Är inavel dålig för våra fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Ursprungligen postat av Bilbo
    Angående frågan om fiskar som ev. är inavlade i sjön måste jag ställa följande okunniga fråga:
    Om man tar en tropheusvariant som finns i tanganyikasjön, vilken som helst med liten geografisk spridning, den borde rent logiskt inte kunna föröka sig utanför sin egen släkt efter runt 50 generationer. Kan det (gud förbjude) vara så att stammen förnyas genom att det kommer in nya fiskar i andra färgvarianter som blandas upp och därmed förnyar arvsmassan?
    Alla haplochromider som man testat att korsa får fertil avkomma så femtio generationer räcker knappast, men det var kanske inte så du menade.

    I naturen byter faktiskt både populationer och arter gener med varandra så om en mycket liten population får problem genom att "trasiga" gener fixeras (dvs. de saknar fungerande gener) så kan dessa självklart korsas in från en annan art. De nya generna kommer att "svepa in" genom populationen och inom ganska få generationer finns den hos alla. Jag är inte populationsgenetiker men är ganska säker på att "genetiskt avtryck" efter detta är vanligt i fiskvärlden.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      Ursprungligen postat av jonre723
      Säg då att man i flera generationer innan bara sparat de brunaste, blåaste, eller rödaste exemplaren och, i och med detta, bara tagit hänsyn till fenotyp. Man har dessutom valt att mata dem med ett foder som förstärker den önskvärda fenotypen, dvs att de blir ännu brunare (eller vilken färg man nu är ute efter...) om man ger dem stora doser av detta foder.

      När man då efter många generationer avel med detta syfte råkar få fram en hane och en hona med PRECIS det önskade utseendet så drar man fram en massa kullar efter dessa och försöker sprida dessa över landet. Givetvis säljer de bra eftersom de är precis så där fina som alla VILL att de ska vara. Vad händer då på lite längre sikt?

      Jag vänder på den ursprungliga frågan: är inavel BRA för våra fiskar?
      Detta är ett teoretiskt resonemang:

      På kort sikt tål de inavel bättre än vildfångad fisk eller F1or (under förutsättnongen att personen som haft firrarna har hållit stora yngelgrupper och haft ett urval när avelsfiskar valts ut samt haft inte endast odlat på ett par utan betydligt fler firrar).

      Men nu är ju inte inavel allt en akvariefisk ska tåla. De kan ju vara mer känsliga att blanda med vildfångat som har med sig Gyrodactylus och likande. Om akvaristen som inavlat är duktig så har han/hon ju inte utsatt dem för påfrestningar och därmed inte tagit bort de firrar som endast har trasiga gener som gör att de klarar detta.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        I naturen byter faktiskt både populationer och arter gener med varandra så om en mycket liten population får problem genom att "trasiga" gener fixeras (dvs. de saknar fungerande gener) så kan dessa självklart korsas in från en annan art. De nya generna kommer att "svepa in" genom populationen och inom ganska få generationer finns den hos alla.
        Det betyder att om ja/man "späder ut" med några "nya" fiskar till gruppen så kan det få genomslag på hela gruppen några generationer bort??

        Ja ja vet inte om det var en fråga eller eller ett påstående ja skrev
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Alla haplochromider som man testat att korsa får fertil avkomma så femtio generationer räcker knappast, men det var kanske inte så du menade.

          I naturen byter faktiskt både populationer och arter gener med varandra så om en mycket liten population får problem genom att "trasiga" gener fixeras (dvs. de saknar fungerande gener) så kan dessa självklart korsas in från en annan art. De nya generna kommer att "svepa in" genom populationen och inom ganska få generationer finns den hos alla. Jag är inte populationsgenetiker men är ganska säker på att "genetiskt avtryck" efter detta är vanligt i fiskvärlden.
          Ja nu hänger jag inte riktigt med Ola, vi får ta fram demasoni och salusi igen.
          Dom fångas ju bara på ett ställe i sjön och dom finns bara där, åtminstone Salusin. vilken art kan svepa in till salusins klippa, det finns väl ingen art som är så lik en salusi, vilken art skulle det vara, men du kanske menar för flera tusen år sen innan salusin såg ut som den ser ut idag.Janne
          Senast redigerad av malawijanne; 29 juli 2009, 21:06.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            Ursprungligen postat av LN
            Det betyder att om ja/man "späder ut" med några "nya" fiskar till gruppen så kan det få genomslag på hela gruppen några generationer bort??

            Ja ja vet inte om det var en fråga eller eller ett påstående ja skrev
            Ja, om den också är inavlad och har blivit "renad" från dåliga gener. Om den är vildfångad så bär den på en massa genetiskt bagage som dyker upp i dubbel uppsättning när det inavlas och då är man tillbaka på ruta ett igen, dvs. alla fördelar med inavel försvinner (men detta problem med att F2or skulle vara svaga verkar inte vara så stort hos sjöciklider).

            Men har din population blivit svag så funkar det definitivt så. Jag har själv gjort detta med multissar en gång och fick en extremt livskraftig grupp som jag höll i ytterligare 10 år och sålde av ett tjugotal vuxna per år.

            Just multissar har rätt stora populationer och borde tåla inavel sämre än t ex demasoni som har rätt liten population.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              Ursprungligen postat av malawijanne
              Ja nu hänger jag inte riktigt med Ola, vi får ta fram demasoni och salusi igen.
              Dom fångas ju bara på ett ställe i sjön och dom finns bara där, åtminstone Salusin. vilken art kan svepa in till salusins klippa, det finns väl ingen art som är så lik en salusi, vilken art skulle det vara, men du kanske menar för flera tusen år sen innan salusin såg ut som den ser ut idag.Janne
              Om vi säger så här: Om EN (1) demsoni per femtio generationer parar sig med en annan art så leker dessa med demasoni osv. Då finns generna hos demasoni och de som har dessa gener klarar sig bättre. På ganska få generationer finns de hos hela populationen.

              Jag är helt övertygad om att ifall man tittar på hela demasonins arvsmassa och jämför den med en annan art som finns på samma ställe, då kommer man att hitta delar av arvsmassan som är mer släkt än andra delar. Det är här det finns gener som korsats över från den andra arten och gett bärarna ett övertag i konkurrensen.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 29 juli 2009, 21:12.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                Ok det blir till att lyda ditt råd och köpa in ett gäng VF eller garanterade F1(ja ja vet att den beteckning är tvivelaktig).
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Om vi säger så här: Om EN (1) demsoni per femtio generationer parar sig med en annan art så leker dessa med demasoni osv. Då finns generna hos demasoni och de som har dessa gener klarar sig bättre. På ganska få generationer finns de hos hela populationen.
                  Ja, men så går det ju inte till hos salusin, där är det ingen annan fisk som leker med salusin, dom inavlas ju år efter år.Janne

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Ja, men så går det ju inte till hos salusin, där är det ingen annan fisk som leker med salusin, dom inavlas ju år efter år.Janne
                    Varför inte? Jag vet inte ett smack om salusin så förklara mer är du snäll.

                    Men jag försökte bara förklara fenomenet och besvara en fråga. Jag säger inte att det alltid är så här. En hel del däggdjur och fåglar hybridiserar t ex inte alls i naturen. Men generellt sätt så är hybridiseringens roll i naturliga system kraftigt underskattad.
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 29 juli 2009, 21:27.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Varför inte? Jag vet inte ett smack om salusin så förklara mer är du snäll.

                      Men jag försökte bara förklara fenomenet och besvara en fråga. Jag säger inte att det alltid är så här. En hel del däggdjur och fåglar hybridiserar t ex inte alls i naturen. ;em generellt sätt så är hybridiseringens roll i naturliga system kraftigt underskattad.
                      Jag skall försöka förklara, salusin finns bara vid ett rev i malawisjön och ingen annanstans, honan är gul och hannen blåsvart och har säkert varit likadana i flera hundra år, det finns inte så många så urvalet är inte så stort, så jag tror att det har varit en del inavel där i flera hundra år och det pågår fortfarande.
                      Jag har lite svårt att se någon annan fisk simma in till revet och blandasig med salusin för att få in ny arvsmassa, hur skulle den avkomman se ut.Janne

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        Här är en firre som borde kunna hybrydisera sig med saulosin. Var inte så envis nu Janne, lyssna på vad grabbarna säger, Ola kan sin sak.

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 1159

                          Du svarade på min fråga Ola, fast gjorde det ännu roligare! Det jag egentligen menade var att olika färgvarianter korsar sig inom samma art, typ Tropeus Körsbär och bärnsten (häng mig inte nu, för jag vet inte alls var dessa fångas, det var bara ett exempel) och på så sätt förnyar arvsmassan, men att förändringen blir så liten att det inte märks i populationen i stort.

                          Janne: Det jag tror Ola menar är att de hybridiserar med vilka ciklider som helst, för salousin är väl inte helt ensamma vid revet? Resultatet blir kanske en eller ett par udda generationer, och skillnaden kanske är väldigt liten, men eftersom det nästan bara finns salousi vid revet så återgår fisken snart till sitt "normala" utseende. Dock med lite friska gener i genbanken.
                          Med tanke på hur "fort" (evolutionsmässigt) artbildningen gått i malawi och tanganyikasjöarna så är detta en kittlande tanke, att alla malawi och tanganyikaciklider är hybrider, och att de arter som det kämpas förtvivlat med att hålla "rena" skulle korsat sig i sjön ändå. Gör man då naturen en tjänst eller en otjänst när man håller "linjerna rena"?

                          En hel del svammel, men ett mycket intressant ämne, nu när det är lite ovanför sandlådenivå som det var ett tag.
                          // Magnus Arvidsson

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            Ursprungligen postat av Bright_Blue
                            Här är en firre som borde kunna hybrydisera sig med saulosin. Var inte så envis nu Janne, lyssna på vad grabbarna säger, Ola kan sin sak.

                            http://cichlidforum.com/profiles/species.php?id=2206
                            Jodå du har rätt, men det var för 100 tusen år sen, så kanske det hände, det tror jag inte påverkar hur mycket salusin är inavlad just nu i revet i sjön.Janne

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              Ursprungligen postat av Bilbo
                              Du svarade på min fråga Ola, fast gjorde det ännu roligare! Det jag egentligen menade var att olika färgvarianter korsar sig inom samma art, typ Tropeus Körsbär och bärnsten (häng mig inte nu, för jag vet inte alls var dessa fångas, det var bara ett exempel) och på så sätt förnyar arvsmassan, men att förändringen blir så liten att det inte märks i populationen i stort.

                              Janne: Det jag tror Ola menar är att de hybridiserar med vilka ciklider som helst, för salousin är väl inte helt ensamma vid revet? Resultatet blir kanske en eller ett par udda generationer, och skillnaden kanske är väldigt liten, men eftersom det nästan bara finns salousi vid revet så återgår fisken snart till sitt "normala" utseende. Dock med lite friska gener i genbanken.
                              Med tanke på hur "fort" (evolutionsmässigt) artbildningen gått i malawi och tanganyikasjöarna så är detta en kittlande tanke, att alla malawi och tanganyikaciklider är hybrider, och att de arter som det kämpas förtvivlat med att hålla "rena" skulle korsat sig i sjön ändå. Gör man då naturen en tjänst eller en otjänst när man håller "linjerna rena"?

                              En hel del svammel, men ett mycket intressant ämne, nu när det är lite ovanför sandlådenivå som det var ett tag.
                              Jo på troffar så är det kanske inte så stor skillnad, men om du tar en demasoni vilken fisk kan du tänka att den hybridiserar med, och hur skulle den avkomman se ut.Janne

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                Varför kan inte en demasoni eller en saulosi hybridisera sig?
                                Bilbo beskriver det bra och även Ola som beskrev det tidigare...

                                Jag tror verkligen mer på den teorin än att dessa arter lever helt isolerade från andra och att de aldrig hybridiseras.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...