CA-bilder del 5

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thompa
    Användare
    • april 2010
    • 158

    Hej! har spanat in detta forumet några dagar nu och hittat många intressanta trådar, så idag bestämde jag mig för att fixa en användare.

    Jag är ett stort fan av amerikanska ciklider men har tyvär inte plats för några bjässar här hemma så har lite mindre modeller har ett 250 liters kar för tillfället o ska införskaffa ett 375liters snart.
    I mitt 250 liters går det 4 st eldbukar och ett par tigerciklider och ett par palett ciklider, utöver det 2 pansar malar 5 kongo tetror? en gibbiceps och en ancistrus.

    Nu är det så att jag skulle behöva lite hjälp att könsbestämma mina eldbukar, dom är 5-6cm stora så kanske inte är möjligt än? jag tror mig ha 2 honor 1 hane och en obestämd den minsta som bara är runt 3-4cm

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    hur bifogar jag en bild så den syns direkt i tråden istället för länkar?

    Slänger med en bild på de flesta av karets invånare också

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
    Senast redigerad av Thompa; 23 april 2010, 21:12.
    720liter CA
    Herichthys cyanoguttatus,
    Parachromis loisellei

    375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

    250liter CA
    cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
    Thorichthys meekii yngel
    Herichthys Carpinte ungdjur

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      Ursprungligen postat av Thompa
      Hej! har spanat in detta forumet några dagar nu och hittat många intressanta trådar, så idag bestämde jag mig för att fixa en användare.

      Jag är ett stort fan av amerikanska ciklider men har tyvär inte plats för några bjässar här hemma så har lite mindre modeller har ett 250 liters kar för tillfället o ska införskaffa ett 375liters snart.
      I mitt 250 liters går det 4 st eldbukar och ett par tigerciklider och ett par palett ciklider, utöver det 2 pansar malar 5 kongo tetror? en gibbiceps och en ancistrus.

      Nu är det så att jag skulle behöva lite hjälp att könsbestämma mina eldbukar, dom är 5-6cm stora så kanske inte är möjligt än? jag tror mig ha 2 honor 1 hane och en obestämd den minsta som bara är runt 3-4cm

      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


      hur bifogar jag en bild så den syns direkt i tråden istället för länkar?
      Är inte alls inne på CA så det överlåter jag med glädje till någon annan att avgöra, men vill hälsa dig välkommen till forumet!

      Kommentar

      • Thompa
        Användare
        • april 2010
        • 158

        tackar
        720liter CA
        Herichthys cyanoguttatus,
        Parachromis loisellei

        375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

        250liter CA
        cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
        Thorichthys meekii yngel
        Herichthys Carpinte ungdjur

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          Ursprungligen postat av Thompa
          Hej! har spanat in detta forumet några dagar nu och hittat många intressanta trådar, så idag bestämde jag mig för att fixa en användare.

          Jag är ett stort fan av amerikanska ciklider men har tyvär inte plats för några bjässar här hemma så har lite mindre modeller har ett 250 liters kar för tillfället o ska införskaffa ett 375liters snart.
          I mitt 250 liters går det 4 st eldbukar och ett par tigerciklider och ett par palett ciklider, utöver det 2 pansar malar 5 kongo tetror? en gibbiceps och en ancistrus.

          Nu är det så att jag skulle behöva lite hjälp att könsbestämma mina eldbukar, dom är 5-6cm stora så kanske inte är möjligt än? jag tror mig ha 2 honor 1 hane och en obestämd den minsta som bara är runt 3-4cm

          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


          Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


          hur bifogar jag en bild så den syns direkt i tråden istället för länkar?

          Slänger med en bild på de flesta av karets invånare också

          http://yfrog.com/5m108wxj
          Eldbukar kan vara lite knepiga att se skillnad på så länge de inte är fullvuxna.

          Honorna ger ett lite knubbigare intryck, har inte riktigt lika kraftiga fenor som hanarna.
          När de växer till sig så får hanarna dessutom mer utdragna fenspetsar på rygg- och analfenan.

          Men som du själv nämner så ställer det till vissa problem med att könsbestämma dem då de inte är så stora än.
          I vilket fall som helst så ser det ut att bli fina eldbukar. Så ha tålamod med dem så visar det sig nog senare vad det är för kön på dem.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • Thompa
            Användare
            • april 2010
            • 158

            Ok ok, ja jag misstänkte det skulle va svårt att könsbestämma dom nu, tack iaf
            720liter CA
            Herichthys cyanoguttatus,
            Parachromis loisellei

            375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

            250liter CA
            cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
            Thorichthys meekii yngel
            Herichthys Carpinte ungdjur

            Kommentar

            • Thompa
              Användare
              • april 2010
              • 158

              huhu, hittade ett 720L kar på blocket idag, för ett överkomligt pris.. kanske blir lite större firrar ändå funderar på dempsy salvini och texas

              har inte köpt karet än måste vänta tills på måndag då jag får lön
              Senast redigerad av Thompa; 24 april 2010, 11:04.
              720liter CA
              Herichthys cyanoguttatus,
              Parachromis loisellei

              375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

              250liter CA
              cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
              Thorichthys meekii yngel
              Herichthys Carpinte ungdjur

              Kommentar

              • Tony Tiger
                Användare
                • december 2009
                • 182

                Ursprungligen postat av Cronan
                Avslutar kvällen med mitt P.loiselle par. Skulle egentligen ta bilder på eldbukarna har äntligen hittat en hona till min store hane. Hon är riktigt fin och nu simmare det en ordentlig skara eldbuks yngel i ett av karen som vaktas ordentligt av föreldrarna. Tyvär ville dom inte va med på bild med ungarna.
                [ATTACH]24817[/ATTACH]

                [ATTACH]24818[/ATTACH]

                [ATTACH]24819[/ATTACH]
                P.loisellen är ju ruskigt snygga!!! Måste ha framöver
                1000l CA..... i trappen!!!

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  Ursprungligen postat av Tony Tiger
                  P.loisellen är ju ruskigt snygga!!! Måste ha framöver
                  Ja, det är en snygg och majestätisk fisk. Min hanne tog en plats över en kruka i karet typ efter en vecka. Där har han stått sedan dess. Undantaget är när han tar sin dagliga simtur (ett varv runt karet och kollar läget) samt när han äter. Det är solklart att det är han som bestämmer i karet. Texashannarna har försökt några gånger men det slutar alltid med att de får ge sig (än så länge i alla fall). Där emot märkte jag igår att loisellen är en grymt trög jägare. Jag släppte i några multispinosayngel (2,5cm stora och sådana som jag var tvungen at ta bort p.g.a. missbildning). Texasen är snabbt efter, men loisellein lyckas liksom inte fatta läget riktigt innan de är uppätna av andra fiskar. Där emot kan jag tänka mig att de är intressanta smygjägare om man bara har sådana i karet.

                  Hur som helst; en intressant och snygg art som rekommenderas. De andra arterna i Parachromissläktet blir ju onekligen ganska stora med tiden...

                  /Jocke
                  Senast redigerad av Banderad; 24 april 2010, 14:14.

                  Kommentar

                  • Tony Tiger
                    Användare
                    • december 2009
                    • 182

                    Ursprungligen postat av Banderad
                    Ja, det är en snygg och majestätisk fisk. Min hanne har tog en plats över en kruka i karet typ efter en vecka. Där har han stått sedan dess. Undantaget är när han tar sin dagliga simtur (ett varv runt karet och kollar läget) samt när han äter. Det är solklart att det är han som bestämmer i karet. Texashannarna har försökt några gånger men det slutar alltid med att de får ge sig (än så länge i alla fall). Där emot märkte jag igår att loisellen är en grymt trög jägare. Jag släppte i några multispinosayngel (2,5cm stora och sådana som jag var tvungen at ta bort p.g.a. missbildning). Texasen är snabbt efter, men loisellein lyckas liksom inte fatta läget riktigt innan de är uppätna av andra fiskar. Där emot kan jag tänka mig att de är intressanta smygjägare om man bara har sådana i karet.

                    Hur som helst; en intressant och snygg art som rekommenderas. De andra arterna i Parachromissläktet blir ju onekligen ganska stora med tiden...

                    /Jocke
                    Ha ha... de där beteendet känner jag igen, identiskt med mitt Dempsey par
                    Hänger över sitt stenröse hela dagarna o fattar knappt när de är käk, måste nästan "rikta" matningen. Men samma sak där, ingen som har nåt att hämta. hanen blir som ett S så fort någon närmar sej deras revir o gapar så man tror ögonen ska ramla ur
                    1000l CA..... i trappen!!!

                    Kommentar

                    • Tony Tiger
                      Användare
                      • december 2009
                      • 182

                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Ja, det är en snygg och majestätisk fisk. Min hanne tog en plats över en kruka i karet typ efter en vecka. Där har han stått sedan dess. Undantaget är när han tar sin dagliga simtur (ett varv runt karet och kollar läget) samt när han äter. Det är solklart att det är han som bestämmer i karet. Texashannarna har försökt några gånger men det slutar alltid med att de får ge sig (än så länge i alla fall). Där emot märkte jag igår att loisellen är en grymt trög jägare. Jag släppte i några multispinosayngel (2,5cm stora och sådana som jag var tvungen at ta bort p.g.a. missbildning). Texasen är snabbt efter, men loisellein lyckas liksom inte fatta läget riktigt innan de är uppätna av andra fiskar. Där emot kan jag tänka mig att de är intressanta smygjägare om man bara har sådana i karet.

                      Hur som helst; en intressant och snygg art som rekommenderas. De andra arterna i Parachromissläktet blir ju onekligen ganska stora med tiden...

                      /Jocke
                      Hmm... reagerade på att dom vill ha ganska lugnt flöde, kan bli ett problem om man ska ha dom med andra CA som vill ha bra flås på vattnet lr??
                      1000l CA..... i trappen!!!

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        Ursprungligen postat av Tony Tiger
                        Hmm... reagerade på att dom vill ha ganska lugnt flöde, kan bli ett problem om man ska ha dom med andra CA som vill ha bra flås på vattnet lr??
                        Jag kör med ett powerhead som pumpar 1500 L/h i ett 540 liters. Det fungerar bra med A. siquia (HRP), H, cyanguttatus (Texas) och loisellein då. Jag tror inte det hade varit något problem med att brassa på ytterligare. Eftersom karet är 60 cm högt och utblåset är riktat mot ytan blir det inte så mycket fart på vattnet där fisken oftast står (Kanske 15cm från gruset).

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Cronan
                          Användare
                          • juli 2008
                          • 907

                          Ursprungligen postat av Tony Tiger
                          P.loisellen är ju ruskigt snygga!!! Måste ha framöver
                          Tackar. Tror nog att det är min snällaste fisk perfekt om man vill blanda med andra arter som inte är specielt tuffa. Detta paret fick stryck av guldsömmar som var 1/3 så stora. Tror jag snart har lek på detta paret har börjat gräva och vissa upp sig för varandra med massa skakningar och simmar runt varandra hela tiden.

                          Kommentar

                          • Thompa
                            Användare
                            • april 2010
                            • 158

                            Hittade denhär filmen på Youtube för ett tag sen o kände att jag behövde dela med mig,
                            kanske lite offtopic men jag hoppas det går bra



                            det är ett 4000 liters biotopiskt CA akvarium, jag tycker det ser rätt biotopiskt ut iaf
                            720liter CA
                            Herichthys cyanoguttatus,
                            Parachromis loisellei

                            375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

                            250liter CA
                            cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
                            Thorichthys meekii yngel
                            Herichthys Carpinte ungdjur

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              Ursprungligen postat av Thompa
                              Hittade denhär filmen på Youtube för ett tag sen o kände att jag behövde dela med mig,
                              kanske lite offtopic men jag hoppas det går bra



                              det är ett 4000 liters biotopiskt CA akvarium, jag tycker det ser rätt biotopiskt ut iaf
                              De flesta fiskarna är snarare mer SA än CA. Men stort var det onekligen...

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • Thompa
                                Användare
                                • april 2010
                                • 158

                                Ursprungligen postat av Banderad
                                De flesta fiskarna är snarare mer SA än CA. Men stort var det onekligen...

                                /Jocke
                                ah my bad men coolt är det iaf
                                720liter CA
                                Herichthys cyanoguttatus,
                                Parachromis loisellei

                                375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

                                250liter CA
                                cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
                                Thorichthys meekii yngel
                                Herichthys Carpinte ungdjur

                                Kommentar

                                Arbetssätt...