Jordätartråden!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Ursprungligen postat av Pabbe
    Tack, men du vet, när jag såg ditt på Tuben? ville jag ha ett snårigt...gräset är alltid grönare på andra sidan, det gäller särskilt i denna värld...
    Kul att höra! Vi får väl skaffa ett till! minst...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Härliga bilder Micke. Altifrons imponerar med sina högresta kroppar och långa fenstrålar. Sjukt snyggt kar också.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Mattias Nilsson
        Användare
        • april 2002
        • 467

        lovely! Snygga kar!
        Har lite mer grönsaker i mitt oxå, får se hur det fungerar.
        Ska ev hämta mina jordätare imorgonkväll Annars blir det på lör. Ska bli så kul!
        Mvh
        Mattias

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          Ursprungligen postat av Micke_720
          Hej

          Har några gamla bilder på karet på denna länk och en massa andra bilder.
          Jag har lite mindre växter idag....


          Nu har mitt andra Geophagus par lev. rom igen.. ; )
          Leken är mkt frekvent..minst 1 gång i månaden.
          Det verkar som gruppen är stabil nu efter att jag sålt 2 st stora rackare.
          Jag har även satt i 4 små från mina tidigare kullar.

          Micke
          Nån dag i vår ska jag bereda plats för altifrons också. Har kollat din "zoon" många gånger. De äger, som min grabb skulle säga...

          Kommentar

          • Broddan
            Användare
            • februari 2008
            • 59

            Fan att det finns så många olika fiskgrupper man vill testa och begränsningen i plats och tid. Gillar verkligen de här avskalade minimalistiska jordätar-burkarna ni visar upp här.
            Hälsningar

            D

            Kommentar

            • KuRtaN
              Användare
              • februari 2008
              • 778

              Ursprungligen postat av Pabbe
              Har sagt förr: ditt är urbra...i min stil. Huserar alla dina jordätare där nu? Även dina senaste acuticeps?
              Det stämmer bra det, har 9st S. Leucostictia & 6st S. Acuticeps.
              Försöker bli av med mina 3 största Leucostictia men intresset verkar vara sådär på folket.. Vill ju inte sälja igentligen men måste nästan då det kommer bli trångt när det växer.
              Over and out // Mathias

              Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

              Kommentar

              • Micke_720
                Användare
                • november 2003
                • 368

                Ursprungligen postat av DRE
                Härliga bilder Micke. Altifrons imponerar med sina högresta kroppar och långa fenstrålar. Sjukt snyggt kar också.
                Tackar..
                Jag var idag och införskaffade 12 Sorgmanteltetror. Det skall bli kul att som de klarar morgonen..Då verkar mina Geophagus plocka små fisk. När det har funnits...

                Micke..

                Kommentar

                • Micke_720
                  Användare
                  • november 2003
                  • 368

                  Ursprungligen postat av Pabbe
                  Nån dag i vår ska jag bereda plats för altifrons också. Har kollat din "zoon" många gånger. De äger, som min grabb skulle säga...
                  Hej

                  Tackar.. du vet var de finns yngel..; ) (ganska ofta i alla fall.)

                  Kommentar

                  • Mattias Nilsson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 467

                    sådär då simmar det jordätare i karet igen
                    De är större än jag trodde och jag får nog ta bort lite mer inredning...
                    Men är lite osäker på art.... De har en tydlig fläck och jag tycker de är lite röda i pannan, men samtidigt så tycker jag inte de känns som Tapajos "Red Head". Den störste är ganska biffig c:a 21-22cm. De behöver nog komma till ro lite mer innan de visar upp sig riktigt och jag behöver nog studera dem lite till.
                    Slänger upp några halvdåliga bilder på min zoon, svårt att fota i så svagt ljus (har bara 2*30w just nu...), men kolla gärna och säg vad ni tycker!
                    Mvh
                    Mattias

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      Jävligt fina fiskar! Grattis! Jag tror det är altifrons. Det är min känsla utan att veta 100%. Det är i alla fall inga Tapajos "red head". Det luriga med altifrons är att de fångas på ganska många lokaliteter och skiftar ganska rejält i färgsättning (relativt sett). Sedan finns det en massa väldigt nära släktingar i samma komplex som är lika. Även om det finns en hel del felaktigheter (säger folk som vet) i South American Eartheaters (Weidner tror jag han heter, orkar inte gå ner i källaren och kolla på boken nu) så är kapitlet som beskriver Altifronskomplexet bra med bilder som kanske skulle kunna hjälpa dig att bestämma exakt var dina fiskar kommer ifrån (även om det är svårt). Boken är dock svårt att få tag på nu för tiden verkar det som. Visste den du köpte av vilken lokalitet det skulle vara?

                      Åter en gång; grattis till grymma fiskar!

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Gäst

                        Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
                        sådär då simmar det jordätare i karet igen
                        De är större än jag trodde och jag får nog ta bort lite mer inredning...
                        Men är lite osäker på art.... De har en tydlig fläck och jag tycker de är lite röda i pannan, men samtidigt så tycker jag inte de känns som Tapajos "Red Head". Den störste är ganska biffig c:a 21-22cm. De behöver nog komma till ro lite mer innan de visar upp sig riktigt och jag behöver nog studera dem lite till.
                        Slänger upp några halvdåliga bilder på min zoon, svårt att fota i så svagt ljus (har bara 2*30w just nu...), men kolla gärna och säg vad ni tycker!
                        Hej,
                        Det låter intressant...Jag skulle gärna titta på dem men din zoonlänk tycks inte vara klickbar.

                        Mvh/Andreas.

                        Kommentar

                        • Mattias Nilsson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 467

                          Ursprungligen postat av A C-son
                          Hej,
                          Det låter intressant...Jag skulle gärna titta på dem men din zoonlänk tycks inte vara klickbar.

                          Mvh/Andreas.
                          hm har jag inte tänkt på, men nu funkar det kanske bättre?
                          Mvh
                          Mattias

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                          Kommentar

                          • Mattias Nilsson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 467

                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Jävligt fina fiskar! Grattis! Jag tror det är altifrons. Det är min känsla utan att veta 100%. Det är i alla fall inga Tapajos "red head". Det luriga med altifrons är att de fångas på ganska många lokaliteter och skiftar ganska rejält i färgsättning (relativt sett). Sedan finns det en massa väldigt nära släktingar i samma komplex som är lika. Även om det finns en hel del felaktigheter (säger folk som vet) i South American Eartheaters (Weidner tror jag han heter, orkar inte gå ner i källaren och kolla på boken nu) så är kapitlet som beskriver Altifronskomplexet bra med bilder som kanske skulle kunna hjälpa dig att bestämma exakt var dina fiskar kommer ifrån (även om det är svårt). Boken är dock svårt att få tag på nu för tiden verkar det som. Visste den du köpte av vilken lokalitet det skulle vara?

                            Åter en gång; grattis till grymma fiskar!

                            /Jocke
                            Tack!
                            Nä, han visste inte lokalitet och var osäker på art också, precis av de skäl du skriver, det finns så många olika arter och färgsättningen varierar så....

                            Hm, blir lite sugen på den där boken, synd den inte finns att köpa men den finns ju på en del bibliotek så man kan kanske låna den iallafall, ska försöka leta upp den någonstans!
                            Jag vet inte riktigt vad jag tror, men Tapajos "Red head" är det nog inte iallafall, håller med dig där. Egentligen så spelar det ju ingen större roll.

                            Kul med fin fisk i karet igen, speciellt eftersom jag haft ett jäkla strul med diskus sista månaderna.....
                            Mvh
                            Mattias

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                            Kommentar

                            • zenon
                              Användare
                              • september 2009
                              • 168

                              Geophagus iporangensis

                              Kolla in Geophagus iporangensis från Rio Propia en bit ner på denna länk.
                              Någon som har ett par till salu?????

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                Det finns alldeles för många fina jordätare....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...