720 L SA Med frigolit bakgrund FORTS

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #31
    Ok låter bra, beställer du och blandar själv eller det färdigblandade?

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #32
      Torrvara, o så kör ja det torrt rätt i karet, men recepten finns på hemsidan och är busenkla att fixa ihop. Vill du köra torrt så är regeln 1 del KNO3 och 1/10 KH2PO4.

      Jag verkar ha trassel med Micro+ i mitt vatten så att om du har lite hårdare vatten så kör i stället med Tropicas Plantnutrition (här är ja dock ute lite på hal is eftersom ja inte har provat själv fullt ut)
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • juni 2004
        • 851

        #33
        Denna tråd har jag missat.
        Verkligen kanon snyggt!!!

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #34
          Ok skall beställa de nästa vecka då tror jag.




          Tack ska du ha.

          Kommentar

          • slarvid
            Användare
            • december 2007
            • 517

            #35
            va gör du för grejer som va med i stm? prennar inte på den längre så ja har inte hängt med!
            540 mbuna + 54L yngel

            Kommentar

            • Per A
              Användare
              • december 2007
              • 101

              #36
              Snyggt! Det där vart ju kanon... man blir sugen på att bygga mer av den här tråden!
              H-ar Per

              Red: f*n va kul att ni fick ner pH så fort, fiskarna stortrivs ju uppenbarligen!
              Senast redigerad av Per A; 24 juli 2009, 12:54.
              Per Ask, Umeå
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
              salvelinusalpinus@hotmail.com

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #37
                Ursprungligen postat av Per A
                Snyggt! Det där vart ju kanon... man blir sugen på att bygga mer av den här tråden!
                H-ar Per

                Red: f*n va kul att ni fick ner pH så fort, fiskarna stortrivs ju uppenbarligen!
                Ja varför inte skaffa ett sydamerika kar också!

                Vet inte vad de var som gjorde att det gick ner, eller rättare sagt håller sig neutralt... Jag tömde och fyllde karet väldigt många ggr när jag startade upp det de kanske lakade ur en hel del, sen så skrubbade jag ju betongen innan jag limmade in den, så de blev inte så mycket lös betong sand i vattnet.

                Hur som hellst så är det kul att det fungerar.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #38
                  Har du växter i.Janne

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #39
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Har du växter i.Janne
                    Jupp en del, svärdsplantor, mossa, anubias samt två stycken jag inte vet vad dom heter men dom är röda på ena sidan av bladen, samt någon väldigt lågväxande sak, började med växtnäring för en veckasen och det har redan börjat poppa upp nya knoppar och små löv på allihop.

                    Är det växterna som hjälper till att dra ner Ph´t?

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #40
                      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                      Jupp en del, svärdsplantor, mossa, anubias samt två stycken jag inte vet vad dom heter men dom är röda på ena sidan av bladen, samt någon väldigt lågväxande sak, började med växtnäring för en veckasen och det har redan börjat poppa upp nya knoppar och små löv på allihop.

                      Är det växterna som hjälper till att dra ner Ph´t?
                      Ja varför jag frågar, det finns en del som säger att växter inte tål salt med eller utan jod, man ska använda ektozon istället.
                      Men det är inte mina ord, ektozon tycker jag är dyrt.
                      jag hade saltat med medelshavssalt en dl per 100 liter höja tempen, för att jag tycker det är viktigare att djuren klarar sig, och det behöver inte vara medelhavssalt det går bra med vilket salt som helst, med en parentes dina växter kan dö .Janne

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #41
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Ja varför jag frågar, det finns en del som säger att växter inte tål salt med eller utan jod, man ska använda ektozon istället.
                        Men det är inte mina ord, ektozon tycker jag är dyrt.
                        jag hade saltat med medelshavssalt en dl per 100 liter höja tempen, för att jag tycker det är viktigare att djuren klarar sig, och det behöver inte vara medelhavssalt det går bra med vilket salt som helst, med en parentes dina växter kan dö .Janne
                        Ok, som tur är har jag ju lagt över sjuklingarna i ett av de mindre karen, har förvisso växter däri också men de gör inte så mycket om dom skulle gå åt pipen.

                        Men tack för infon! Så att man inte gör misstaget i de stora karet!

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          #42
                          Idag var det storstädning!

                          Vattenbyte, dammsugning av grus, samt ommöblering i akvariet.

                          Flyttade bak den större roten så att det blev mer öppen bottenyta till mina jordätare som kommer inom kort.

                          Byggde även upp lite mer grottor och gömställen för dvärgcikliderna.

                          Kakaduerna leker för fullt nu efter vattenbytet, så fint att se när hanen spänner upp sig.

                          Imorgon blir det av till Nols, ska "kolla lite" igen...

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #43
                            "Bara kolla" idag när vi var hos Kent i Nol blev nya lysrör samt! 6 stycken Orangehead yngel!

                            Honorna är på ca 8 cm hanarna på ca 10.

                            Dessvärre skedde det en liten olycka när jag precis släppt i fisken så simmade dom iväg och letade gömställen, en utav dom hittade en väldigt trång passage i en rot och fastnade, den satt där en bra stund innan jag beslöt mig för att hjälpa den ut, fick ut den till slut och den verkade ok men lite skärrad, sen när vi var iväg på en promenad och kom hem igen så så jag inte till den, men nu på kvällen så låg den tyvärr död på botten ytan.

                            Otur otur.

                            Men de övriga 5 mår prima och är grymt coola!

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              #44
                              Har experimenterat lite med kameran ikväll och fått till lite bättre bilder.

                              Är riktigt riktigt nöjd med fiskarna, skall skaffa en till för att ersätta den som tyvärr dog så att de finns underlag för parbildning.

                              Funderar på att skaffa 2+2 av aequidens metae som sällskap vad tror ni om det?

                              Är ingen mästerfotograf så håll till godo.

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                #45
                                ...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...