Djurens rätt vill förbjuda vildfångad akvariefisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #31
    Ursprungligen postat av Markus_A
    Det gör det inte till alla djurarter! Sojaprotein har visserligen hög proteinhalt men kvalitén på aminosyrorna är inte lika bra som från animaliska proteinkällor. Soja innehåller dsssutom flera antinutrionella substanser! Jag är hjusdjursagronom och doktorerar inom fisknutrition så har hyffsad koll på ämnet.
    Jag tvivlar inte på att du har koll på ditt ämne. Soyaprotein inehåller alla, för människan, essentiella aminosyror och skulle kunna ersätta animaliskt protein i människofoder. Det bevisas om inte annat av alla veganer som ju faktiskt mår bra utan att äta animaliskt protein.

    Ursprungligen postat av Markus_A
    Tror dessutom inte att det skulle vara miljvänligt om alla började leva på sojaprotein- vilka gigantiska odlingar det skulle krävas. Men det senare är bara vad jag tror.
    Sojabönor står redan för enorma odlingsarealer men används nästan enbart som djurfoder. Som husdjursagronom vet du hur inefektiv denna användning är.

    Dagens produktion av soja protein skulle kunna täcka större delen av mänsklighetens nuvarande proteinbehov. Om en del av den jordbruksmark som används till att producera övrigt husdjursfoder ställdes om till sojaböns odling skulle mänsklighetens proteinbehov med lätthet kunna tillgodoses enbart med soja protein.

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #32
      djurens rätt-låter som en matsedel på en restaurang,typ kallskuret ala smörgåsbord (förlåt)
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #33
        Ursprungligen postat av endymion
        Ok fast det är ju oftast flera fiskar som samarbetar med detta beteende. Jag har bara sett det hos afrikanska ciklider.
        "The Selfish Herd" är den vetenskapliga termen på beteendet.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #34
          Ursprungligen postat av Lundensis
          Jag förstår vad du menar, men tycker ändå det är vettigt att vi diskuterar det här och därmed hjälper varandra att vässa våra argument om vi skulle hamna i diskussion med en djurrättsaktivist.
          Då hade det nog varit mer givande att diskutera mitt föredrag som jag bl.a. höll på ciklidstämman.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #35
            Ursprungligen postat av Lundensis
            Helt rätt och så resonerade man även inom Djurskyddsmyndigheten. Måtte den aldrig komma tillbaka.
            Nej det gjorde "man" inte.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #36
              Ursprungligen postat av Lundensis
              Helt rätt och så resonerade man även inom Djurskyddsmyndigheten. Måtte den aldrig komma tillbaka.
              Det var inte bättre före Djurskyddsmyndigheten bildades och har inte blivit bättre efter att det försvann.

              Kommentar

              • Mattias777
                Användare
                • november 2006
                • 1493

                #37
                Usha, vad jobbigt med veganer och så kallade djurvänner som inte är något annat än ligister. De är samma skrot och korn som "reclaim the city" Idioter som vill starta bråk.

                Precis som skinskallar som bara vill ha en ursäkt för sin destruktivitet. Samma sak med "ung vänster" och andra bedrövliga organisationer Som på papperet slåss för en god sak. Sure.....


                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #38
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Jag hade faktiskt uppe just denna skrift på styrelsemötet i NCS förra hösten utan att det blev någon som helst respons.
                  Att djurens rätt vill förbjuda vildfångad fisk och helst all hållning av husdjur är ingen hemlighet direkt och att ödsla tid på denna rapport under styrelsemötet hade varit idiotiskt då du kom med bra mycket viktigare information.

                  Nu råkade jag snubbla över rapporten igen när jag gick in på SARFs sida och tyckte att det kunde man kanske informera medlemmarna om, särskilt då delar av den inte är slöseri med ens tid att läsa.

                  Kjell, måste allting alltid handla om dig? För det är det du är tjurig över eller? Att jag inte gör som du vill? Jag har svårt att tolka det annorlunda då du lyckats häva ur dig den värsta förolämpning någon lyckats häva ur sig till mig på forumet (Mein Kampf-grejen).

                  Jag har inte tid att sätta mig och skriva denna vitbok du kräver och jag är dessutom fel person. Jag skulle aldrig vinkla den som du vill utan vara objektiv och ta upp problem med akvariefiskhållning.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Rickard
                    Användare
                    • april 2002
                    • 727

                    #39
                    Ursprungligen postat av Lundensis
                    Jag förstår vad du menar, men tycker ändå det är vettigt att vi diskuterar det här och därmed hjälper varandra att vässa våra argument om vi skulle hamna i diskussion med en djurrättsaktivist.
                    Just vad jag menar. Vi skall vässa argumenten, få riktiga faktauppgiftter för att kunna bemöta påstående om djurplågeri med sakliga argument. Jag kan säga att utan denna sida hade inte jag förstått hur viktig akvariehobbyn hade varit för bl.a. skyddande av utrotningshotade arter.
                    M.v.h.
                    Rickard

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #40
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Nej det gjorde "man" inte.
                      Jag såg en debatt på TV med Mats Hammarström (dåvarande direktör på Djurskyddsmyndigheten) som uttalade sig precis så, dvs. att de inte tog hänsyn till de vilda djuren utan enbart till djur i fångenskap. Då diskuterade man betesdjurens påverkan på den biologiska mångfalden.

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #41
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Då hade det nog varit mer givande att diskutera mitt föredrag som jag bl.a. höll på ciklidstämman.
                        Ledsen, men jag hade ingen möjlighet att ta mig dit, så nu diskuterar jag saken här istället.

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #42
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Det var inte bättre före Djurskyddsmyndigheten bildades och har inte blivit bättre efter att det försvann.
                          Kanske inte för akvariehobbyn, men de höll på att lägga ner all vår kravmärkta betesdjurshållning.

                          Kommentar

                          • Lundensis
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 2262

                            #43
                            Ursprungligen postat av olof
                            Jag tvivlar inte på att du har koll på ditt ämne. Soyaprotein inehåller alla, för människan, essentiella aminosyror och skulle kunna ersätta animaliskt protein i människofoder. Det bevisas om inte annat av alla veganer som ju faktiskt mår bra utan att äta animaliskt protein.

                            mvh

                            olof
                            Du glömde nämna att många veganer äter kosttillskott.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #44
                              Ursprungligen postat av Lundensis
                              Du glömde nämna att många veganer äter kosttillskott.
                              Inte i Indien...

                              Kosttillskotten innehåller inte protein utan mineraler och vitaminer. Vet inte ens om de behöver dem (undantag järn). Kosttillskottstillverkarna vill ju få oss alla att tro att vi måste ha dem medan forskning har visat att de är helt meningslösa för folk som har en "vettig" kost.

                              Kombinationen gräs och baljväxt ger också alla för människan essentiella aminosyror. Jag förstår faktiskt inte hur någon kan vara "mot" vegeterianer och veganer. Det är ju inget snack om att den sortens kost är ett mer effektivt resursutnyttjande under förutsättningen att marken som djuren betar på/maten de får går använda till odling/människoföda. Däremot kan jag förstå om folk blir irriterade om någon kräver att de ska sluta äta kött.
                              Senast redigerad av Ola Svensson; 19 maj 2009, 10:29.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Mattias777
                                Användare
                                • november 2006
                                • 1493

                                #45
                                Ursprungligen postat av Ola Svensson

                                Däremot kan jag förstå om folk blir irriterade om någon kräver att de ska sluta äta kött.

                                Det är den mentaliteten jag är emot, inte att man av personliga skäl är vegan eller liknande.


                                http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                                Kommentar

                                Arbetssätt...