollhättan och Södertälje (vet inte hur mycket som var kvar nu men iaf) har tillhört denna skara arbetare förr
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Säg att Staten går in med 10 miljarder,
        till vilken nytta.....betala skulder.

        inte fan går dom med vinst sedan.....enligt historien har det alltid varit så utom 2 år
        vad är produktionen typ 250 bilar i månaden.

        jag gissar att förlusten är större än omsättningen (som varven på 1970 talet)

        detta är en kanoninvestering satsa pengar och du blir garanterat av med dom,
        men du får bra förlustavdrag.
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • polle
          Användare
          • maj 2008
          • 197

          #5
          Det har alltid förundrat mig hur Saab har kunnat leva vidare när de aldrig gått med vinst.
          Vad har GM fått, lite annorlunda ingenjörstänk?

          Trots förlusten misstänker jag att GM gjort någon bonus på saab,men vad, fast man vet ju inte, amerikansk bilindustri har väl aldrig hållit sig i framkanten.
          Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #6
            Hur mycket skatt har volvo betalat genom tiderna .......mindre än Akvarielagret.

            dom gillar nämligen inte att betala skatt.

            varför då gråta över urusla företag.
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Säg att Staten går in med 10 miljarder,
              till vilken nytta.....betala skulder.

              inte fan går dom med vinst sedan.....enligt historien har det alltid varit så utom 2 år
              vad är produktionen typ 250 bilar i månaden.

              jag gissar att förlusten är större än omsättningen (som varven på 1970 talet)

              detta är en kanoninvestering satsa pengar och du blir garanterat av med dom,
              men du får bra förlustavdrag.
              Nja, nu får staten (dvs vi) betala ännu mer än 10 miljarder pga den stora arbetslösheten som det nu blir.
              Samma var det för varven - hade några av dessa tillåtits överleva så hade de nu gått med vinst i många år.

              Dock självklart finns det ingen anledning till att ge pengar till GM - hade SAAB fått gå sin egen väg och inte tömts av GM så hade de kanske idag också tillverkat bilar som folk vill ha.

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Ja tror SAAB och GM har missat verkligheten. Alla kan bygga bra o säkra bilar idag. Koreaner och kineser är i spetsen. Bilavarumärke blir mindre o mindre värda.
                Folk i allmänhet (den stora skaran) skiter i om det står KIA, SAAB eller Kilroy bak på bilen.

                Det viktiga för kunden är livscykelkostnaden på bilen. Toyota har fattat detta och är vid liv.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag har en stark känsla om att Saabs överlevnad handlade om amerikansk cynism och rädsla.

                  Saab är inte stora, nej...men jag tror att de har vägrat att sälja till konkurrerande intressenter och istället försökt sälja till fårskallar i Koenigsegg och Spyker.

                  Den senaste i raden av intressenter har ju rena maffian som ägare...inte undra på att GM backade! De skulle ju ha ett ansvar för Saab under ett antal år efter försäljningen och det hade troligen släppt in fel krafter inom sfären hos GM då den ryska maffian med massvis av fuskande oligarker inte är att leka med.

                  Saab och Toyota kunde ha blivit en fin konstellation om Toyota hade varit öppet intresserade. Toyota är hur stora som helst i Asien.

                  Att GM inte lyckats finna bättre intressenter än Koenigsegg och Spyker som slutförhandlare är inget annat än ren amerikansk lögn! Och jag blir förbannad när jag ser media/regeringen svälja det med hull och hår! Det handlar om politik...därför lät de Saab dö...

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    #10
                    Min saab lever i högsta grad .... en 900s -91. Det vill säga den sista saabmodellen som andas saab. Det var ungefär här som saab slutade vara lönsamt. Anledningen till det känner nog de flesta saabnördar till, saab behövde vara saab och inte opel o cadillac. Problemen börjar här, trogna saabkunder slutade att existera.... vad beror det på? jag har min bild klar av den saken. Idag så är jag mest bedrövad för jobbens och kompetensens skull, som går förlorad, märket, eller det saabiga i märket existerar inte så då spelar ingen roll vilken logga som är på huven.

                    Koenigsegg hade absolut den rätta visionen för saab men inte pengarna.

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • janne dansk
                      Användare
                      • april 2004
                      • 140

                      #11
                      för ett antal år sedan stängde contineltal gummifabriken i Gislaved , KATASTROF ,sade många , i dag behövar dom att bygga ut fabriken för att dett är för trångt , kontens man måste gå vidare , dett är bara ett exembel , dett finns många liknande orter .
                      //janne
                      200l 1000l på g
                      <b>
                      Min Zoon</b>

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Mycket riktigt så kan det komma något gott av detta, men jag har också sett exempel på orter som stagnerat och som håller på att vittra sönder efter att en större industri lagts ned.

                        Jag kommer ursprungligen från Bergslagen, en del av Sverige som tagit stryk av nedläggningar och som på många platser/orter/byar slåss för ren överlevnad.

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          Toyota gick faktiskt med förlust för första gången förra året. Volkswagen är väl enda stora som går med vinst.

                          Apropå Saab måste de ju klara att bygga bilar med vinst annars finns det ingen framtid. Personligen tror jag att det finns två stora fel hos företag som går med förlust år efter år nr 1 är dålig ledning och dålig chefer, nr 2 är dålig kultur hos arbetarna. Är det illa är dessa fel kombinerade. Så jag tror att enda sättet att Saab skulle kunna gå bra är friskt blod.

                          Kommentar

                          • Engelholm Audio
                            Användare
                            • augusti 2009
                            • 366

                            #14
                            Jag kör själv Saab, en 9-5 kombi! Trivs väldigt bra med den och den har ett några förtjänster framför min andra rejält mycket nyare Audi A4 Avant.

                            Trist att Saab läggs ned, men jag har som en annan i tråden en känsla att detta inte är slutet - det kommer fortsätta på något sätt.

                            Jag finner det EXTREMT tråkigt med tanke på dom som jobbar på Saab. Folk drabbas och det kan bli tungt under en tid. Å andra sidan tror jag att allting för något gott med sig. Kanske är det nån på Saab som nu äntligen vågar satsa på sin egna ide, bygga nått (helt) nytt!

                            Saab är på sätt å vis pinsamma - 2 modeller under vaddå? 10 år? Ansiktslyftning på lyftning? Vart tog SUV'n vägen? Vart blev småbilen vägen? Att hålla fast vid 9-3 och 9-5 så länge med så lite framsteg...nej det är inte bra.

                            Reklammässigt har Saab inte gjort så mkt väsen av sig. Tråkig och intetsägande reklam.
                            Vänliga hälsningar, Pär!
                            CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                            Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #15
                              Ursprungligen postat av endymion
                              Apropå Saab måste de ju klara att bygga bilar med vinst annars finns det ingen framtid. Personligen tror jag att det finns två stora fel hos företag som går med förlust år efter år nr 1 är dålig ledning och dålig chefer, nr 2 är dålig kultur hos arbetarna. Är det illa är dessa fel kombinerade. Så jag tror att enda sättet att Saab skulle kunna gå bra är friskt blod.
                              Nja nu har väl i alla fall SAAB varit ett dotterbolag till GM i ca. 10 år och har under dessa år dränerats på såväl kapital som kunskap. Dvs SAAB var åtminstone förr ett rätt innovativt företag som vara snabba när det gällde att introducera nyheter.
                              De förlustsiffror som har visats upp är ju bara papperssiffror som inte säger något om verkligheten. Om SAAB varit vinstgivande eller inte under dessa GM-år det vet vi faktiskt inte.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...