&%**# för koppar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #31
    Ursprungligen postat av Banderad
    Fast Christians problem var väl att de inte lekte alls innan, och när han började med vattenberedningsmedel och filter började de leka. Sedan blev det ytterligare bättre med sanden.
    Samtidigt så triggas dom till lek ofta när en förändring sker. Ändra belysningstiden är något som jag får ex. troffarna att trigga på, men det var ju inte detta handlade om.

    De teorin spm Janne har var intressant, kornstorleken på sanden kan kanske förstöra romkornen?
    Dåligt vatten vet jag gör att man får missbildade yngel, därav mindre kullar.

    /Johan
    Senast redigerad av Johan F; 28 augusti 2009, 17:15.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #32
      Jag antar att det bara är att börja testa som jag tidigare skrev. Eftersom de enda riktigt lyckade lekarna jag har haft (åtminstone vad det gäller mainganon) var när jag tillsatte vattenberedningsmedel börjar jag i den änden. Var precis nere och matade nu. Fan vad kul med 3 lyckade kullar. Det simmar runt 35+ friska pigga små mainganos i ett litet kar nu. Det är en viss skillnad mot förra gången när 3 lekar gav 7 yngel.

      /Jocke

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #33
        Ursprungligen postat av Banderad
        Förresten Janne. Det konstiga med din vattenverksteori är att jag inte hade några problem med förlorade tugg uppe i huset (hongi och rödzebra). När jag där emot flyttade ner började problemen. Ett svar på det kan iof vara att vattenverket började/ökade på med en massa skit precis i den härvan (när jag flyttade ner). Ett annat svar är att hongi/rödzebra är betydligt mer tåliga mot dessa ämnen än t.ex. maingano och leptosomor.

        /Jocke
        Du har inte en balja över som du kan testa att byta vatten utan att använda filtret, kan du samtidigt avvara en leptosomahanne, om inte den hannen blir blind eller snurrar runt och dör utav vattnet då har du ingen användning utav kolfiltret.Janne

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #34
          Ursprungligen postat av Johan F
          Samtidigt så triggas dom till lek ofta när en förändring sker. Ändra belysningstiden är något som jag får ex. troffarna att trigga på, men det var ju inte detta handlade om.

          De teorin spm Janne har var intressant, kornstorleken på sanden kan kanske förstöra romkornen?
          Dåligt vatten vet jag gör att man får missbildade yngel, därav mindre kullar.

          /Johan
          Det är tyvärr inte bara teori, jag har haft många lakar med mina troffar och dom har tagit upp sand istället för romkorn som senare gör så att rommen blir förstörd.Det är framförallt faxesanden som det är mest problem med.Janne

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #35
            Ursprungligen postat av Johan F
            Samtidigt så triggas dom till lek ofta när en förändring sker. Ändra belysningstiden är något som jag får ex. troffarna att trigga på, men det var ju inte detta handlade om.

            De teorin spm Janne har var intressant, kornstorleken på sanden kan kanske förstöra romkornen?
            Dåligt vatten vet jag gör att man får missbildade yngel, därav mindre kullar.

            /Johan
            Däremot den teorin med dåligt vatten kan ge missbildade yngel och att det blir mindre kullar det stämmer.Bandered det kanske är så att du inte har fått igång dina baljor tillräckligt, så att du får lite nitrittoppar då och då, nitrit är lika med giftigt vatten alltså dåligt vatten.Janne

            Kommentar

            • doohan
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 1607

              #36
              Hade

              Ursprungligen postat av malawijanne
              Det är tyvärr inte bara teori, jag har haft många lakar med mina troffar och dom har tagit upp sand istället för romkorn som senare gör så att rommen blir förstörd.Det är framförallt faxesanden som det är mest problem med.Janne
              ingen aning om att faxegrus var problem vid troffelek. Har lågt ph och har därför valt faxegrus, i brist på korallsand av finare sort. Något att betänka....

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #37
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Däremot den teorin med dåligt vatten kan ge missbildade yngel och att det blir mindre kullar det stämmer.Bandered det kanske är så att du inte har fått igång dina baljor tillräckligt, så att du får lite nitrittoppar då och då, nitrit är lika med giftigt vatten alltså dåligt vatten.Janne
                Det är helt rätt. Är helt övertygad om att "dåligt vatten"=nitrit/nitrat etc. får honan att svälja missbildade eller dåligt utväcklade yngel. Har råkat ut för det vid ett tillfälle med en troffehona som alltid har gett mellan 12-24 yngel . Denna hona har alltid stora tugg och vid ett tillfälle minskade tugget hela tiden och innan jag förstod att nitratet var högt så hade hon i princip gjort av sig med alla larver. Ganska övertygad om att honorna kan avgöra eller om det är dom friska ynglena som tar och äter upp de missbildade ej utvecklade larverna

                /Johan
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #38
                  Jag är också misstänksam hur man kan veta att det är kopparn som är boven.
                  går det att bevisa ?
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #39
                    Har iof inte mätt nitrat/it så det är svårt att svara på. Alla fiskar verkar dock må bra, och jag vill väl inte tro att boven är dåliga vattenvärden som jag själv kan vara upphov till. Sedan har Golden lyckats med lek samtidigt i samma kar som mainganos misslyckades (eller det blev typ 2 yngel). I så fall skulle det betyda att Goldenrom/yngel tål högre halt av nitrit/at än mainganos.

                    Känner inte att jag vill riskera en leptosomahanne. Sedan har jag ett filter i alla fall, och lite nytta lär det göra oavsett om det behövs eller inte (med tanke på kloramin och annat skit som kommer från vattenverket). Hur som helst lär det inte göra någon skada förutom patronkostnaden möjligtvis.

                    Jag vill åter en gång tacka för alla synpunkter och ideér under dagen/kvällen. Det har helt klart fått mig att se problemet under ett annat ljus.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #40
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Jag är också misstänksam hur man kan veta att det är kopparn som är boven.
                      går det att bevisa ?
                      Det går säkert att bevisa om man har den rätta utrustningen/kunskapen. Jag har dock varken eller, så personligen kan jag bara tro. Men om nu vattenberedningsmedel hjälper, så blir jag nöjd utan att egentligen veta vad problemet är.

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #41
                        Ursprungligen postat av Banderad
                        Har iof inte mätt nitrat/it så det är svårt att svara på. Alla fiskar verkar dock må bra, och jag vill väl inte tro att boven är dåliga vattenvärden som jag själv kan vara upphov till. Sedan har Golden lyckats med lek samtidigt i samma kar som mainganos misslyckades (eller det blev typ 2 yngel). I så fall skulle det betyda att Goldenrom/yngel tål högre halt av nitrit/at än mainganos.

                        Känner inte att jag vill riskera en leptosomahanne. Sedan har jag ett filter i alla fall, och lite nytta lär det göra oavsett om det behövs eller inte (med tanke på kloramin och annat skit som kommer från vattenverket). Hur som helst lär det inte göra någon skada förutom patronkostnaden möjligtvis.

                        Jag vill åter en gång tacka för alla synpunkter och ideér under dagen/kvällen. Det har helt klart fått mig att se problemet under ett annat ljus.

                        /Jocke
                        Jag tror inte det är varken nitrit eller nitrat.

                        Nitrit brukar dom få som startar för tidigt med för många fiskar samt för mycket nitrat
                        i för sterila akvarier.

                        Nitrat är dom som har för mycket filter eller grov sand och inte byter vatten.

                        Dessa fel tror jag inte du gör.
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #42
                          Vattenberedningsmedel neutraliserar ju både koppar, klor och kloraminer. Kör du med det behöver du knappast kolfiltret. Går att köpa PVP (den verksamma ingrediensen i t ex Aqua safe) billigt via Skandinaviska Killisällskapet (men du måste vara medlem).

                          Har du en balja över så testa med vatten som inte gått via kolfiltret, samt askorbinsyra. Behövs inte särdeles mycket. Till klorallergiker rekommenderas en knivsudd till ett par liter vatten. Du köper det i vanliga livsmedelsbutiker, står på kryddhyllan. Trivs fisken och leker bra, samt ger ok kullar efter askorbinsyratillsats så kan du lugnt utgå från att det är klor eller kloraminer som är boven. Jag hör till dem som inte är övertygad om att det är just koppar som är boven här. Koppar brukar ge "tiltproblem", dvs sådana problem man inte begriper. T ex kan fisken se ut att må väldigt bra, några leker medan till synes välmående fisk dör i samma kar. Rom utvecklas inte.

                          Vill du förbättra ditt förfilter så att det klipper kloraminer i större utsträckning så kan du lätt trixa ihop ett zeolitfilter som du monterar efter kolfiltret. Om jag har begripit det rätt så klipper kolfiltret klor direkt, men för kloramin så splittar det bara upp det - kolfiltret tar största delen av kloret medans ammonium går vidare. Vid pH över sju får du en viss del ammoniak - och det är som bekant mycket giftigt för fisken. Med ett zeolitfilter efter kolfiltret så blir du av med en hel del ammonium. Zeolit kostar en slant, men kan regenereras i vanlig koksaltlösning. En engångskostnad alltså.

                          Jag kör både kolfilter samt zeolitfilter på invattnet i lokalen, och att det funkar fick jag bevisat genom ett misstag för ett tag sedan. Bytte vatten och glömde stänga kranen. Vanligt kallt kranvatten gick då in i systemet under ca 24 timmar. Tempen sjönk från 26-27 grader till 18 grader. Jag blev något dyster och tänkte att en hel del skulle dö - men med facit i hand dog inte någonting alls. Tvärtom blev effekterna enbart positiva, fisk lekte och mådde bra. Jullar och en del snäcklekare låg på botten och rullade... men har hämtat sig strålande!! I vilket fall, hade mina filter på invattnet inte funkat så hade mycket strukit med.

                          Hilsen,

                          /P
                          Senast redigerad av PatrikMalmo; 29 augusti 2009, 08:35.
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #43
                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Jag tror inte det är varken nitrit eller nitrat.

                            Nitrit brukar dom få som startar för tidigt med för många fiskar samt för mycket nitrat
                            i för sterila akvarier.

                            Nitrat är dom som har för mycket filter eller grov sand och inte byter vatten.

                            Dessa fel tror jag inte du gör.
                            Nä, dessa fel har jag inte gjort. Sedan har karen onekligen varit igång ett tag nu, och fisken växer och mår bra. Höga värden av dessa ämnen borde onekligen visa sig även på den halvvuxna/vuxna fisken.

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #44
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Vattenberedningsmedel neutraliserar ju både koppar, klor och kloraminer. Kör du med det behöver du knappast kolfiltret. Går att köpa PVP (den verksamma ingrediensen i t ex Aqua safe) billigt via Skandinaviska Killisällskapet (men du måste vara medlem).

                              Har du en balja över så testa med vatten som inte gått via kolfiltret, samt askorbinsyra. Behövs inte särdeles mycket. Till klorallergiker rekommenderas en knivsudd till ett par liter vatten. Du köper det i vanliga livsmedelsbutiker, står på kryddhyllan. Trivs fisken och leker bra, samt ger ok kullar efter askorbinsyratillsats så kan du lugnt utgå från att det är klor eller kloraminer som är boven. Jag hör till dem som inte är övertygad om att det är just koppar som är boven här. Koppar brukar ge "tiltproblem", dvs sådana problem man inte begriper. T ex kan fisken se ut att må väldigt bra, några leker medan till synes välmående fisk dör i samma kar. Rom utvecklas inte.

                              Vill du förbättra ditt förfilter så att det klipper kloraminer i större utsträckning så kan du lätt trixa ihop ett zeolitfilter som du monterar efter kolfiltret. Om jag har begripit det rätt så klipper kolfiltret klor direkt, men för kloramin så splittar det bara upp det - kolfiltret tar största delen av kloret medans ammonium går vidare. Vid pH över sju får du en viss del ammoniak - och det är som bekant mycket giftigt för fisken. Med ett zeolitfilter efter kolfiltret så blir du av med en hel del ammonium. Zeolit kostar en slant, men kan regenereras i vanlig koksaltlösning. En engångskostnad alltså.

                              Jag kör både kolfilter samt zeolitfilter på invattnet i lokalen, och att det funkar fick jag bevisat genom ett misstag för ett tag sedan. Bytte vatten och glömde stänga kranen. Vanligt kallt kranvatten gick då in i systemet under ca 24 timmar. Tempen sjönk från 26-27 grader till 18 grader. Jag blev något dyster och tänkte att en hel del skulle dö - men med facit i hand dog inte någonting alls. Tvärtom blev effekterna enbart positiva, fisk lekte och mådde bra. Jullar och en del snäcklekare låg på botten och rullade... men har hämtat sig strålande!! I vilket fall, hade mina filter på invattnet inte funkat så hade mycket strukit med.

                              Hilsen,

                              /P


                              Ska prova igen med vattenberedningsmedel så får vi se. Verkar som om det går att köpa färdigblandat billigare än vad jag trodde (har tidigare bara fått prisförslag på de dyrare märkena innan).

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • mars 2006
                                • 2439

                                #45
                                Ursprungligen postat av Banderad
                                Ska prova igen med vattenberedningsmedel så får vi se. Verkar som om det går att köpa färdigblandat billigare än vad jag trodde (har tidigare bara fått prisförslag på de dyrare märkena innan).

                                /Jocke
                                Vad blir det för märke denna gång som du tänker prova?

                                /Johan
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...