SMS-larm vid elavbrott

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    #16
    Följer också denna fråga med intresse, även om jag själv egentligen inte har ett behov att lösa detta bland mina få kar. En liten inflikning dock.

    Känns som att hela frågan kring hantering av el, avbrottslöningar och akvarium definitivt skulle kunna vara ett intressant ämne för en framtida artikel i Ciklidbladet. Detta som en uppföljning på malawijannes kommande artikel (CB4/2009) om hur man skapar den energisnåla odlingsanläggningen (innehåller ett litet avsnitt om el).

    Frågan är ju bara vem som skulle vara intresserad att sammanställa sådana tips till en artikel. Någon som känner sig manad?

    Med tanke på antalet användare här i forumet, så är jag nästan övertygad om att vi har någon elektriker ibland oss som antingen sitter på svaren eller färdig lösning, eller som kan hjälpa frammåt i diskussionen.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • Koi-fantast
      Användare
      • november 2007
      • 555

      #17
      När det gäller risken för fiskarna så tror jag att det hänger mycket ihop med hur stark syresättning och filtrering fiskarna normalt har samt hur stor belastning det är. Har man mycket slam och jox som kräver syre för att brytas ner så blir det svårare för fiskarna på natten. Även växter tar ju upp syre nattetid. Ju större pumpar man normalt har desto större risk när de havererar/står stilla. Bakterierna som bryter ner finns ju även i substratet.

      Ett sätt att testa riskerna med detta och hur lång tid det tar är väl att stänga av pumpar och se när fiskarna börjar närma sig gränsen för vad de klarar av.

      I mitt 470 liters akvarium så gick pumpen som syresätter sönder. Filtreringen sköts av Eheim ytterfilter och innerfilter. Tredje och fjärde dygnet dog det fisk på natten. Ett problem jag har i det akvariumet är att jag har fått in andmat vilket tillsammans med andra växter skapar en stor växtmassa som ska brytas ner. Även fiskbelastningen har varit hög men är numera normal.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

      Kommentar

      Arbetssätt...