kläcka artemia - busenkelt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    Användare
    • januari 2008
    • 269

    #46
    Ursprungligen postat av DaRe
    Någon som vill förbarma sig och förklara lite?
    Jag tror inte det gör någon skillnad. Jag matar med artemia som basfoder (har mest små fiskar) och kör "glassburksmetoden" med goda resultat. Jag kör dock med godisburkar på två liter som man kan få gratis hos sin lokala livsmedelsaffär, och jag använder ingen avdelare - så man skulle kunna säga att min version är ytterligare förenklad. Jag har inga direkta problem med att det följer med ägg när jag gör så.
    Grejen med PET-flaska/pyramidformad kläckare är väl helt enkelt att nauplierna samlas i botten av behållaren medan äggen flyter omkring i vattenkolumnen. Bilden i den här länken visar det ganska hyfsat: http://www.aquaworldaquarium.com/Art...hery_600px.jpg

    Du lär aldrig bli fri från äggskal genom att köra med denna metod dock. Generellt tror jag dåliga kläckningsresultat beror på antingen dåliga ägg eller för mycket ägg. Temperaturen spelar också in en del så klart, går temperaturen upp mot 30 grader eller mer så är risken stor att de snabbt dör av syrebrist - både på grund av temperaturen och att det snabbt blir väldigt mycket bakterier i en sådan burk som också konsumerar syre. Upp till 28 grader bör vara okay dock.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #47
      Tack. Jag fick riktigt bra kläckning nu igår då tempen låg på 28. Bra mycket lägre än tidigare.

      Körde utan ljus nu. Annars värmer glödlampan ännu mer och det var nog 32 grader i vattnet.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #48
        Nu finns några snygga lösningar som går att förstå då det är bilder till:



        Klicka bara på den lilla pdf ikonen upp till höger så se ni vad jag menar...
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • doohan
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 1607

          #49
          Är

          det någon som kan tipsa om bra ägg för kläckning i glasslådor? Gärna hur mycket vatten o salt ni använder.

          Kommentar

          • Santa
            Användare
            • december 2006
            • 93

            #50
            Jag kör pet metoden matar varje dag,så jag har tre pet igång.
            Det tar ca 2 dygn nere hos mig o få dom kläckta och klara,lite skal kommer alltid med men jag tömmer allt i en plastlåda och låter dom stå ett tag då brukar det separeras och man kan suga upp bara artemian.Jag använder en glycolprovare från biltema till det...
            Använder ca 1 och 1/2 matsked salt till ca 1,2-1.4 liter vatten.
            Sen låter jag alltid en pet stå ett dygn med bara saltet så det blandar sig och får en bra temp..
            Så gör jag rätt eller fel det fungerar hos mig..
            Malawi i massor

            Kommentar

            • Moving Waves
              Användare
              • maj 2011
              • 45

              #51
              Jag kör också glasslåda, tycker det är sjukt smidigt. Har 2 lådor igång och eftersom jag inte förbrukar så hemsk mycket räcker en kläckning 2-3 dagar. Då kan jag ha ständig tillgång om jag startar om en låda varannan dag. Har ca 1,5l vatten, en knapp msk salt och 1-2 krm ägg. Har dem stående i rumstemperatur vid ett fönster så de som är kläckta simmar automatiskt till rätt ställe och jag slipper ägg. Sen suger jag upp med en 5ml spruta med ~40cm luftslang på, vilken jag också matar med, luftslangen gör att jag kan punktmata yngel som går med andra fiskar.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #52
                Här är min metod som brukar fungera klockrent:

                Dock får jag säga att nu sist så har jag fått ganska dålig kläckning, vet inte om det beror på värmen (30 grader i det rummet) eller vad det kan vara. Annars har jag fått bra sprutta på tillväxt med "tetra discus" pellets som jag krossat till pulver och hällt i. Ser egentligen ingen skillnad mot artemia, rent spontant.

                Ursprungligen postat av DaRe
                Artemia är enkelt och jag brukar följa detta tips.
                Jag kläcker artemia med glasslådemetoden
                Det enkla sättet att kläcka artemia
                Av: Michael Norén


                med tillägget att jag har en lampa med transformator som lyser upp baljan och trafon lägger jag i en skokartong under glassbunken.

                Sedan silar jag inte artemian utan suger upp det jag vill ha med en sug och pumpar ned i yngelkaret.
                Här en film då jag matar min hantelyngel som nu är sålda:
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Moving Waves
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 45

                  #53
                  Ja värmen kan möjligtvis vara det som ställer till det Dare, jag hade mina glasslådor på rampen förr men hade bekymmer med ojämnt kläckningsresultat och misstänkte just värmen, blev klart bättre sen jag flyttade dem.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #54
                    Äsch då det blev ett inklipp ifrån ett annat inlägg sorry, lite för lat när det blir bråttom.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...