Yngelfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    Det är inte särskilt svårt att kläcka egna artemia.

    Kan komplementera nedan förslag med att jag ställer glassburken på en uppoch nedvänd skokartong. I kartongen har jag en transformator till en skrivbordslampa som jag lyser upp artemian med. det ger rätt beslysning och bättre värme till artemian. Finns säkert än bättre förslag hur man kan göra.

    Ursprungligen postat av DaRe
    Artemia är enkelt och jag brukar följa detta tips.
    Jag kläcker artemia med glasslådemetoden


    med tillägget att jag har en lampa med transformator som lyser upp baljan och trafon lägger jag i en skokartong under glassbunken.

    Sedan silar jag inte artemian utan suger upp det jag vill ha med en sug och pumpar ned i yngelkaret.
    Här en film då jag matar min hantelyngel som nu är sålda:
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • nicson
      Användare
      • januari 2010
      • 639

      #17
      Finns inget som slår nykläckt artemia! Man får fler yngel än man kan avyttra...Vill bara tillägga att man kan göra kläckningen ännu enklare (modifierade Larrymetoden?)!

      Genomskinlig kakburk med halvliter kranvatten, 1 msk salt (jag kör havssalt men kläckningen blir lika bra med vanligt NaCl) och ett kryddmått artemiaägg.

      Efter drygt ett dygn på ljusrampen (släckt på natten) är det fullt med röda nauplier som söker sig mot ljuset. Lätt att suga upp dem med pipett. Efter 12 h till är det dags att hälla ur resterna o börja om. Jag går runt på 3 byttor.

      Förr i tiden då jag höll på med killis bökade jag med luftning, silar o s v men tycker mest det krånglade till det hela. Lite som med första barnet då man tror det är vetenskap att göra välling hahaha

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #18
        Förutom artemia ger jag även finmalt laxfoder och räkmix till mina yngel. Funkar jättebra.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Finfördelad räkmix fungerar perfekt som yngelfoder från början...

          Kommentar

          Arbetssätt...