Ciklidbladet 4/2009 Diskussion av innehållet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Långsträckta mbunas av Konings. Vettig genomgång av en grupp med fiskar. En petitess är att det "alltid" skall skrivas "Zimbabwe Rock" istället för "Zimbawe Rock" i CB. Överhuvudtaget var det en del fel i texten i flera artiklar - dåligt med tid för korrekturläsning denna gång?
    Skriver här i stället
    Det var ju fel i CB självklart. Men det blev rörigt att förstå som du hade skrivit det.

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 4122

      #17
      Mitt förslag när det gäller kalendern är att man frågar om det finns någon som kan tänka sig att fota till nästa års kalender redan nu. Man kan behöva mycket tid för 12 bra foton.

      Enda nackdelen är att det är ogjort jobb ifall det inte blir en kalender nästa år. Å andra sidan har personer 12 chanser till att vinna i fototävlingen nästkommande år ;-)
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #18
        Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
        Mitt förslag när det gäller kalendern är att man frågar om det finns någon som kan tänka sig att fota till nästa års kalender redan nu. Man kan behöva mycket tid för 12 bra foton.

        Enda nackdelen är att det är ogjort jobb ifall det inte blir en kalender nästa år. Å andra sidan har personer 12 chanser till att vinna i fototävlingen nästkommande år ;-)
        Ja, bra förslag. Vi ska vara ute i tid denna gång.

        Ifall ekonomin är ok blir det en kalender också nästa år, tycker jag på basen av responsen vi fått nu, och även tidigare.

        Är formatet och designen ok nu, eller borde vi gå tillbaka till förra årets modell? (Själv gillar jag den nya storleken, lättare att få plats för.)

        Vi tar således gärna emot förslag på hugade fotografer.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #19
          Denna kalender är bättre än de tidigare. Tar mindre plats och upphängningsanordningen är toppen!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Vi hade bestämt att inte ha en kalender av ekonomiska orsaker men nu blev det en då så många ville ha en samt att Akvarielagret och Christian gick in och räddade den. Detta gjorde av naturliga orsaker att tiden för kalendern blev begränsad.

            Min uppfattning är att kalenderna ska vara frikopplad från redaktören och att personen som gör kallendern är dess redaktör. Däremot har ju redaktören lite vetorrättigheter då han/hon trots allt är ansvarig utgivare.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #21
              Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
              Mitt förslag när det gäller kalendern är att man frågar om det finns någon som kan tänka sig att fota till nästa års kalender redan nu. Man kan behöva mycket tid för 12 bra foton.

              Enda nackdelen är att det är ogjort jobb ifall det inte blir en kalender nästa år. Å andra sidan har personer 12 chanser till att vinna i fototävlingen nästkommande år ;-)
              Visst skulle jag kunna fota 12 bra foton men då blir det ju bara troffar

              En annan variant är ju och låta månadsvinnarens bidrag hamna i kalendern men det blir väl för mycket troffar då också fast det skulle nog kunna bidra till att fototävlingen kommer igång.

              /Johan
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #22
                Blev faktiskt lite paff (negativt!) när jag kollade igenomm kalendern. Tycker den ska bestå av fina foton på fisk och/eller akvarier. Inte på "fula gubbar" även om de för föreningen och hobbyn har betytt väldigt mkt.
                Är inne på Christians spår att på nåt sätt ta foton fr fototävlingen.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  #23
                  Ursprungligen postat av ozric
                  Blev faktiskt lite paff (negativt!) när jag kollade igenomm kalendern. Tycker den ska bestå av fina foton på fisk och/eller akvarier. Inte på "fula gubbar" även om de för föreningen och hobbyn har betytt väldigt mkt.
                  Är inne på Christians spår att på nåt sätt ta foton fr fototävlingen.
                  Hej

                  Jag talar nu inte emot fina ciklidfoton, utan tanken var att prova på något nytt denna gång. Den bärande tanken bakom "gubbarna" (och det är inte bara gubbar, ju), var att lyfta fram människorna inom hobbyn. Att visa hur ciklidhobbyn utövas av olika människor och hur ciklidister kan se ut. Eftersom dessa tankar stämmer bra ihop med styrelsens funderingar på att försöka nå ut till nya kretsar av människor, som kunde bli medlemmar, var det lätt att omfatta förslaget till hur årets kalender skulle bli.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Christian Alfredsson
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 4122

                    #24
                    Tycker den är cool i år, mitt förslag innebär bara att man har betydligt mer tid.
                    Christian Alfredsson
                    http://www.zoopet.com
                    http://www.christianalfredsson.com

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #25
                      Ursprungligen postat av ozric
                      Blev faktiskt lite paff (negativt!) när jag kollade igenomm kalendern. Tycker den ska bestå av fina foton på fisk och/eller akvarier. Inte på "fula gubbar" även om de för föreningen och hobbyn har betytt väldigt mkt.
                      Är inne på Christians spår att på nåt sätt ta foton fr fototävlingen.
                      Jag tycker att det är bra med kritik (man ska alltid säga vad man tycker)
                      och gillar man inte läget ska man göra något åt det.

                      jag tycker inte om sterila svarta bilder med en perfekt fisk

                      nu har vi prövat något annat, vilket är viktigt (tack för all hjälp)

                      nästa år är nya tider, med bättre kunskaper, samt någon ny eldsjäl som gör en mycket bättre almanacka samt han vet bättre vad folk inte gillar.

                      hur som helst Almanackan...........lever
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • mantis777
                        Användare
                        • oktober 2008
                        • 204

                        #26
                        Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
                        Tycker den är cool i år, mitt förslag innebär bara att man har betydligt mer tid.
                        Jag vill inte verka för negativ då jag förstår att det är ett jättejobb bakom den men den kanske är "cool" för er som hållit på väldigt länge och ingår i nån sorts "klubben för inbördes beundran" (inte negativt menat!) Men många medlemmar vill nog gärna se annat än dessa "gubbar" som någon benämde det. Bilder på ciklider, naturbilder från områden där dessa ciklider finns eller t ex från fångsstationerna röstar jag på.
                        Jag tycker också det är en god idé att koppla den till fototävlingen.
                        Poster kan vara trevligt men inte vikt...
                        Mvh
                        /Calle
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                        Inget akvarium för tillfället...

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #27
                          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                          Jag tycker att det är bra med kritik (man ska alltid säga vad man tycker)
                          och gillar man inte läget ska man göra något åt det.

                          jag tycker inte om sterila svarta bilder med en perfekt fisk

                          nu har vi prövat något annat, vilket är viktigt (tack för all hjälp)

                          nästa år är nya tider, med bättre kunskaper, samt någon ny eldsjäl som gör en mycket bättre almanacka samt han vet bättre vad folk inte gillar.

                          hur som helst Almanackan...........lever
                          Med tanke på att jag väntade mig en plansch, så blev almanackan en positiv överraskning för min del. Jag tycker ni har gjort ett bra jobb med tanke på att planerna ändrades sent (vad jag har förstått).

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #28
                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Med tanke på att jag väntade mig en plansch, så blev almanackan en positiv överraskning för min del. Jag tycker ni har gjort ett bra jobb med tanke på att planerna ändrades sent (vad jag har förstått).

                            /Jocke
                            Alla inblandade hade nog lite egna ideer och vi hade inte konferens möte.

                            så antalet bilder , antal sidor samt hur mycket reklam det blev varierade
                            det blev inte bättre med tiden typ förförra veckan borde allt ha blivit klart

                            bättre sent än aldrig.
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • jarinen
                              Användare
                              • april 2003
                              • 1888

                              #29
                              Kalendern tycker jag var bäst hittills, formatet perfekt, tidspress och felande finanser till trots. Planscher gör sig bra i lokalen så det ser man ju gärna fler i framtiden, typ SA på framsidan och malawi på baksidan då det var CA /Tanganyika denna gången.

                              Hursom, för de som ser till att grejerna blir av och kommer ut till oss.

                              Mvh Jari

                              Kommentar

                              • Ove Planstedt
                                NCS Medlem
                                • maj 2006
                                • 1816

                                #30
                                Jag tycker kalendern är bra, kul med variation, bra format. Jag kan dock förstå att kanske nya medlemmar som inte känner igen "gubbarna" på bilderna är lite besvikna. Postern var bra men hade varit ännu bättre med ca på bägge sidor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...