&%**# för koppar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #16
    Ursprungligen postat av Banderad
    Förresten Christian. Hur ofta byter du din patron? Märkte du stor skillnad när du började med vattenberedningsmedel? Vilket fabrikat använder du? Beställer du vattenberedningsmedel från något särskilt ställe eller köper du det lokalt? Har du också kommunalt vatten? Hur längesedan var det dina vattenrör byttes, samt hur lång sträcka har du dragit? Många frågor där

    /Jocke
    Jag har min första patron i men jag gissar på var tredje månad. När jag använder vattenberedningsmedel leker de, när jag inte använder det så leker de inte. En viss skillnad. Jag köper i Zooaffär, antingen i stan eller hos någon annan i närheten. Senaste dunken var Seras.

    Japp har kommunalt vatten. Jag har bara 1 meter kopparrör, resten är plast, de är 7 år gamla.

    Kombination filter + vattenberedning + att de börjar bli gamla kanske är lösningen för min del.

    Förutom detta tillsätter jag salt ibland och har nyligen bytt till korallsand i karen.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #17
      Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
      Jag har min första patron i men jag gissar på var tredje månad. När jag använder vattenberedningsmedel leker de, när jag inte använder det så leker de inte. En viss skillnad. Jag köper i Zooaffär, antingen i stan eller hos någon annan i närheten. Senaste dunken var Seras.

      Japp har kommunalt vatten. Jag har bara 1 meter kopparrör, resten är plast, de är 7 år gamla.

      Kombination filter + vattenberedning + att de börjar bli gamla kanske är lösningen för min del.

      Förutom detta tillsätter jag salt ibland och har nyligen bytt till korallsand i karen.
      Jag tror inte att det är kopparn om du bara en meter rör, det är det kommunala vattnet. Koppar har vi haft i våra hus hur länge som helst, och det har inte varit några problem att malawin fått för små kullar vad jag vet i alla fall.
      Jag hade mycket kopparrör i mitt gamla hus och där hade jag egen brunn ph på runt 6.3 där kunde man snacka om att kopparn löste ut, håret var grönt och duschen och tvättställ var grönt.
      Jag odlade en hel del då också i min bod, jag fick lika stora kullar på både troffar och malawi då utan vattenberedningsmedel eller kolfilter.Janne

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #18
        Ursprungligen postat av malawijanne
        Jag tror inte att det är kopparn om du bara en meter rör, det är det kommunala vattnet. Koppar har vi haft i våra hus hur länge som helst, och det har inte varit några problem att malawin fått för små kullar vad jag vet i alla fall.
        Jag hade mycket kopparrör i mitt gamla hus och där hade jag egen brunn ph på runt 6.3 där kunde man snacka om att kopparn löste ut, håret var grönt och duschen och tvättställ var grönt.
        Jag odlade en hel del då också i min bod, jag fick lika stora kullar på både troffar och malawi då utan vattenberedningsmedel eller kolfilter.Janne
        Vad gissar du på att det beror på då Janne? Personligen har jag en längre sträcka rör än Christian (Kanske 6-7 meter). Men jag tror inte att håret hade blivit grönt om jag gjorde det något radikala draget att börja duscha nere i akvarierummet.

        /Jocke

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 4122

          #19
          Fisken leker som bara den när jag började med filter + vattenberedning + korallsand.
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #20
            Skulle sätta en bra peng på att kloramin i det komunala nätet är delaktig i problemen.
            Senast redigerad av LN; 28 augusti 2009, 15:39.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #21
              Ursprungligen postat av LN
              Skulle sätta en bra peng på att kloramin i det komunala nätet är delaktig i problemen.
              Jag tror också på något som vattenverket tillsätter kanske kloramin.Janne

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #22
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Jag tror också på något som vattenverket tillsätter kanske kloramin.Janne
                men isåfall, varför tar inte kolfiltret hand om det ?

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #23
                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Vad gissar du på att det beror på då Janne? Personligen har jag en längre sträcka rör än Christian (Kanske 6-7 meter). Men jag tror inte att håret hade blivit grönt om jag gjorde det något radikala draget att börja duscha nere i akvarierummet.

                  /Jocke
                  Du har väl kommunalt vatten och det har ett ph på ca 8,3 så att det löser inte ut kopparn så lätt, så jag tror att det är något som vattenverket tillsätter.Janne

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #24
                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    men isåfall, varför tar inte kolfiltret hand om det ?
                    Det gör det väl, har det dött några firrar.Janne

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #25
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Det gör det väl, har det dött några firrar.Janne
                      Nä, fisken mår jättebra. Jag tror nog jag börjar att testa vattenberedningsmedel. Om det inte fungerar blir det akorbinsyra (var köper man det förresten? Hur mycket ska man ha i?) och sedan salt. I datorsammanhang brukar man kalla det felsökning

                      Det fungerade ju onekligen när jag bytte filter och körde i vattenberedningsmedel senast. Frågan är om det var det nya filtrets förtjänst eller vattenberedningsmedlets. Min gissning är att det var en kombination.

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Göran Å
                        Användare
                        • december 2005
                        • 1295

                        #26
                        Tråkigt Joakim att det krånglar för dig

                        Efter mitt värmesytemsbyte med tillhörande nya kopparrör och varmvattenberedare i koppar i början av år 2003 som jag beskrivit i min artikel i CB 02/08, har jag bara bytt med kallvatten genom kolfilter.

                        Kolfilterpatron byter jag 1ggr per år och har ca 1900L akvarievatten med Troffar och Malawi ( väldokumenterade känsliga sorter för koppar).
                        Finns ingen tidsangivelse från tillverkaren Callidus hur ofta man ska byta filterpatron, utan der beror på hur smutsigt ingående vatten man har.

                        Har aldrig anv vattenberedningsmedel sedan jag började med kolfilter.

                        Mina fisksorter leker regelbundet och ger enl mina ögonmått normala kullar.

                        Jag har kommunalt Vättervatten.

                        Vintern 08/09 började jag blanda i lite varmvatten vid vattenbytena ( hade då gått många år sedan varmvattenberedarbytet ). Jag var mycket vaksam på om fiskarna skulle reagera på vattenblandningen ( vis av tidigare erfarenhet ).

                        Märkte ingen skillnad på fiskarna,så under den kalla perioden fortsatte jag med lite ljummet vatten för att sedan återgå till kallvatten när det blev varmare ute igen..... Jag förmodar att den giftiga ytan som finns på nya kopparör och varmvattenberedare minskat genom årens anv eftersom det funkade med lite varmvatten igen...

                        Kolfilter är ingen 100% garanti att det tar bort all koppar som kan finnas i vattnet enl tillverkaren Callidus ( finns andra lite dyrare filter till sådanna fall, se min artikel ), även om det funkade i mitt fall....

                        Däremot är det ett ypperligt fillter att ta bort kloraminer som ofta finns i kommunalt vatten vilket är ett riktigt gissel för oss akvarister.

                        Hoppas att du kommer på felorsaken till ditt bekymmer Joakim.....

                        Mvh Göran
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #27
                          Jag tror att vi får backa till ruta ett igen bandered, dina red fin, att dom inte håller eller leker tillräckligt det är inte ovanligt alls. Att dina leptosomer inte håller första leken det är heller inte ovanligt, att din maingano inte får så många yngel, ja det bara blir så emellanåt dom kanske stressas av något kanske tar upp sandkorn som gör att äggen går sönder.Så jag tror att ditt kolfilter funkar
                          och jag tror inte att du behöver byta din filterpatron så ofta,så länge fiskarna frodas och mår bra.
                          Till Christian att du får mera yngel kan bero på att du har bytt sand, rommen går inte sönder lika lätt om man använder korallsand därav fler yngel.Janne

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #28
                            Förresten Janne. Det konstiga med din vattenverksteori är att jag inte hade några problem med förlorade tugg uppe i huset (hongi och rödzebra). När jag där emot flyttade ner började problemen. Ett svar på det kan iof vara att vattenverket började/ökade på med en massa skit precis i den härvan (när jag flyttade ner). Ett annat svar är att hongi/rödzebra är betydligt mer tåliga mot dessa ämnen än t.ex. maingano och leptosomor.

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #29
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Jag tror att vi får backa till ruta ett igen bandered, dina red fin, att dom inte håller eller leker tillräckligt det är inte ovanligt alls. Att dina leptosomer inte håller första leken det är heller inte ovanligt, att din maingano inte får så många yngel, ja det bara blir så emellanåt dom kanske stressas av något kanske tar upp sandkorn som gör att äggen går sönder.Så jag tror att ditt kolfilter funkar
                              och jag tror inte att du behöver byta din filterpatron så ofta,så länge fiskarna frodas och mår bra.
                              Till Christian att du får mera yngel kan bero på att du har bytt sand, rommen går inte sönder lika lätt om man använder korallsand därav fler yngel.Janne
                              Fast Christians problem var väl att de inte lekte alls innan, och när han började med vattenberedningsmedel och filter började de leka. Sedan blev det ytterligare bättre med sanden.

                              Kommentar

                              • Banderad
                                Användare
                                • februari 2006
                                • 3479

                                #30
                                Ursprungligen postat av Göran Å
                                Tråkigt Joakim att det krånglar för dig

                                Efter mitt värmesytemsbyte med tillhörande nya kopparrör och varmvattenberedare i koppar i början av år 2003 som jag beskrivit i min artikel i CB 02/08, har jag bara bytt med kallvatten genom kolfilter.

                                Kolfilterpatron byter jag 1ggr per år och har ca 1900L akvarievatten med Troffar och Malawi ( väldokumenterade känsliga sorter för koppar).
                                Finns ingen tidsangivelse från tillverkaren Callidus hur ofta man ska byta filterpatron, utan der beror på hur smutsigt ingående vatten man har.

                                Har aldrig anv vattenberedningsmedel sedan jag började med kolfilter.

                                Mina fisksorter leker regelbundet och ger enl mina ögonmått normala kullar.

                                Jag har kommunalt Vättervatten.

                                Vintern 08/09 började jag blanda i lite varmvatten vid vattenbytena ( hade då gått många år sedan varmvattenberedarbytet ). Jag var mycket vaksam på om fiskarna skulle reagera på vattenblandningen ( vis av tidigare erfarenhet ).

                                Märkte ingen skillnad på fiskarna,så under den kalla perioden fortsatte jag med lite ljummet vatten för att sedan återgå till kallvatten när det blev varmare ute igen..... Jag förmodar att den giftiga ytan som finns på nya kopparör och varmvattenberedare minskat genom årens anv eftersom det funkade med lite varmvatten igen...

                                Kolfilter är ingen 100% garanti att det tar bort all koppar som kan finnas i vattnet enl tillverkaren Callidus ( finns andra lite dyrare filter till sådanna fall, se min artikel ), även om det funkade i mitt fall....

                                Däremot är det ett ypperligt fillter att ta bort kloraminer som ofta finns i kommunalt vatten vilket är ett riktigt gissel för oss akvarister.

                                Hoppas att du kommer på felorsaken till ditt bekymmer Joakim.....

                                Mvh Göran


                                Jag tror nog att filtret har gjort stor nytta, så jag är glad att jag införskaffade det.

                                /Jocke

                                Kommentar

                                Arbetssätt...