CA-bilder del 5

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    Ursprungligen postat av jinnarparen
    De par av de olika arterna som jag haft (och jag har haft alla) så har det varit honan som bjudit upp till dans inför varje lek.
    Dock så är det väl bara doviihonorna som bjuder upp till vild latinodans.
    De andra brukar väl bjuda upp till slow fox eller något liknande.

    Då Beast ännu inte svarat så kan jag väl nämna att hans hane fann för gott att fly fältet helt och hållet när honan ville dansa. Han hoppade ur karet istället....
    Hehe hoppas så inte blir fallet här hemma, honan är ju rätt så mycket mindre än hanen som man kan se på första fotot inlägg 258.
    CA

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      Ursprungligen postat av Cronan
      Gäller detta samtliga arter i Parachromis släktet ser samma betende med mina P.loiselle och tycker även att jag börjar se det hos jaggorna med att det är honorna som bjuder upp till kamp. Kan det va så att hon testar hanens styrka för att sig om han är värd att leka med. För innan lek är min P.loiselle hona väldigt tuff mot hanen. Rev upp sår kring munen på han sist innan dom satte igång och lekte.
      Med jaggorna har det alltid varit tvärtom för mig, största problemet jag har haft med arten är att hanen har varit väldigt aggressiv mot honan just inför lekarna, så pass aggressiv att jag har haft svårt att ha dem helt själva i karet just innan lekarna. :/

      Jag läste en artikel att de inte bildade par i naturen, att de bara går ihop just vid lekarna för att sedan separera efteråt, så kanske är det därför det blir så stora brytningar då man håller dem som lekpar? Ibland kan man se att de spänner sig för varandra då de möts bara av att de har kommit lite för långt bort från varandra om de har varit på motsatt sida av karet.
      En gång hade jag flera mindre lekande hanar och honor i karet innan jag hade hunnit välja ut vilka som skulle sparas och då kunde hanarna byta honor från lek till lek. Det hade varit sjukt skoj att se om de gör så även då de har kommit upp i storlek. Men det lär nog krävas en rejäl balja till det tyvärr.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        Ursprungligen postat av FI
        Med jaggorna har det alltid varit tvärtom för mig, största problemet jag har haft med arten är att hanen har varit väldigt aggressiv mot honan just inför lekarna, så pass aggressiv att jag har haft svårt att ha dem helt själva i karet just innan lekarna. :/

        Jag läste en artikel att de inte bildade par i naturen, att de bara går ihop just vid lekarna för att sedan separera efteråt, så kanske är det därför det blir så stora brytningar då man håller dem som lekpar? Ibland kan man se att de spänner sig för varandra då de möts bara av att de har kommit lite för långt bort från varandra om de har varit på motsatt sida av karet.
        En gång hade jag flera mindre lekande hanar och honor i karet innan jag hade hunnit välja ut vilka som skulle sparas och då kunde hanarna byta honor från lek till lek. Det hade varit sjukt skoj att se om de gör så även då de har kommit upp i storlek. Men det lär nog krävas en rejäl balja till det tyvärr.
        Det stämmer, så ska man simulera deras naturliga förhållanden, bör man dela på paret efter leken och låta dem gå i varsitt kar ett tag, vet dock ej hur länge.

        Kommentar

        • salmberg
          NCS Medlem
          • oktober 2007
          • 830

          Ganska nya fiskar...Fick hem de för ca:två månader sedan.
          Hanen fick jag gratis av en butik i Malmö och honan fick jag tillbaka av MikeW.
          En liten fråga, är hanen en shinespot?

          Kommentar

          • salmberg
            NCS Medlem
            • oktober 2007
            • 830

            En på hanen..

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • maj 2006
              • 1816

              Ursprungligen postat av salmberg
              En liten fråga, är hanen en shinespot?
              Ja nog ser det ut som en "shinespot", dock med inte så många "spots" som mina har. Mina är bara 10-12 cm ännu, din ser betydligt större ut, kanske så försvinner spotsen när de blir äldre, eller så är det individuellt att en del har färre spots än andra. Eller det kanske är en korsning mellan en vanlig synspila och en spotted. Fina firrar i alla fall

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                Ursprungligen postat av salmberg
                Ganska nya fiskar...Fick hem de för ca:två månader sedan.
                Hanen fick jag gratis av en butik i Malmö och honan fick jag tillbaka av MikeW.
                En liten fråga, är hanen en shinespot?
                Snygga firrar. Ser ut som en shinespot.

                Kommentar

                • RobinH
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 2150

                  Ursprungligen postat av salmberg
                  Ganska nya fiskar...Fick hem de för ca:två månader sedan.
                  Hanen fick jag gratis av en butik i Malmö och honan fick jag tillbaka av MikeW.
                  En liten fråga, är hanen en shinespot?
                  som Ove sa så liknar det shinespot, ser trevliga ut.
                  CA

                  Kommentar

                  • salmberg
                    NCS Medlem
                    • oktober 2007
                    • 830

                    Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                    Ja nog ser det ut som en "shinespot", dock med inte så många "spots" som mina har. Mina är bara 10-12 cm ännu, din ser betydligt större ut, kanske så försvinner spotsen när de blir äldre, eller så är det individuellt att en del har färre spots än andra. Eller det kanske är en korsning mellan en vanlig synspila och en spotted. Fina firrar i alla fall
                    Både färg och spotsen har blivit klarare sen jag fick hem honnom.
                    Var lite osäker om jag skulle kalla honnom för shinespot med tanke på de bilder som ni har visat på era snygga spotted-synspila.
                    Han är ca:25cm.

                    Kommentar

                    • salmberg
                      NCS Medlem
                      • oktober 2007
                      • 830

                      En till på hanen.
                      Den förra ägaren hadde köpt han som Blåciklid i butik i Malmö.(Som liten)
                      Han hadde gått med scalare,praktbotia och mindre tetrer i en 375a innan han lämnades till butiken där jag fick han.. Tackar för kommentarerna..
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av salmberg; 30 november 2009, 06:37.

                      Kommentar

                      • Cronan
                        Användare
                        • juli 2008
                        • 907

                        Riktigt fina salmberg. Får man fråga vilken affär med tanke på utbudet i Malmö är väldigt begrensat om man inte vill ha guppy eller molly sorter.

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          Ursprungligen postat av Cronan
                          Riktigt fina salmberg. Får man fråga vilken affär med tanke på utbudet i Malmö är väldigt begrensat om man inte vill ha guppy eller molly sorter.
                          Skall du titta efter CA skall du bege dig till Ciklidhobby i Södra Sandby, tror inte att det finns någon affär härnere som matchar det sortiment som finns där.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            Ursprungligen postat av salmberg
                            En till på hanen.
                            Den förra ägaren hadde köpt han som Blåciklid i butik i Malmö.(Som liten)
                            Han hadde gått med scalare,praktbotia och mindre tetrer i en 375a innan han lämnades till butiken där jag fick han.. Tackar för kommentarerna..
                            Fin pjäs du har fått tag på.
                            Jag såg stora shinespots nere i Duisburg, de var +30 cm (50 EUR/st). Det som imponerade på mig var vilka enorma färger de hade, kraftigt röda huvuden samt väldigt ljusa.

                            En sak till angående bilden, jag noterade när jag såg bakgrunden att du var väldigt stadig på handen när du fotade. Bra skärpa på huvudmotivet samtidigt som man ser att det rör sig i bakgrunden. Så det var bra teknik på den bilden, oftast tänker folk inte på att följa med motivet när det rör sig och då blir det mer eller mindre kraftig rörelseoskärpa.
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • Cronan
                              Användare
                              • juli 2008
                              • 907

                              Ursprungligen postat av jinnarparen
                              Skall du titta efter CA skall du bege dig till Ciklidhobby i Södra Sandby, tror inte att det finns någon affär härnere som matchar det sortiment som finns där.
                              Nej det är ingen höjdare här nere förutom just Södra Sandby. Tänkte bara att det kanske var någon butik i malmö som börjat ta in "riktiga fiskar".

                              Kommentar

                              • jinnarparen
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 2670

                                Ursprungligen postat av Cronan
                                Nej det är ingen höjdare här nere förutom just Södra Sandby. Tänkte bara att det kanske var någon butik i malmö som börjat ta in "riktiga fiskar".
                                Nej, skall det vara riktiga fiskar så får vi som regel ordna det själv.
                                Åter till CA

                                Det är där jag hör hemma

                                Kommentar

                                Arbetssätt...