SMS-larm vid elavbrott

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leopoldi
    Användare
    • februari 2004
    • 1082

    SMS-larm vid elavbrott

    Det finns ju många här på forumet som har äckligt mycket dyr fisk i sina burkar.
    Hur skyddar ni er mot oplanerade elavbrott?

    Är det någon som har nåt larm eller liknande?
    Googlade lite och hittade inte mycket men denna kanske inte är så dum




    Tacksam för tips....
  • endymion

    #2
    Ursprungligen postat av Leopoldi
    Det finns ju många här på forumet som har äckligt mycket dyr fisk i sina burkar.
    Hur skyddar ni er mot oplanerade elavbrott?

    Är det någon som har nåt larm eller liknande?
    Googlade lite och hittade inte mycket men denna kanske inte är så dum




    Tacksam för tips....
    Jag räknar med att strömmen inte ska vara borta mer än 6 timmar och det vet jag att fiskarna klarar.

    Kommentar

    • Leopoldi
      Användare
      • februari 2004
      • 1082

      #3
      ....och du tittar alltid till dina firrar var 6:e timme?

      Hur kan du räkna med det?

      Kommentar

      • endymion

        #4
        För jag brukar ha pumparna avstängda ibland upp emot 6 timmar och det är inga problem. Det enda "skyddet" jag har är att sidkanalaren inte är kopplad över jordfelsbrytare.

        Ursprungligen postat av Leopoldi
        ....och du tittar alltid till dina firrar var 6:e timme?

        Hur kan du räkna med det?

        Kommentar

        • Leopoldi
          Användare
          • februari 2004
          • 1082

          #5
          ....och du tittar alltid till dina firrar var 6:e timme?

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #6
            Har du larm i huset, så märker de (i mitt fall securitas) när rörelse o brand detektorer går över från nät till batteridrift. Är de ej tillbaka på nätdrift inom 4 timmar ringer de upp mig. Det kostar inget extra heller.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • Leopoldi
              Användare
              • februari 2004
              • 1082

              #7
              Hmm jo vist har vi larm.
              Det som hämde idag var att fiskrummet slocknade och en propp gick men övriga huset var opåverkat. Troligtvis kortis i nån grendosa.

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Ok Ja då funkar det ju inte, jag har en detektor i fiskrummet. Tror det kostade 20 kr i månaden o bygga på med en till. Och skälet var just strömavbrott.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Leopoldi
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1082

                  #9
                  får väl kolla med securitas ....men det låter ju bra.

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Ursprungligen postat av Leopoldi
                    ....och du tittar alltid till dina firrar var 6:e timme?
                    Visserligen inte men jag har olika säkringar för lyse och pumpar samt en helt egen för sidkanalaren. Så det vill till maximal otur för att något ska hända. Har en pump och luft från sidkanalaren i alla kar större än 200 liter. Och bara luft i de som är mindre än så.

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #11
                      Det känns som att det ska väldigt mycket till för att fiskar ska dö på grund av ett strömavbrott. Jag har av misstag lämnat akvarier utan pump i flera dygn, I ett fall flera veckor utan att förlora fisk. När jag var inne i min "myth busters_period" så hade jag ett kar med Sajika utan ström i över ett år.
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • Leopoldi
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1082

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fredrik H.
                        Det känns som att det ska väldigt mycket till för att fiskar ska dö på grund av ett strömavbrott. Jag har av misstag lämnat akvarier utan pump i flera dygn, I ett fall flera veckor utan att förlora fisk. När jag var inne i min "myth busters_period" så hade jag ett kar med Sajika utan ström i över ett år.
                        Hallå!!!!!!! Tack för svaret! Det hjälpte mig mycket!

                        DET HÄNDER! Det hände igår att jag förlorade fisk på ett avbrott som var mindre än 7h.

                        Kommentar

                        • endymion

                          #13
                          Ja vill man vara 100 % igt säker är det ju bara att bygga ett elskåp med sms-funktion. Har man flera akvarium är det ju smidigt att bygga in delade grupper så inte belysningen kan slå ut pumpar och även timer i skåpet. Tänk också på att luftpumpar är suveräna på att syresätta vatten. Mitt skåp kostade 6000 i bara materialkostnad, utöver det kostade elektriker för att koppla in det och han tog 2.5 timme på sig. CE-godkänd konstruktion och montering fick jag gratis av en kompis.

                          Kommentar

                          • Leopoldi
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 1082

                            #14
                            jo det är väl så man borde göra. Jag har dock inget problem med kräm i jacket utan vill bara ha en varning vid elstopp.
                            Borde skaffa mig en kompis som är elektriker...

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Har tyvärr inget konkret att komma med i frågan, men det ligger i planeringen att skaffa något liknande. Blir det verkligt snurr på grejerna och man har mycket fisk i karen så är det enligt mig helt nödvändigt med en varning om något fallerar. Minns inte var jag läste det någonstans, men med ett rejält fisktryck i den anläggning jag har är tiden från totalt stopp på alla pumpar till akuta åtgärder ca en halvtimme. Med rejält fisktryck menas (med en generalisering) över 10 cm fisk per liter vatten (jo, det låter otroligt men jag vet att mitt system klarar det - även om jag är mycket långt ifrån den belastningen idag).

                              Första steget för mig är dock att frikoppla pumpar (både vatten och luft) från jordfelsbrytaren, precis som Endymion har gjort. Där har jag helt klart gjort ett misstag. Jag vill verkligen inte riskera att fel i belysningen slår ut pumparna. Ett andra steg vore att ha ett reservaggregat som går igång om strömmen slås ut. Detta tror jag dock inte är möjligt att åstadkomma för min del. Av de saker jag hittat hittills så räcker server-rack inte till i krämen och något bensin/dieseldrivet aggregat kan jag inte ha pga avgaserna.

                              Nå, det jag vill ha fram är att frågan intresserar mig (tackar alla för input) och att jag definitivt postar/messar om jag hittar något. Står dock inte högst upp på dagordningen för mig, men i allafall.

                              Hilsen,

                              /P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 12 november 2009, 11:00.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...