Ciklidbladet 4/2009 Diskussion av innehållet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Ciklidbladet 4/2009 Diskussion av innehållet!

    Hejsan

    Jag startar en tråd om innehållet i artiklarna senaste ciklidbladet. Om en artikel diskutteras mycket startar vi en ny tråd. Jag diskutterar mycket gärna mina alster dvs. ciklidfronten och Darwins ciklidkunskap. Ni andra författare får gärna skriva ett litet inlägg för att "visa upp er".

    ■En släktstudie om CA ciklider
    ■Tropheus fotoartikel
    ■Hur jag byggde en energisnål odling
    ■Malawisjöns långsträckta mbunas
    ■CA-träff hos Beast i Norrköping
    ■Tre Pitebors vidare öden i Sydamerika
    ■Ciklider från Väst- och Centralafrika del 6
    ■Acarichthys heckelii
    ■Darwin, Wallace och rio Negros cichlider
    ■Vad visste Charles Darwin om ciklider?
    ■Hemichromis lifalili

    Och förstås det fasta materialet som ciklidfronten, ordförandespalten och extramaterialet dvs kallender och poster.
    Senast redigerad av Mikael W; 06 december 2009, 12:18.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Koi-fantast
    Användare
    • november 2007
    • 555

    #2
    Jag måste säga att jag är extremt nöjd med ditt arbete som redaktör och jag tycker att tidningen är grym. Jag har tyvärr inte haft tid att läsa igenom det här numret ännu så något mer konkret kan jag inte säga.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Jag skrev ett långt inlägg i denna fråga i en annan tråd och ids inte upprepa mig - läs där istället http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=794472

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Jag skrev ett långt inlägg i denna fråga i en annan tråd och ids inte upprepa mig - läs där istället http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=794472
        Då gör jag det åt dig

        Kjells inlägg http://www.ciklid.org/forum/showpost...9&postcount=51:

        Jag tänkte göra en liten genomgång av det senaste numret av Ciklidbladet.
        Normalt sett brukar detta aldrig hända utan det brukar bara vara en massa halleluja rop över hur bra tidningen är. Det är trevligt med en positiv respons för tidningen, men ytterst sällan så får man något konkret i utbyte om man skulle skriva en artikel i CB. Detta är den främsta anledningen till att inte jag längre skriver något i CB - det känns helt meningslöst.

        Nåväl det finns ju i alla fall andra som inte har gett upp utan fortsätter skriva och tur är väl det.
        Centralamerika-artikel av Heijns. En lite tung och lätt tråkig artikel. Dock så är den väldigt nyttig och den typen av artiklar behövs absolut för att CB skall vara en seriös ciklidtidskrift. Denna artikel kommer jag att gå tillbaka till när jag behöver namninfo. Artiklen skulle dock inte ha legat i början av CB
        Tropheus av Alfredsson. Troffar är väl inte riktigt min grej - men ändå kul och imponerande med en så stor sammanställning med foton på troffar (ca. 75 st). Också denna artikel försvarar väl sin plats i CB.
        Malawijannes energisnåla odling. En mycket intressant artikel där jag håller med om mycket, men inte allt (vilket absolut inte skall ses som kritik). Kort sagt - en typ av artiklar som jag gärna såg att de förekom oftare i CB.
        Hälsning från ordföranden. Lite allmänt läsvärt men nog vore det intressantrare att få läsa om utställningen i Duisburg, än om hur det är att susa fram i 210 km/h på autobahn. Har du precis tagit körkort Mikael. Förövrigt så är detta med hastighetsbegränsning inte något nordiskt påfund som du tycks tro.
        Fototävling. Nja - hitta på något nytt. 9 vinnande foton och 5 visar troffar resterande 4 andra MalTa-ciklider. Kanske får man bara tävla med MalTa-ciklider - i så fall har jag missat detta.
        Långsträckta mbunas av Konings. Vettig genomgång av en grupp med fiskar. En petitess är att det "alltid" skall skrivas "Zimbabwe Rock" istället för "Zimbawe Rock" i CB. Överhuvudtaget var det en del fel i texten i flera artiklar - dåligt med tid för korrekturläsning denna gång?
        CA-träff hos Beast av Lubkowitz. En kort och bra besöksartikel - tyvärr förekommer denna typ av artikel väldigt sällan i CB.
        Pitebor i Sydamerika. Mycket bra och klart läsvärd artikelserie med lagom antal av foton.
        Pelmatochromis-artikel av Lamboj. I och för sig en nyttig artikel, men den handlade om några fiskar som jag och de flesta andra är minimalt intresserad av så den var snabbt bortglömd.
        Heckelli-artikel av Bednarczuk. En bra grundläggande genomgång av en art. Klart intressant
        Darwin, Wallace och Rio Negros cichlider av Åhlander. Mycket intressant artikel - överhuvudtaget tycker jag denna typ av artiklar är mycket givande och de bästa i CB. Men varför i sjutton måste Erich (antar att det är så han också vill ha sitt namn stavat ) skriva cichlider istället för ciklider - vi lever i Sverige.
        Vad visste Darwin om ciklider av Svensson. Också denna en mycket intressant, men kortare, artikel. Mycket givande. Extra bonus för att det var med ett foto på min gamla (från början av 90-talet) tuppkamhane.
        Sedan var det väl bara lite "småartiklar" på slutet som väl helt klart fyller sin funktion i en medlemstidning. Cikliden är väl också alltid OK.

        Annonserna uttalar jag mig inte om, men kan ändå inte låta bli att kommentera Christers på sista sidan. Nog kunde du väl ha lagt in ett bra mycket roligare annonsfoto. Ditt snygga (nåja snarare gräsligt fula) foto på dig i en lättare dress som du la in på ciklid.se hade väl varit 100 ggr bättre, än det som till slut hamnade där

        Allmänt:
        Fotona funkar inte så bra. Nu var det en himla massa foton (säkert 200 st) men många var för små (t.ex. i Beast-artikeln) eller så hörde de inte ihop med texten (dvs texten var på en sida, fotot på en helt annan). Så minska ner antalet foton och öka formatet och lägg dom på "rätt" sida.
        2 eller 3 spalter. Tycker det blir lite rörigt att blanda, utan jag föredrar det ena eller det andra - men detta är väl inne idag så det är väl inte så mycket att göra åt.
        Missade artiklar. Ciklidutställningen i Duisburg var för 2 månader sedan och då är det dåligt att inte ha med det i CB.

        Sammanfattning:
        CB är jäkligt bra - men det finns en del som kan göras bättre. Framförallt en ökad aktualitet, lite mindre med översatta artiklar och bättre fotoredigering.

        Bihang:
        Ja en kalender är inte riktigt min grej och jag hade klarat mig utan den. Men medlemmarna vill ju ha - så då är det ju OK.
        Men hur är det med planeringen. Jag skickade i "sista sekund" över ett gäng med foton till Christian eftersom han inte fick in några foton och det var ju tur för annars hade det väl inte blivit några ciklidfoton alls i kalendern. Visst är det kul med foton på gamlingar inom hobbyn - men hur jäkla kul är det med kass foton på dom. Inte är det direkt en merit för Kullander att han har ett av världens fulaste akvarier (i alla fall enligt fotot). Nej, tanken är god, men planera i god tid så att det blir vettiga foton i kalendern. Formatet och upphängningen på kalendern var dock riktigt bra - stort plus.
        Var visst med en poster också och såg att det var ett antal bra foton på den (som jag gärna istället sett i ett kommande ciklidblad) - men det är inte det minsta kul med en vikt poster. Spola idén med poster.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Förbaskat bra recension av Kjell Fohrman där jag håller med om det mesta. Tycker att bl a Malawijannes artikel var en höjdare för att plocka fram någon. Sedan tycker jag tyvärr att "poster" känns förlegat och vinner inga poäng hos mig. Almanackan gillas av mig.

          Ciklidbladet är mycket bra och blandningen känns ok även om jag kan känna att mitt intresse dras till mer lättsamma artiklar som Malawijannes, Pitebornas resa osv. Gillar bredden som CB håller...inte enbart Malawi/Tanganyika utan även andra. Saknar en hel del Discus m m. Här tycker jag att Kaj.P var helt rätt inne med ett närmare samarbete mellan föreningarna på flera plan. Tror knappast någon skulle ta skada av det...

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jag skrev ett långt inlägg i denna fråga i en annan tråd och ids inte upprepa mig - läs där istället http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=794472
            Ursäkta föresten att jag inte gör allt på en gång i trådarna utan att det hinner svaras innan jag är "färdig". Jag är ensam med (inte!) sovande småbarn.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Ursäkta föresten att jag inte gör allt på en gång i trådarna utan att det hinner svaras innan jag är "färdig". Jag är ensam med (inte!) sovande småbarn.
              För min del är det helt OK

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Annonserna uttalar jag mig inte om, men kan ändå inte låta bli att kommentera Christers på sista sidan. Nog kunde du väl ha lagt in ett bra mycket roligare annonsfoto. Ditt snygga (nåja snarare gräsligt fula) foto på dig i en lättare dress som du la in på ciklid.se hade väl varit 100 ggr bättre, än det som till slut hamnade där
                Christer valde faktiskt mankinifotot först men jag tog ett "redaktionell beslut" och bad honom byta ut det då lagrets annons trots allt ligger på omslaget.

                Jag kan "förklara" vissa av de negativa grejerna som du tar upp men då blir det omedelbart som om jag går i försvarställning vilket inte är meningen.

                Det borde egenligen vara två trådar, men 1) mer konstruktiv kritik tack och 2) diskuttera gärna innehållet i artiklarna!
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • doohan
                  NCS Medlem
                  • augusti 2004
                  • 1607

                  #9
                  Jag

                  tycker att postern var ett trevligt inslag och den kommer att sättas upp på passande plats, Antagligen på en akvarierelaterad plats

                  Kalendern! Kan hålla med om att alla foton inte var kanon, men i övrigt finns inget att klaga på när det gäller den. Den skall också upp på väggen. En kalender får gärna vara intressant då den skall hänga på väggen i ca 1-år, kanske längre Så kalender får gärna återkomma.

                  Artikeln om MalawiJannes energisnåla anläggning är mycket bra. Finns bara superlativ att slösa på den artikeln.

                  Är ju lite troffenörd så allt om dessa får högt betyg.

                  Har i övrigt bara snabbat igenom så detta är det enda jag kan kommentera i nuläget.

                  Tycker CB Har en relativt svår uppgift med tanke på det smala området den handlar om(ciklider) Att det sedan återkommer liknande inslag är nog oundvikligt. Sett till förutsättningarna så tycker jag Ola gör en mycket bra medlemstidning tillsammans med alla som bidrar med intressanta artiklar.

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    Användare
                    • september 2006
                    • 796

                    #10
                    En kommenter om stavning

                    Jag måste säja att jag är lite imponerad av det redaktionella arbetet. I mitt manus om Alfred R Wallace hade jag stavat floderna med ömsom "rio" eller "Río" beroende på om de låg i spansktalande Colombia/Venezuela eller portugisisktalande Brazilien. Det hade Ola upptäckt och justerat till en enhetlig stavning (vilket inte alls är fel) eftersom mönstret inte var särskilt uppenbart (och jag inte hade sagt något). Få redaktörer hade märkt detta!!!

                    A borellii stavades på ett ställe med ett i, men även solen har sina fläckar. Proffsigt!

                    Kommentar

                    • mantis777
                      Användare
                      • oktober 2008
                      • 204

                      #11
                      "Allmänt:
                      Fotona funkar inte så bra. Nu var det en himla massa foton (säkert 200 st) men många var för små (t.ex. i Beast-artikeln) eller så hörde de inte ihop med texten (dvs texten var på en sida, fotot på en helt annan). Så minska ner antalet foton och öka formatet och lägg dom på "rätt" sida.
                      2 eller 3 spalter. Tycker det blir lite rörigt att blanda, utan jag föredrar det ena eller det andra - men detta är väl inne idag så det är väl inte så mycket att göra åt.
                      Missade artiklar. Ciklidutställningen i Duisburg var för 2 månader sedan och då är det dåligt att inte ha med det i CB."

                      Har en annan åsikt angående bilder. Jag är ny medlem och vill ha många bilder att titta på i CB. För min del får ni gärna öka antalet bilder (utan att tumma på kvaliteten förstås) och istället göra CB med något fler sidor. Ökat bildformat är förstås också bra.
                      Annars tycker jag kalender kan vara en god idé men denna var (tyvärr) helt, enligt min mening, katastrofal bildmässigt. Om jag vill ha en kalender uppsatt på väggen så vill jag ha bilder på vackra ciklider och/eller habitat. Den här kommer inte upp på min vägg utan läggs i det stora arkivet. (läs papperskorgen)
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                      Inget akvarium för tillfället...

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        Ursprungligen postat av mantis777
                        "Har en annan åsikt angående bilder. Jag är ny medlem och vill ha många bilder att titta på i CB. För min del får ni gärna öka antalet bilder (utan att tumma på kvaliteten förstås) och istället göra CB med något fler sidor. Ökat bildformat är förstås också bra.
                        Bara en liten kommentar om detta - självklart tycker jag också att det vore ännu bättre med fler sidor så att fotona på det sättet skulle kunna bli större (jag ser faktiskt idag inte riktigt vad vissa av dom föreställer), men nu är väl den krassa verkligheten sådan att det inte finns några ekonomiska resurser för att ha fler sidor. Det var utifrån detta jag ställde mitt förslag - men självklart blir vi rejält med fler medlemmar så vill jag också ha fler sidor.

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Angående foton, så hade det blivit lite bättre om bilderna hade satts in på rätt plats i Beast-artikeln, samt beskärningen var väl inte så som jag ville ha.

                          Men det blir ju inte alltid så som man vill.
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            Användare
                            • september 2006
                            • 796

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Då gör jag det åt dig

                            Kjells inlägg http://www.ciklid.org/forum/showpost...9&postcount=51:

                            ***
                            Darwin, Wallace och Rio Negros cichlider av Åhlander. Mycket intressant artikel - överhuvudtaget tycker jag denna typ av artiklar är mycket givande och de bästa i CB. Men varför i sjutton måste Erich (antar att det är så han också vill ha sitt namn stavat ) skriva cichlider istället för ciklider - vi lever i Sverige.
                            ***
                            .
                            Tack för kritiken Kjell! Jag tyckte själv att ämnet blev spännande. När jag började skriva visste jag faktiskt inte särskilt mycket om någon av de två herrarna som personer, men skillnaden mellan dem blev mer och mer fascinerade ju mer jag lärde mig om dem - ungefär som ett komedi-par: Helan & Halvan eller HasseåTage.

                            Jag stavar med "ch" mest för att jag tycker stavningen med "k" ser lite fånig ut. Det gäller även att antal andra lånord, t ex ichthyolog. Fast det är en smaksak och inget jag skulle hållit fast vid om inte så många reagerat

                            Jag nu skall genast övergå till att endast använda det svenska "brokabborre". (det blir extra kul i sammansättningar som t ex "munruvande palettbrokabborre"

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Christer valde faktiskt mankinifotot först men jag tog ett "redaktionell beslut" och bad honom byta ut det då lagrets annons trots allt ligger på omslaget.

                              Jag kan "förklara" vissa av de negativa grejerna som du tar upp men då blir det omedelbart som om jag går i försvarställning vilket inte är meningen.

                              Det borde egenligen vara två trådar, men 1) mer konstruktiv kritik tack och 2) diskuttera gärna innehållet i artiklarna!
                              Vi var ganska överens
                              o vi ansåg att fler blir glada över ändringen
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...