Är inavel dålig för våra fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #76
    Ursprungligen postat av palleh
    Här kommer en tydlig bild på inavel i sjön, tagen vid Thumbi west. Dock är Metriaclima callainosen inplanterad där så detta kanske inte gäller helt. Jag hittade ca 5-6 st sånna här krokryggade Callainos där.
    ja då kan vi väl lägga det till tråden att döda en myt.
    För om 5-6 st som du såg i sjön klarar sig trots att dom är deformerade eller missbildade, ja då håller det inte att säga att dom missbildade fiskarna blir fiskmat.
    Jag har två saker som jag tror har hänt, det första var jocke inne på att dom har fått för dålig mat när dom var små eller att vattnet inte passade dom, då kan man få missbildade fiskar, det är den största orsaken, dåligt vatten när fiskarna är små.
    Då skyller dom flesta på att det är inavel, men så är inte fallet.
    Den andra orsaken kan vara när Peter Daivis fick lägga ner sin fiskfångststation på 70talet, då släppte han ut alla sina fiskar vid cape macclear, och då kan det vara så att någon bright bar på en genetisk defekt, och dom har kunnat reproducera sig trots missbildningen.Ja då är det inavelsproblem.
    Men en som urvalsodlar genom inavel, får man väl hoppas inte odlar vidare om det kommer fram sådana fiskar med dom missbildningarna.
    Jag själv har aldrig under mina år fått fram någon fisk med en sådan defekt.Janne

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #77
      Ursprungligen postat av malawijanne
      ja då kan vi väl lägga det till tråden att döda en myt.
      För om 5-6 st som du såg i sjön klarar sig trots att dom är deformerade eller missbildade, ja då håller det inte att säga att dom missbildade fiskarna blir fiskmat.
      Nej då "myten" är inte dödad.

      Som Beast skriver så är defekten sannolikt inte orsakad av inavel utan har en annan orsak.

      Det uppstår säkert en hel del missbildningar alternativ mutationer i sjön: Där finns dock det naturliga urvalet dvs dessa blir lättare fångade av rovdjur (syns mer, kan inte sinmma tillräckligt snabbt etc.). En del av dessa kommer säkert ändå att överleva till vuxen ålder och då uppstår nästa problem som är att de inte är så attraktiva som partner och då är risken liten att de får sprida sina gener vidare. Om de ändå skulle göra detta så är risken extremt liten att dessa yngel skulle klara sig.
      Så någon myt har nog inte dödats.

      Jag dök en gång på Mozambique-sidan och upptäckte då ett ställe en Metriaclima zebra som hade en väldigt annorlunda färg (jämfört med zebran på platsen). Denna färgmässiga mutation var väldigt snygg och var duboisi-färgad. Den var svart med ett vitt brett lodrätt band.
      Jag följde detta exemplar som ju hade klarat sig till vuxen storlek under en halvtimme och det var uppenbart att det var en hackkyckling och var den än begav sig så jagade de andra fiskarna bort den - även artfränder. Så trots att den klarat sig så länge så var det nog ganska klart att denna hane inte skulle hitta ett "fruntimmer" att para sig med.

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #78
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Nej då "myten" är inte dödad.

        Som Beast skriver så är defekten sannolikt inte orsakad av inavel utan har en annan orsak.

        Det uppstår säkert en hel del missbildningar alternativ mutationer i sjön: Där finns dock det naturliga urvalet dvs dessa blir lättare fångade av rovdjur (syns mer, kan inte sinmma tillräckligt snabbt etc.). En del av dessa kommer säkert ändå att överleva till vuxen ålder och då uppstår nästa problem som är att de inte är så attraktiva som partner och då är risken liten att de får sprida sina gener vidare. Om de ändå skulle göra detta så är risken extremt liten att dessa yngel skulle klara sig.
        Så någon myt har nog inte dödats.

        Jag dök en gång på Mozambique-sidan och upptäckte då ett ställe en Metriaclima zebra som hade en väldigt annorlunda färg (jämfört med zebran på platsen). Denna färgmässiga mutation var väldigt snygg och var duboisi-färgad. Den var svart med ett vitt brett lodrätt band.
        Jag följde detta exemplar som ju hade klarat sig till vuxen storlek under en halvtimme och det var uppenbart att det var en hackkyckling och var den än begav sig så jagade de andra fiskarna bort den - även artfränder. Så trots att den klarat sig så länge så var det nog ganska klart att denna hane inte skulle hitta ett "fruntimmer" att para sig med.
        Men det förklarar det inte helt och hållet, palleh såg ju 5-6 st bright blue med missbildningar på samma plats.Janne

        Kommentar

        • JockeB
          Användare
          • maj 2004
          • 2964

          #79
          Palleh skrev också att dom var inplanterade just där, och då är det ju svårt att veta om några djur bar på nått genetiskt eller någon sjukdom, kanske inte hittat mat som dom skulle från början osv..
          Mvh Jocke
          Centralamerikanska Ciklider!

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #80
            Ursprungligen postat av malawijanne
            ja då kan vi väl lägga det till tråden att döda en myt.
            För om 5-6 st som du såg i sjön klarar sig trots att dom är deformerade eller missbildade, ja då håller det inte att säga att dom missbildade fiskarna blir fiskmat.
            Jag har två saker som jag tror har hänt, det första var jocke inne på att dom har fått för dålig mat när dom var små eller att vattnet inte passade dom, då kan man få missbildade fiskar, det är den största orsaken, dåligt vatten när fiskarna är små.
            Då skyller dom flesta på att det är inavel, men så är inte fallet.
            Den andra orsaken kan vara när Peter Daivis fick lägga ner sin fiskfångststation på 70talet, då släppte han ut alla sina fiskar vid cape macclear, och då kan det vara så att någon bright bar på en genetisk defekt, och dom har kunnat reproducera sig trots missbildningen.Ja då är det inavelsproblem.
            Men en som urvalsodlar genom inavel, får man väl hoppas inte odlar vidare om det kommer fram sådana fiskar med dom missbildningarna.
            Jag själv har aldrig under mina år fått fram någon fisk med en sådan defekt.Janne
            jodå Janne, det finns defekter på dina röd zebra oxå, tom något fler än på "normalodlade" malawisar. Har inte velat skriva tidigare då det varit lite infekterat men nu när det verkar lite lugnare så.....

            men att man kan urvalsodla fram snygga fiskar i all evighet utan att tillföra nytt, medför garanterat att det till slut blir lite fler defekter än vanligt det går ju givetvis att genom selektiv avel att minska dessa defekter och om man rensar bland yngeln så kan man kanske hindra defekta fiskar att slippa ut på marknaden.

            Men defekter blir det såsom krökta ryggar kortare fiskar onormalt höga fiskar mm..och detta även om fisken föds upp på räkmix som ju är den mat du refererar till.

            men fortsätt med det du tror på det finns väl inget som hindrar, det ska du ha cred för att du står för dina åsikter, men som sagt lite ödmjukhet skadar inte ibland
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #81
              Ursprungligen postat av Beast
              Palleh skrev också att dom var inplanterade just där, och då är det ju svårt att veta om några djur bar på nått genetiskt eller kanske inte hittat mat som dom skulle från början osv..
              Jomen det var på mitten på sjuttiotalet som dom blev inplanterad där, det är många generationers sen.Janne

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #82
                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                jodå Janne, det finns defekter på dina röd zebra oxå, tom något fler än på "normalodlade" malawisar. Har inte velat skriva tidigare då det varit lite infekterat men nu när det verkar lite lugnare så.....

                men att man kan urvalsodla fram snygga fiskar i all evighet utan att tillföra nytt, medför garanterat att det till slut blir lite fler defekter än vanligt det går ju givetvis att genom selektiv avel att minska dessa defekter och om man rensar bland yngeln så kan man kanske hindra defekta fiskar att slippa ut på marknaden.

                Men defekter blir det såsom krökta ryggar kortare fiskar onormalt höga fiskar mm..och detta även om fisken föds upp på räkmix som ju är den mat du refererar till.

                men fortsätt med det du tror på det finns väl inget som hindrar, det ska du ha cred för att du står för dina åsikter, men som sagt lite ödmjukhet skadar inte ibland
                Ja nu får du gärna berätta vilka defekter jag har på mina rödzebra, jag har då inte sett några , men du får gärna skriva vilka defekter det är.Janne

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #83
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  skoj att du är tillbaka Victor.
                  Ja då får jag väl försöka det med andra defekter.
                  Jag kommer inte ihåg när mina inavlade rödzebra och hongie var sjuka, om dom någonsin har varit det.
                  Dom har jagat ihjäl en och en hanne då och då.
                  Jag kan nämna en annan grej, eftersom mina hongie kommer från samma hona och även samma hanne, så borde ju fiskarna få ungefär samma temperament eller? Men det är stor skillnad på hannar som kommer fram,en del kan vara kolugna och en del går inte att ha i baljan för att han mördar allting. Mina hongie håller ynglen lika bra som Vf trots att jag alltid tömmer dem. Sedan tills sist dom leker lika ofta som VF, Albin var ju inne på att Viktoria leker sämre, men det gäller inte malawi.
                  Så vad kan man få ut av detta, ja antingen har jag röntgen syn och även kan tyda fiskarnas psyke, eller bara tur.
                  Nej svaret är att malawiciklider inte är känsliga för inavel.
                  Jag måste komma tillbaka det med demasoni, salusi och tex tropheus ilangi.
                  Dom finns ja bara på ett begränsat utrymme, och plus att hur lång från sin födelseplats flyttar dom? sig 5 -10 kvadrat, ja där är jag inte påläst men ni kanske vet hur långt dom flyttar sig som VF i sjön, hur många inavelsdefekter har inte dom då, enligt era teorier.Janne
                  Skoj o skoj, det är inte alla som tycker jag är så rolig

                  ...nu är du där igen, du radar upp egenskaper som DU lägger märke till; agressivitet, lekvilja etc. Mitt första inlägg gick ju i princip ut på att du har fina fiskar utifrån alla av akvaristens sätt att mäta men att det finns mycket du inte ser. Att du odlar fram vissa positiva egenskaper är ju bra, men i vilket skick är fiskarna i egentligen vad gäller alla möjliga saker?

                  Att det sedan sker lite variation mellan fiskarna är inte konstigt, tvärtom, det är en av grundstenarna i all evolution.

                  Jag tycker seriöst att du skall läsa en bok om detta, du kommer få många aha-upplevelser, det garanterar jag. En bra bok är: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144039840

                  Du kan få låna den av mig om du vill med
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #84
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Jomen det var på mitten på sjuttiotalet som dom blev inplanterad där, det är många generationers sen.Janne
                    Ja ok, men nått genetiskt kan ändå smyga med fortfaranade på några, men som sagt jag tror inte man ska vara för snabb med att bara "skrika" inavel så fort man ser en krökt rygg eller dyl, jag har fött upp rätt så tuffa fiskar i 20+ år och nått jag har kollat ett antal ggr är att detta fenomen kan även komma sig av ett bett över ryggen i tidig ålder, som ett exempel bara Det viktiga är väl ändå att man sållar bort sådana fiskar, så vi slipper se dom i butiker Och som sagt, inavel är aldrig bra i längden, annars så skulle ju inte nya ungdjur ha inpräntat att man ska se sig om efter en partner utanför familjen i första hand, (gäller ju alla arter på vår jord, inkl oss själva) Självklart är att på vissa arter så tar det längre tid innan effekterna syns, men dom kommer förr eller senare.. (även om man inte kan se dom med blotta ögat som sagts tidigare).
                    Senast redigerad av JockeB; 28 juli 2009, 16:14.
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #85
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja nu får du gärna berätta vilka defekter jag har på mina rödzebra, jag har då inte sett några , men du får gärna skriva vilka defekter det är.Janne

                      alla dina fiskar har väl inte defekter det har väl ingen hävdat, men bland de yngel du har sålt så finns det ju garanterat sådana inavelsdefekter, defekta yngel finns ju alltid bland all fisk man odlar, dina har kanske några fler defekter än vanliga kullar av malawisar. som jag sa krökta ryggar, korta fiskar mycket v formade fiskar mm, så att hävda att det inte finns några defekter alls är väl att ta i......

                      eller hävdar du på fullaste allvar att du aldrig plockat bort yngel som inte sett så bra ut av alla du sålt? på dina ord låter det ju som du aldrig fått ett endaste defekt yngel och det är ju ganska otroligt isf.
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #86
                        Ursprungligen postat av Zaphi
                        Skoj o skoj, det är inte alla som tycker jag är så rolig

                        ...nu är du där igen, du radar upp egenskaper som DU lägger märke till; agressivitet, lekvilja etc. Mitt första inlägg gick ju i princip ut på att du har fina fiskar utifrån alla av akvaristens sätt att mäta men att det finns mycket du inte ser. Att du odlar fram vissa positiva egenskaper är ju bra, men i vilket skick är fiskarna i egentligen vad gäller alla möjliga saker?

                        Att det sedan sker lite variation mellan fiskarna är inte konstigt, tvärtom, det är en av grundstenarna i all evolution.

                        Jag tycker seriöst att du skall läsa en bok om detta, du kommer få många aha-upplevelser, det garanterar jag. En bra bok är: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144039840

                        Du kan få låna den av mig om du vill med
                        Tack det var snällt Victor, men jag är ingen större bokmal, jag lägger hellre ner den tiden på att se till att mina fiskar mår braJanne

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #87
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          alla dina fiskar har väl inte defekter det har väl ingen hävdat, men bland de yngel du har sålt så finns det ju garanterat sådana inavelsdefekter, defekta yngel finns ju alltid bland all fisk man odlar, dina har kanske några fler defekter än vanliga kullar av malawisar. som jag sa krökta ryggar, korta fiskar mycket v formade fiskar mm, så att hävda att det inte finns några defekter alls är väl att ta i......

                          eller hävdar du på fullaste allvar att du aldrig plockat bort yngel som inte sett så bra ut av alla du sålt? på dina ord låter det ju som du aldrig fått ett endaste defekt yngel och det är ju ganska otroligt isf.
                          Jag hävdar att jag inte har plockat bort ett enda yngel från mina hongie, jag hävdar också att jag har plockat, jag tror det är tre rödzebra som har varit för korta, en balja med mina fire fish på ca 20 yngel var missbildade men det berodde inte på inavel eller genetisk effekt, det berodde på dålig vattenkvalite. Förresten Peter när kommer du och hämtar dom 20 rödzebra yngel som du beställde i våras utav migJanne

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #88
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Jag hävdar att jag inte har plockat bort ett enda yngel från mina hongie, jag hävdar också att jag har plockat, jag tror det är tre rödzebra som har varit för korta, en balja med mina fire fish på ca 20 yngel var missbildade men det berodde inte på inavel eller genetisk effekt, det berodde på dålig vattenkvalite. Förresten Peter när kommer du och hämtar dom 20 rödzebra yngel som du beställde i våras utav migJanne
                            ok, då förklarar ju det varför det kommer ut en del defekta....jag fick iaf minst 5 av de jag köpte av dig............men som sagt jag klagar inte utan jag brukar räkna med att man får plocka bort några oönskade, iof så finns dessa missbildade kvar om du vill se dem..........

                            ??beställt?? mitt minne e kass men var det inte firefish? iaf så behöver jag inga fler röd zebra fick ett hundratal som kommer av de jag köpte av dig + avelsdjuren tillbaka.

                            Ta nu inte det här som att jag hackar på dig, jag säger bara som det är, det gör jag ju alltid det vet du ju....

                            men nu är det sagt iaf och eftersom vi har olika åsikter om detta så behöver vi ju inte bråka om det....
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #89
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Tack det var snällt Victor, men jag är ingen större bokmal, jag lägger hellre ner den tiden på att se till att mina fiskar mår braJanne
                              Jag älskar dig Janne ...men du måste hålla med om att många av dina teorier endast grundar sig på egenskaper som akvarister anser vara viktiga och som passar fiskar som går i akvarium, i ett begränsat utrymme. Du har ju ingen aning om vad det är för fel på dina fiskar som du inte kan se.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #90
                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                Men det förklarar det inte helt och hållet, palleh såg ju 5-6 st bright blue med missbildningar på samma plats.Janne
                                5-6 st av hur många då? Zebrar kan ju gå i gigantiska stim på tusentals med fiskar och 5-6 st motsvarar ju då bara någon promille
                                Visst kan det uppstå en kull med en genetisk defekt (t.ex. att honan har fått dålig kost eller haft ett genetisk defekt) och ynglen i denna kull sedan håller ihop (bara spekulation).
                                Jag såg kanske 1 miljon vuxna malawiciklider under den månad jag var därnere och av dessa såg jag kanske 2-3 som hade genetiska defekter - så det är inte så vanligt direkt.

                                Dessa exemplar gick ju också tydligen i det s.k "akvariet" där det har uppstått massvis av korsningar och vissa av de ursprungliga arterna har helt konkurrerats ut. Så det kan alltså röra sig om en hybrid och alltså inte alls ha något med inavel att göra.

                                Har själv för övrigt kört med Endlers guppy i ett akvarium i ca. 3-4 år utan att ha tillfört några nya guppy. Utseendemässigt (form och färg) har de inte förändrats även om de nu har inavlats i en helsickes massa generationer. Däremot har stammens kvalité avsevärt förändrats - i början var det en explosion i guppy, men nu blir det färre och färre. Överlevnadsgraden och fertiliteten minskar rejält.
                                Jag är överygad om ifall jag skulle korsa dessa med en annan stam så skulle kvaliten återigen ligga på topp.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...