På Altavista kommer ciklid.org först på sjunde plats, gissa vem som kommer först.......
osv.
Varför går NCS med förlust
Kollaps
X
-
Det är ju en kanontråd, men den är inte lätt att hitta till. Man kan inte förutsätta att folk hoppar in och börjar söka i forumet direkt.
Dessutom är det faktiskt så att om man söker på "ciklider" på google kommer ciklid.se först som trea, gissa vem som kommer först.......Lämna en kommentar:
-
En sak som jag funderade på när jag "browsade" startsidan var att det inte gick att hitta någon artikel som är ett självklart val att läsa när man kommer som ny. Ett exempel kan ju vara en artikel i stil med "Vad ska jag tänka på när jag väljer ciklider?" eller "Varför ska jag välja ciklider?", detta är ju något som man förmodligen vill läsa. Generell information om storlekar på ciklider, storlekar på akvarium, vattenvärden i förhålande till ursprungsplatser mm vore kanske bra att sammanfatta i en artikel, med länk från startsidan. En typ av "Ciklidakvarie for dummies" helt enkelt.
Man skulle kunna utgå från den om man skapade ett sådant dokument.Lämna en kommentar:
-
-
En sak som jag funderade på när jag "browsade" startsidan var att det inte gick att hitta någon artikel som är ett självklart val att läsa när man kommer som ny. Ett exempel kan ju vara en artikel i stil med "Vad ska jag tänka på när jag väljer ciklider?" eller "Varför ska jag välja ciklider?", detta är ju något som man förmodligen vill läsa. Generell information om storlekar på ciklider, storlekar på akvarium, vattenvärden i förhålande till ursprungsplatser mm vore kanske bra att sammanfatta i en artikel, med länk från startsidan. En typ av "Ciklidakvarie for dummies" helt enkelt.Lämna en kommentar:
-
-
Eftersom du ställer frågan förtjänar du ett ärligt svar.
1. varför kan du inte svara på frågor som du redan gör, man behöver inte vara forumsvärd för det.
2. eftersom du är ganska elak på forumet ibland pasar du ej som värd,
av samma anledning passar jag inte heller som värd
3. behovet av värdar kan säkert utökas lite, men behovet har nog minskat då vi börjar att sköta oss bättre o raderingar o låsningar av trådar är en sällsynt företeelse.Lämna en kommentar:
-
Man blir ju hemmablind, men är det inte just detta man ser när man kommer in på förstasidan?
Bli medlem! - Senaste inlägget på förumet - Slumpvald arbeskrivning - Ciklidbladet 2/2009
Borde vi byta namn på dessa "rutor" t ex "Ställ era frågor på vårt forum" och "Du är ett klick från tusentals arbeskrivningar"
Ordet platsbrist dyker ju upp i huvudet när man funderar på vad man vill ha på första sidan! Inte kul att stryka något...
För nyintresserade, informationssökande tror jag en tydlig, lätttillgänglig ruta med de topics/artiklar jag föreslagit skulle vara till fördel. Men jag vågar inte föreslå vad som skall bort...Lämna en kommentar:
-
-
Man blir ju hemmablind, men är det inte just detta man ser när man kommer in på förstasidan?
Bli medlem! - Senaste inlägget på förumet - Slumpvald arbeskrivning - Ciklidbladet 2/2009
Borde vi byta namn på dessa "rutor" t ex "Ställ era frågor på vårt forum" och "Du är ett klick från tusentals arbeskrivningar"Lämna en kommentar:
-
i början inte tyckte att förstasidan var "optimal". Det kändes nästan som om man översvämmades av information, dessutom så kändes informationen inte så relevant. Det ända man var ute efter när man kom till sidan var att kunna ställa frågor och hitta information om olika arter.
Borde vi byta namn på dessa "rutor" t ex "Ställ era frågor på vårt forum" och "Du är ett klick från tusentals arbeskrivningar"Lämna en kommentar:
-
En reflektion jag har är att förstasidan är suverän för oss som är på forumet mycket, oss som älskar ciklider.
Men vad händer när nybörjar-Kalle kommer in till portalen? Ingen kan med säkerhet svara på detta, men jag gissar att mängden information är för mycket, det är otydligt vart man börjar, jag hittar inga nybörjar-ställen att läsa information på, etc.
Är det nån mer som har tankar kring hur en nybörjare reagerar av förstasidan och/eller vad en nybörjare söker efter som absolut första punkt?
Det är svåra tider nu och det kan vara en av orsakerna till att antalet medlemmar har sjunkit, dock så tycker jag att man ska vänta innan man gör några stora förändringar på sidan (så som att göra sidan mer "nybörjarvänlig"). Det är bra att vara lite unik, att göra sidan mer nybörjarvänlig skulle bara göra oss till en annan zoopet och zoonen. Det är trots allt professionalismen och det unika som drar folk till denna sida.
Nybörjarfrågor kommer alltid att dyka upp, men det är alltid de mest engagerade och intresserade som kommer hit, till skillnad från andra forum vilket jag tycker är bra.Lämna en kommentar:
-
Jag har tagit upp i styreslen att man borde skilja funktionen att ha i uppgift att svara på frågor samt att kolla att reglerna följs.Lämna en kommentar:
-
Sitter o smakar lite på ordet nybörjare. Det borde finnas ett bättre mera possitivt ord.
Nyanlända,,,, vet att TV brukar använda nytillkomna.
Ja vet int. Kanske något som låter på förstasidan.
"Hej är du ny här på forumet så skriv dina funderingar här"
O så låter vi en eller tre ha koll på just den delen så nyanlända liksom kommer in i snackandetoch kan känna sig hemma här på forumet.
Jag funderar i termer kring en egen "kom-igång-ruta" med enkla steg och tips. Slogan-nivå är "Starta ett akvarium" och "Köpa akvarie" eller varför inte "Inskaffa fiskar". Dessa är klickbara och leder till respektive halvsidor med information ämnet och som tipsar om köp/sälj-siter, NCS sponsorer, fördjupningar och självklart till forumet...
Ledorden här blir kort, koncist, säljande, förenklat.
Idag visar förstasidan upp (för mig jäkligt intressanta) 720 litersprojekt med betongbakgrund. Kanske inte det första man tänka på som nyanländ/nytillkommen!Lämna en kommentar:
-
Sitter o smakar lite på ordet nybörjare. Det borde finnas ett bättre mera possitivt ord.
Nyanlända,,,, vet att TV brukar använda nytillkomna.
Ja vet int. Kanske något som låter på förstasidan.
"Hej är du ny här på forumet så skriv dina funderingar här"
O så låter vi en eller tre ha koll på just den delen så nyanlända liksom kommer in i snackandetoch kan känna sig hemma här på forumet.
Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: