Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke.75
    NCS Medlem
    • oktober 2007
    • 32

    Svärdplanta?

    Ursprungligen postat av DRE
    Jo ser man det så så är jag lite stolt att jag överhuvudtaget kan spela fiol

    Annars är de gynnarna lite nyckfulla och jag hade suttit och väntat rätt länge med handen/armen i luften framför mig. De är lilte skygga så om jag sitter förnära så är de lite avvaktande ibland.

    Egen projekttråd säger du, hmm. Kanske en för alla kar. Jag har faktiskt en projekttråd om mitt 936 liters här men jag la ned den. Tycker det är ganska kul med spridda bilder diskussioner i jordätartråden. Krävs att jag funderar på detta...
    Kanonfina firrar har varit på jakt efter såna väldigt länge. Måste fråga bara hur lyckas du få svärdplantan att växa i vad jag tror är bläster sand, själv så har jag Rådas sk special sand (samma som till mina reptiler) men mina svärdplantor vägrar o växa i den. Har aldrig haft problem med växter då jag har kört med den vanliga råda sanden tänkte slippa investera i en kolsyre anläggning...
    Mvh.Jocke

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Jag gör egentligen inget speciellt med svärdplantan. Det är Julas Blästersand och plantan utsätts för en del då just denna guianacara hanne vill gräva en grotta under den och en gång per månad får jag skopa ihop lite sand och lägga över rötterna och sedan en flat skiffersten för att hindra honom att grävs för mycket just där. Har har sina grottor och han får nöja sig med dessa

      Sedan ett tag kör jag iofs med reflektorer, PMDD och flytande CO2. Men jag ser ingen skillnad direkt på just svärdsplantan, och inga andra heller för den delen.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        Ursprungligen postat av jocke.75
        Kanonfina firrar har varit på jakt efter såna väldigt länge. Måste fråga bara hur lyckas du få svärdplantan att växa i vad jag tror är bläster sand, själv så har jag Rådas sk special sand (samma som till mina reptiler) men mina svärdplantor vägrar o växa i den. Har aldrig haft problem med växter då jag har kört med den vanliga råda sanden tänkte slippa investera i en kolsyre anläggning...
        Mvh.Jocke
        Hej.

        Jag har en svärdsplanta som ära ca 50 cm hög. Den växer så det knakar i rådasanden jag har, så skulle snarare tro att du behöver tillsätta lite näring eller så till den.

        Kommentar

        • irwin_fletch
          Användare
          • april 2010
          • 306

          Har inte hänt så mycket i karet sedan sist jag la in bilder men använt en kamera som är bättre. Men märkte nu att bilderna va alldeles för stora. Trixade lite nu men vet inte om bilderna kommer till sin rätt.

          Bild 1&2 helkarsbilder

          Bild 3 Satanoperca Leucosticta - den som dominerar gruppen så antagligen en hane

          Bild 4 Satanoperca som silar lite sand

          Bild 5 Close up

          Kommentar

          • irwin_fletch
            Användare
            • april 2010
            • 306

            Och så några till. 4 bilder på orange head. Kan säga att dessa är ganska mycket svårare att fånga på bild. De är aldrig stilla. Har lek varannan vecka så min hane jagar alltid honor eller putsar stenar/rötter. Sista bilden är denna veckans leksten.

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              Ursprungligen postat av irwin_fletch
              Har inte hänt så mycket i karet sedan sist jag la in bilder men använt en kamera som är bättre. Men märkte nu att bilderna va alldeles för stora. Trixade lite nu men vet inte om bilderna kommer till sin rätt.

              Bild 1&2 helkarsbilder

              Bild 3 Satanoperca Leucosticta - den som dominerar gruppen så antagligen en hane

              Bild 4 Satanoperca som silar lite sand

              Bild 5 Close up
              Jäkligt snyggt kar.. och fiskar oxå för den delen
              CA

              Kommentar

              • zenon
                Användare
                • september 2009
                • 168

                Ursprungligen postat av RobinH
                Jäkligt snyggt kar.. och fiskar oxå för den delen
                Instämmer till fullo!

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  Jepp instämmer åter igen, några skott på G på dina röda växter ännu?

                  Kommentar

                  • irwin_fletch
                    Användare
                    • april 2010
                    • 306

                    Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                    Jepp instämmer åter igen, några skott på G på dina röda växter ännu?
                    Tack!

                    Ledsen, de växterna dog kort efter den fotograferingen. När de blev stora täckte de översta bladen resten av plantan så tillslut hade jag bara en stjälk med en toffs längst upp. Det du ser som rött nu är röd tigerlotus. Verkar vara en tålig planta som trivs. Kommit upp mängder med nya blad första månaden.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Leucostica är riktigt läckra, snyggt kar oxå!
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • KuRtaN
                        Användare
                        • februari 2008
                        • 778

                        Grymt kar Erwin! Själv har jag gjort ett ryck idag och gjort i ordning i akvarierummet igen och putsat till allting och ägnade 2 timmar till studerande vilket kändes kul eftersom intresset gått på lågfart nu ett tag. =)
                        Over and out // Mathias

                        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          Alltid lika kul att gå in i den här tråden och se nya som gamla fiskar och kar!
                          Får ens eget intresse att få en kick!

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            Jahapp då vart det dags igen, har ju kört väldigt mycket växter ett tag, gillade det skarpt, men det tog framför allt plats för mina fiskar, samt att cikliderna bökade loss mycket små blad och skit som satte sig i insugen till mina filterfack och skapade en massa mer arbete för mig, så nu är dom väck igen.

                            Möblerade om rötter och dyligt nu med, så nu har dom så mycket simyta, botten yta som det går att få i mitt kar.

                            Lägger in före och efter bild.

                            För övrigt är den nya bilden den 100 jag lägger in på detta akvarium!

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Snyggt både före och efter. Bakgrunden syns bättre nu. Hmm, ja jag tycker om den nya ännu bättre.

                              Bilderna påminner lite om hitta fem fel
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                Och jag tycker bäst om skalarerna!
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...