Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Det är en stor traktor
    Förtås...caterpillar och sand!

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

      cat
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • September 2006
        • 1805

        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        cat
        Det kallar jag jordätare!!

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          Här är en riktig Jordätare
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

            Märkligt namn Jordätare! Finns det jord under vatten o käkar de det???
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22831

              De tar "jord" eller sand och silar den. in i munnen ut i gälarna, kvar stannar krubbet. kul aktivitet att spana på.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • GöranE
                Användare
                • February 2009
                • 334

                Om jag har förstått det rätt skall "Geo" betyda Jord och "phagus" äta = jordätare ;-) Sedam har man lagt till andra arter i "gruppen" jordätare.
                Tex Satanoperca som betyder satansfisk..

                Ursprungligen postat av kaj.p
                Märkligt namn Jordätare! Finns det jord under vatten o käkar de det???
                Jordätare är det som gäller..

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • September 2006
                  • 1805

                  Satanoperca sp. redlips

                  Fjärde gången gillt...
                  Var i val och kval inför midsommarfirande pga av denna tuggande redlips-hona. Fjärde leken i min grupp om tio individer. Tror det är andra leken för denna hona. Tidigare har äggen försvunnit efter några dagars ruvande.
                  Hon har gått åtta-nio dygn och jag tänkte åka bort några dagar över midsommar. Visste risken skulle vara stor att hon kanske börjar släppa yngel i stora karet när jag är borta, där många hungriga artfränder går.
                  Tänkte ställa in resan...men gjorde snabbt iordning ett kar med vatten från stora karet och en tidigare igånsatt filtermatta från annat kar samt lite sand från stora karet och lyckades flytta henne smidigt. Hon tappade ett fem-sex yngel men ser nu lugn och stabil ut.

                  Bara hoppas att det ser lika bra ut när jag kommer hem.

                  Trevlig midsommar!

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22831

                    Wow!!!

                    Jag håller tummarna.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • September 2006
                      • 1805

                      Uppföljning på söndag.

                      Kommentar

                      • Micke_720
                        Användare
                        • November 2003
                        • 368

                        Hej

                        Då väntar förhoppningsvis 40-50 småttingar efter midsommar!!
                        Lycka till....

                        Kommentar

                        • GöranE
                          Användare
                          • February 2009
                          • 334

                          Grattis. Hoppas det funkar denna gången.
                          Jordätare är det som gäller..

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • March 2009
                            • 2410

                            Haha, äntligen ett väldbehöft vatten byte hos mina jordätare...

                            Hör bestämt för mig att jag har läst om detta här innan..

                            Men en av mina fiskar roar sig med att jaga luft bubblorna som blir av vatten slangen, ser väldigt roligt ut!

                            Och det ser verkligen ut som att han "roar" sig som en valp eller något...

                            Han vill heller inte dela med sig av sina bubblor för han jagar bort allt som kommer nära.

                            Kommentar

                            • chippog
                              Användare
                              • August 2008
                              • 251

                              åttonde? nionde? gången gilt? jag har slutat räkna och slutat tro på yngel. mina pindare verkar inte vilja veta av nån lyckad lek. när jag hade de alldeles nya ifjol, blev det två lekar som inte blev nåt. sedan flyttade jag de i ett större kar, vilket de inte gillade alls, då de blev sjuka i alla fall en del. sedan var det lekpaus tills för cirka två månader sedan. nu är de inne i sammanlagt säkert åttonde leken och alla möjliga och omöjliga kombinationer har förekommit. mest är den en fisk som tuggar, nån lek bara hannen, nån lek bara honan, nån var det bägge och en gång var det faktiskt fyra pindare som tuggade samtidig (två lekande par?). detta hände dock bara en enda dag och det andra parets egg såg jag aldrig. jag ser aldrig heller, vart äggen eller ynglen tar vägen.

                              ska jag försöka med att isolera tuggande firrar? ska jag försöka öppna mun på dem och separera ynglen från föräldrarna?? nån med nåt bra tips?
                              en kan bli beroende av att sitta framför karet

                              Kommentar

                              • Pabbe
                                NCS Medlem
                                • September 2006
                                • 1805

                                Ursprungligen postat av Pabbe
                                Fjärde gången gillt...
                                Var i val och kval inför midsommarfirande pga av denna tuggande redlips-hona. Fjärde leken i min grupp om tio individer. Tror det är andra leken för denna hona. Tidigare har äggen försvunnit efter några dagars ruvande.
                                Hon har gått åtta-nio dygn och jag tänkte åka bort några dagar över midsommar. Visste risken skulle vara stor att hon kanske börjar släppa yngel i stora karet när jag är borta, där många hungriga artfränder går.
                                Tänkte ställa in resan...men gjorde snabbt iordning ett kar med vatten från stora karet och en tidigare igånsatt filtermatta från annat kar samt lite sand från stora karet och lyckades flytta henne smidigt. Hon tappade ett fem-sex yngel men ser nu lugn och stabil ut.

                                Bara hoppas att det ser lika bra ut när jag kommer hem.

                                Trevlig midsommar!
                                Igår, elfte dygnet, började hon försiktigt släppa ett fåtal yngel som hade lite kvar av gulsäcken. Har börjat tillföra lite artemia och lite mat till honan för att locka henne att släppa kullen. Hon är dock myckte avvaktande.
                                Radek Bednarczuk uppger i sin artikel publicerad i CB 2/2008 att rommen kläcks efter ca nio dagar vid en temperatur på 29-30 grader (S. jurupari).
                                Jag har en temp på drygt 26 grader så det kan kanske betyda några dagar till.

                                Får se hur närmsta dygnen blir. Återkommer förhoppningsvis med foton på en välmående kull.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...