Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KuRtaN
    Användare
    • February 2008
    • 778

    Filmade lite i karet häromdagen =)

    Senast redigerad av KuRtaN; 29 December 2010, 10:46.
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • January 2010
      • 639

      Ursprungligen postat av GöranE
      Det är ju nästan så man får en tår i ögat så granna är dom.
      Kent har ett gäng Tapajosar i bra storlek.
      Har själv två fina Tapajoshanar (orange head) på 11-12 cm, problemet är att mina bägge honor är betydligt mindre. Jag har precis samma problem med flaggisarna i samma kar och när jag tänker efter har jag varit med om samma sak med sydamerikaner förut, d v s hannarna drar iväg, eftersom de är störst får de alltid mest mat och storleksdiffen bara ökar. Efter några år står jag med ett kar feta ungkarlar och döda/borttynande honor istället för avelspar.

      Någon som har haft samma problem? Skall man ta ur honorna o sätta i eget kar eller har ngn bättre lösning? Köpa till fullvuxna honor?

      Kommentar

      • irwin_fletch
        Användare
        • April 2010
        • 306

        Fint kar Kurtan, vad kör du med för belysning? Ser ut om t8 ramper? Jag håller själv på att byta från t8 4x40 W till t5 4x54w. Gäller ju bara att få lite mörka mystiska hörn, men det är ju det som är utmaningen..=)

        Kommentar

        • GöranE
          Användare
          • February 2009
          • 334

          Det låter ju inget vidare. Jag har själv inte haft några problem med mina. Dom har vuxit ungefär jämnt i storlek.
          Med vad och hur matar du dom? Det gäller ju att se till så alla får mat.

          Kanske slår in öppna dörrar nu men jag brukar göra såhär.
          Mata på flera ställen i akvariet samtidigt.
          Många mindre bitar om du matar med typ räkmix.
          Använd pellets som sjunker sakta i kombination med sådana som sjunker snabbt. Kanske i kombination med flingfoder som du sänker ner under vattnet i stället för att lägga på ytan.

          Ursprungligen postat av nicson
          Har själv två fina Tapajoshanar (orange head) på 11-12 cm, problemet är att mina bägge honor är betydligt mindre. Jag har precis samma problem med flaggisarna i samma kar och när jag tänker efter har jag varit med om samma sak med sydamerikaner förut, d v s hannarna drar iväg, eftersom de är störst får de alltid mest mat och storleksdiffen bara ökar. Efter några år står jag med ett kar feta ungkarlar och döda/borttynande honor istället för avelspar.

          Någon som har haft samma problem? Skall man ta ur honorna o sätta i eget kar eller har ngn bättre lösning? Köpa till fullvuxna honor?
          Jordätare är det som gäller..

          Kommentar

          • KuRtaN
            Användare
            • February 2008
            • 778

            Ursprungligen postat av irwin_fletch
            Fint kar Kurtan, vad kör du med för belysning? Ser ut om t8 ramper? Jag håller själv på att byta från t8 4x40 W till t5 4x54w. Gäller ju bara att få lite mörka mystiska hörn, men det är ju det som är utmaningen..=)
            Tack, kör för tillfället med 4st 90cm ramper med 2 rör i varje. Dock funderar jag mer och mer på ngn LED historia.
            Over and out // Mathias

            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

            Kommentar

            • irwin_fletch
              Användare
              • April 2010
              • 306

              En fråga till er som har eller har haft Satanoperca leucosticta i era kar. Har ni lyckats se några skillnader på könen? Mina fiskar börjar nog närma sig 2 år skulle jag tro. Går och väntar på lekbeteende men då måste jag ju veta att jag har fiskar av båda könen. De största i gruppen är 15 cm ungefär. En av mina större fiskar har mycket mer röda inslag än vad övriga har, är detta något ni också sett inom era grupper?

              Anledningen till att jag frågar är för att jag ska göra mig av med några fiskar, men vill ändå kunna behålla fiskar av båda könen.
              Senast redigerad av irwin_fletch; 30 December 2010, 00:51.

              Kommentar

              • irwin_fletch
                Användare
                • April 2010
                • 306

                Kanske ska säga att ni som haft jurupari, redlips mm också kan få komma med lite tips..=) Kan man gå på storleken som med många andra arter?

                Kommentar

                • GöranE
                  Användare
                  • February 2009
                  • 334

                  Jag har fått lära mig att hanarna växer fortare hos alla ciklider.
                  Men att sortera ut ett lekpar bara på den parametern kan vara lurigt. Speciellt på ungfiskar
                  Hanarna brukar vara lite högre i kroppen, ha längre fenstrålar mm, alltså som hos andra ciklider. Det går oxå att se det på analöppningarna om man vet hur dom skall se ut .

                  Jag citerar direkt ur T.Weidners South American Eartheaters eller Jordätarebibeln

                  As in the case of many other eartheaters the sexes in this species are very difficult to differentiate. In general males grow somewhat larger and have more prolonged fins. Females often exhibit a very short blunt genital papilla for long periods while in males the genital papilla is very pointed and relatively long and appears only shortly before spawning.

                  Slut citat.
                  Jordätare är det som gäller..

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • September 2006
                    • 1805

                    Generellt är det nog som Göran skriver. I min grupp på tio nu vuxna S. sp redlips tog det tid innan jag vågade gissa kön. Fortfarande är jag osäker på flera, oavsett stl. Nu när de lekt flertalet gånger kan jag konstatera att två mellanstora honor (ca 17 cm) leker med de hannar som bara är snäppet större (ca 18-19 cm). Sen har jag två mindre (ca 15 cm) som ej lekt, som jag antar är honor. De fyra största (ca 20 cm) har aldrig varit inblandade i lek, men jag antar de är hanar.
                    Upp till 12-15 cm var det mindre skillnad i stl. Efter det har vissa dragit ifrån (hanar?)
                    När det gäller längd på fenor kan jag inte avgöra om det är ngn större skillnad. Däremot är honorna slankare, ej så höga i kroppen. Hanarna har lite kraftigare huvud, tror jag.

                    På tal om Weidners bok; igår inhandlade jag kanske sveriges sista ex på Akvarieleasing. Fick deras blädderex för 450 kr
                    Tydligen finns den ej att beställa någonstans längre. Borta ur alla listor enl Leasing

                    Kommentar

                    • GöranE
                      Användare
                      • February 2009
                      • 334

                      Ursprungligen postat av Pabbe

                      På tal om Weidners bok; igår inhandlade jag kanske sveriges sista ex på Akvarieleasing. Fick deras blädderex för 450 kr
                      Tydligen finns den ej att beställa någonstans längre. Borta ur alla listor enl Leasing
                      Sedär! Grattis till köpet då. Jag har hört att dom varit slut i många år..
                      Jordätare är det som gäller..

                      Kommentar

                      • EricH
                        Användare
                        • July 2009
                        • 110

                        Gott nytt år och god fortsättning allihopa!

                        Låter jä***gt ego nu kanske men för min del har allt börjat skitbra iaf! Har gjort om hela det stora karet och hittade i mellandagarna en grupp tapajos nere hos Kent i precis rätt storlek för att passa fint ihop med heckelii-gruppen. Så även om karet är långt ifrån så snyggt som många andras här inne så är jag så nöjd med det för en gångs skull!

                        Tänkte för övrigt höra om det är någon här som har hållit orange head och haft lyckade lekar mm som kanske kan komma med lite tips?

                        Mvh Eric

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22831

                          Grattis till fantastiska fiskar. Aktiva och riktigt kul att följa. Bilder!

                          Jag har halvlyckade lekar med mina Tapajos. Jag har åtminstone 3 par möjligen 4 av 9 individer.

                          Jag har släta stenar nedgrävda i sanden som de gillar att gräva fram under leken och lägga rommen på. Det jag misstänker är problemet för mig är att de är så pass många att de stressar varandra så föräldrarna vågar inte släppa ut sina små. Så lite utrymme och lugna kamrater är säkert bra. De har ganska små revir under leken 30cm i diamater även i öppna ytor. De markerar reviren med sina grävda gropar och jag antar att mitt sanddjup ger ett revir på 30cm.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • irwin_fletch
                            Användare
                            • April 2010
                            • 306

                            Måste bara fråga om detta är vanligt för jag skrattar varje gång jag ser det!

                            Mina tapajos orange head lägger rom var 4 vecka ungefär (dock aldrig lyckats få se frisimmande yngel) men det är ju inget ovanligt. Det jag reagerat på är att de ALLTID lägger rommen mellan kl 22.00-22.30. Det är alltså ingen tillfällighet utan det har hänt 100 % av gångerna och vi snackar nog om ca 15 romläggningar minst. Anledningen till att jag ser detta är att det passar väl in med min tid för matning. Karet släcks kl 22.30 och jag matar mellan 22.00-22.30.

                            Men varför lägger de romen då? Svar någon?

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22831

                              Jag har noterat samma sak och hos mina så tror jag att de kräver lång förberedelse med ljuset på och därav i slutet av dagen. Men kanske gillar de skymningen? Jag har 3 ramper som släcks stegvis och de brukar lägga rom under denna släckning
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • chippog
                                Användare
                                • August 2008
                                • 251

                                kvällslekare?
                                är det så har de väl överlevt bäst som har gjort så?!
                                en kan bli beroende av att sitta framför karet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...