Yngelfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Yngelfoder

    Vad använder ni för yngelfoder den första tiden när ni drar upp yngel?
    Yngel efter substratlekare är ju inte alltför stora så det kan ju vara lite knepigt att få de att äta i början.

    Hur gör ni för övrigt för att få maximal överlevnad och tillväxt i början?
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av jinnarparen
    Vad använder ni för yngelfoder den första tiden när ni drar upp yngel?
    Yngel efter substratlekare är ju inte alltför stora så det kan ju vara lite knepigt att få de att äta i början.

    Hur gör ni för övrigt för att få maximal överlevnad och tillväxt i början?
    Hej!
    Intressant frågeställning.
    Generelt enligt mig så skall fodret vara levande.
    Typ micro-mask, toffeldjur eller artemia. (finns fler)
    Det enklaste och minst tidskrävande är nykläckt artemia.
    Ett foder som är proteinrikt och ger en god start för yngel.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      När jag tar hand om yngel efter substratlekare låter jag alltid ynglen gå med föräldrarna i huvudkaret. Brukar helt enkelt första dagarna tillföra mycket finmald torrföda av bra kvalitet, mald till damm i mortel och blötlagd och sedan kanske föra ner till ynglen via slang. Oftast får ynglen samma föda som övriga i karet. Tror även att bör finnas mikroorganismer i ett inkört kar att äta.
      Har alltså aldrig särskilda lekkar ( är ingen storodlare). Kan tänka mig att såna kar ofta kan vara lite sterila för nykläckta yngel.

      När jag sen vill ta hand om yngel fångar jag upp kanske halva kullen och låter de som blir kvar få gå med föräldrarna.

      De som sedan ska dras upp brukar då vara nån vecka och då blir det problemfritt med föda i yngelkar. Använder sällan artemia.

      Detta har funkat för mig i många år och får fram färre men större ungdjur.

      /Pablo

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Tror att ynglen klara sig bra utan tillsatts av yngelfoder den första veckan. Sen om/när man flyttar dem tror jag artemia eller liknande är att föredra den första månaden, 2-3 ggr/dag. Sen kan man efter det börja fasa över till annat foder typ räkmix eller annat yngelfoder som är bra nog att ersätta artemia. Det finns även laxfoder som pulver, men det bör man använda med försiktighet.

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #5
          Matar mina med cyclops dom första veckorna. Går sedan över till pellets som jag kör i en pepparkvarn och räkmix.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • endymion

            #6
            De gånger jag dragit upp substratruvare har det varit med räkmix från dag 1

            Kommentar

            • RobinH
              Användare
              • augusti 2008
              • 2150

              #7
              Ja ger mina yngel Aquatic nature tropical Exel color malda till fina smulor i början efter ett tag ca 1 månad får dom även malda Aquatic nature med grön tillskott i (kommer inte ihåg namnet) och även skalade räkor mixade till små bitar + 75% vattenbyte varje dag
              Gjorde samma sak till Malawi yngeln när jag hade malawi, men jag kan bara säga att mina CA yngel växer mycket fortare än malawiyngeln gjorde.
              CA

              Kommentar

              • popetoteror
                Användare
                • februari 2007
                • 111

                #8
                Ursprungligen postat av Anders i Askim
                Hej!
                Det enklaste och minst tidskrävande är nykläckt artemia.
                Jag har fått yngel av mina Lamprologus Similis, vilka går kvar i karet med den övriga kolonin. (inte roligt att försöka fånga ynglen mitt inne i snäckbädden!)

                Jag provar att mata med skalad Artemia (jag fick för mig att det är skalade artemiaägg, men det kanske är skalad Artemia. Vem skalar dessa förresten) uppblandat i vatten, kan de vara något?
                Hur ofta bör jag mata?

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #9
                  Ursprungligen postat av popetoteror
                  Jag har fått yngel av mina Lamprologus Similis, vilka går kvar i karet med den övriga kolonin. (inte roligt att försöka fånga ynglen mitt inne i snäckbädden!)

                  Jag provar att mata med skalad Artemia (jag fick för mig att det är skalade artemiaägg, men det kanske är skalad Artemia. Vem skalar dessa förresten) uppblandat i vatten, kan de vara något?
                  Hur ofta bör jag mata?
                  Kanske bättre att du ställer frågan på Tanganyika-forumet för säkerhets skull. De har bättre kunskap om sådana ciklider.

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    #10
                    Ursprungligen postat av popetoteror
                    Jag har fått yngel av mina Lamprologus Similis, vilka går kvar i karet med den övriga kolonin. (inte roligt att försöka fånga ynglen mitt inne i snäckbädden!)

                    Jag provar att mata med skalad Artemia (jag fick för mig att det är skalade artemiaägg, men det kanske är skalad Artemia. Vem skalar dessa förresten) uppblandat i vatten, kan de vara något?
                    Hur ofta bör jag mata?
                    Hej!
                    Skalade artemia ägg funkar kanon.
                    Dock viktigt som du själv antyder att blötlägga först.
                    Den ena anledningen är att fodret skall sjunka men det viktigaste är att det sväller något så att det finns risk att mata ihjäl fisken annars.

                    Fodret kommer gillas av samtliga firrar i baljan och 2 ggr/dag är inte fel.
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • popetoteror
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 111

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lundensis
                      Kanske bättre att du ställer frågan på Tanganyika-forumet för säkerhets skull. De har bättre kunskap om sådana ciklider.
                      OK, jag observerade inte kontinenten, när jag läste tråden såg jag bara omnämnandet av substratruvare, vilket det handlar om i mitt fall också.

                      Kommentar

                      • popetoteror
                        Användare
                        • februari 2007
                        • 111

                        #12
                        Ursprungligen postat av Anders i Askim
                        Hej!
                        Skalade artemia ägg funkar kanon.
                        Dock viktigt som du själv antyder att blötlägga först.
                        Den ena anledningen är att fodret skall sjunka men det viktigaste är att det sväller något så att det finns risk att mata ihjäl fisken annars.

                        Fodret kommer gillas av samtliga firrar i baljan och 2 ggr/dag är inte fel.
                        Utmärkt, tack så mycket för ditt svar. Uppskattas mycket.

                        Kommentar

                        • Bjorn
                          Användare
                          • oktober 2009
                          • 939

                          #13
                          Har egentligen ingen aning om vad substratlekare är men..

                          Har tidigare kört skalade artemiaägg till de allra yngsta ynglen och det har funkat bra. Har dock länge kört ett riktigt fint foder (som jag inte har en aning vad heter ), men som funkat fint på båda de minsta ynglen + gett riktigt bra tillväxt på de lite större... samma foder som Akvarielagret använder.

                          Kör annars endast med NLS 1mm Ciklid Formula till de vuxna fiskarna (vilket båda krabbor och räkor också gillar), samt lite NLS 0,5 Grow ibland till större yngel... så nu testar jag NLS Small Fry Starter till några riktigt små aulonocara-yngel.

                          När det gäller skalade artemiaägg och NLS Small Fry Starter så skakar jag ihop det i en burk med lite vatten innan jag matar försiktigt... annars blir 60% av fodret bara liggande på ytan.

                          Försöker mata just de minst ynglen upp till 4 gånger pr dygn beroende på vad jag har tid med (lite och ofta).
                          Newbie December 2009
                          Malawi: 450 liter
                          Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                          Järfälla/Stockholm

                          Kommentar

                          • popetoteror
                            Användare
                            • februari 2007
                            • 111

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bjorn

                            Kör annars endast med NLS 1mm Ciklid Formula till de vuxna fiskarna (vilket båda krabbor och räkor också gillar), samt lite NLS 0,5 Grow ibland till större yngel... så nu testar jag NLS Small Fry Starter till några riktigt små aulonocara-yngel.

                            När det gäller skalade artemiaägg och NLS Small Fry Starter så skakar jag ihop det i en burk med lite vatten innan jag matar försiktigt... annars blir 60% av fodret bara liggande på ytan.

                            Försöker mata just de minst ynglen upp till 4 gånger pr dygn beroende på vad jag har tid med (lite och ofta).
                            Har du något yngelkar eller går de kvar bland de vuxna fiskarna? Om de går kvar, hur gör du för att se till att maten kommer ynglen tillgodo, eller är det bara att hälla i blandningen i karet och hoppas att en viss del kommer att nå fram till ynglen?

                            Kommentar

                            • Bjorn
                              Användare
                              • oktober 2009
                              • 939

                              #15
                              Ursprungligen postat av popetoteror
                              Har du något yngelkar eller går de kvar bland de vuxna fiskarna? Om de går kvar, hur gör du för att se till att maten kommer ynglen tillgodo, eller är det bara att hälla i blandningen i karet och hoppas att en viss del kommer att nå fram till ynglen?
                              Yngelkar (se min signatur) + yngelburar vid behov.
                              Newbie December 2009
                              Malawi: 450 liter
                              Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                              Järfälla/Stockholm

                              Kommentar

                              Arbetssätt...