Djurens rätt vill förbjuda vildfångad akvariefisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

    #16
    Ursprungligen postat av olof
    Tja... De har ju rätt i att människan inte behöver äta fisk eller för den del andra djur. Människans protein behov kan tillgodoses med sojaprotein.

    mvh

    olof
    Jo fast soja är väl knappast miljövänligt. Dessutom är det allergiframkallande mm

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Ursprungligen postat av endymion
      -Om nu alla fiskar är individer hur kommer det sig att stimmet alltid offrar minsta fisken vid fara. Alltså minsta fisken blir ju alltid utputtad ur grottan de gömmer sig i.
      Det är exakt det man förväntar sig av individer. De sätter sin egen säkerhet först (om de inte på något sätt gynnar dem eller deras gener att göra annorlunda). Men detta gäller allt liv och är en fundamental princip inom modern evolutionsteori.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Men jag är starkt kritisk till att du drar upp en gammal Djurens Rätt skrift och på så sätt gör reklam för en organisation vars syfte är att förbjuda akvariefiskar.
        Att detta är reklam för Djurens Rätt få du stå för själv. Jag tror att forumsanvändarna klarar av att använda sina hjärnor.

        Som sagt, kapitel två är bra resten är mer eller mindre snömos och vi har fått igång en vettig diskussion och då menar jag inte ditt inlägg där du jämför mitt inlägg med att göra reklam för Mein Kampf.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • endymion

          #19
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Det är exakt det man förväntar sig av individer. De sätter sin egen säkerhet först (om de inte på något sätt gynnar dem eller deras gener att göra annorlunda). Men detta gäller allt liv och är en fundamental princip inom modern evolutionsteori.
          Ok fast det är ju oftast flera fiskar som samarbetar med detta beteende. Jag har bara sett det hos afrikanska ciklider.

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Måhända överdrivet.

            Men jag är starkt kritisk till att du drar upp en gammal Djurens Rätt skrift och på så sätt gör reklam för en organisation vars syfte är att förbjuda akvariefiskar.
            NCS kan gärna agera i denna fråga - men gör det då inte genom att göra reklam för dom utan gör det genom att agera själva.
            Till exempel genom att göra en egen vitbok.
            Det är upp till var och en att ta beslut om informationen man får. Får man inte någon information går man på hörsägen eller skiter i vad det innebär. Jag är helt emot att man skall ignorera tokstollar oavsett om det är nazister eller veganer. Släpp fram dom och argumentera emot dom så får man ett bra underlag att ta beslut. Det som hände före 2:a världskriget var just tystnaden ang. nazismen som gjorde att dom sakta växte och plötsligt vann valet. Nää fram med det.
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #21
              Ursprungligen postat av Rickard
              Det är upp till var och en att ta beslut om informationen man får. Får man inte någon information går man på hörsägen eller skiter i vad det innebär. Jag är helt emot att man skall ignorera tokstollar oavsett om det är nazister eller veganer. Släpp fram dom och argumentera emot dom så får man ett bra underlag att ta beslut. Det som hände före 2:a världskriget var just tystnaden ang. nazismen som gjorde att dom sakta växte och plötsligt vann valet. Nää fram med det.
              Jag har aldrig påstått att man inte skall agera i frågor som djurhållning, etik, miljöfrågor, vildfångat etc. etc.
              Tvärtom är det väl jag i Sverige som i åratal har tjatat om att akvarieorganisationer och branschorganisationer skulle ta tag i dessa frågor. Jag har tjatat på akvarieorganisationer, jag har sammankallat till möten - men det är att stånga sin panna blodig. Jag hade faktiskt uppe just denna skrift på styrelsemötet i NCS förra hösten utan att det blev någon som helst respons.

              Vad jag vill är att vi själva skall ta initiativet och agera aktivt i frågor som dessa.
              Vad jag inte vill är att vi skall hamna i ett skyttegravskrig med en organisation vars syfte är att förbjuda akvariehobbyn.

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • april 2002
                • 727

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Jag har aldrig påstått att man inte skall agera i frågor som djurhållning, etik, miljöfrågor, vildfångat etc. etc.
                Tvärtom är det väl jag i Sverige som i åratal har tjatat om att akvarieorganisationer och branschorganisationer skulle ta tag i dessa frågor. Jag har tjatat på akvarieorganisationer, jag har sammankallat till möten - men det är att stånga sin panna blodig. Jag hade faktiskt uppe just denna skrift på styrelsemötet i NCS förra hösten utan att det blev någon som helst respons.

                Vad jag vill är att vi själva skall ta initiativet och agera aktivt i frågor som dessa.
                Vad jag inte vill är att vi skall hamna i ett skyttegravskrig med en organisation vars syfte är att förbjuda akvariehobbyn.
                Jag har naturligtvis inte historiken men jag tror ändå att det är rätt taktik med "skyttgravskrig". Upp till debatt så vi " själva skall ta initiativet och agera aktivt i frågor som dessa"
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #23
                  Ursprungligen postat av Rickard
                  Jag har naturligtvis inte historiken men jag tror ändå att det är rätt taktik med "skyttgravskrig". Upp till debatt så vi " själva skall ta initiativet och agera aktivt i frågor som dessa"
                  Om du nu absolut vill ta den debatten ta den då med Djurens Rätt istället för här där knappast Djurens Rätt medlemmar håller till eftersom de är emot hållandet av akvariefiskar.
                  Vad blir det för debatt här där alla är akvariefreaks.

                  Kommentar

                  • Lundensis
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 2262

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Om du nu absolut vill ta den debatten ta den då med Djurens Rätt istället för här där knappast Djurens Rätt medlemmar håller till eftersom de är emot hållandet av akvariefiskar.
                    Vad blir det för debatt här där alla är akvariefreaks.
                    Jag förstår vad du menar, men tycker ändå det är vettigt att vi diskuterar det här och därmed hjälper varandra att vässa våra argument om vi skulle hamna i diskussion med en djurrättsaktivist.

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      De är inte på något sätt miljövänner - de skiter i miljön även om det drabbar djuren.
                      Deras princip är att det är fel att hålla djur i fångenskap oavsett syfte.
                      Helt rätt och så resonerade man även inom Djurskyddsmyndigheten. Måtte den aldrig komma tillbaka.

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1823

                        #26
                        Ursprungligen postat av endymion
                        Jo fast soja är väl knappast miljövänligt. Dessutom är det allergiframkallande mm
                        Om soja används som mäniskoföda är det deffinitivt en miljövänlig produkt. Nu används ju sojaprotein främst till djurfoder (290 000 ton per år i Sverige) och i det sammanhanget är det deffinitivt inte en miljövänlig produkt.

                        Att det skulle vara allergiframkallande med soja går att diskutera. Det är troligen mycket en fråga om i vilken form och hur mycket man äter av det.

                        mvh

                        olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #27
                          Ursprungligen postat av olof
                          Om soja används som mäniskoföda är det deffinitivt en miljövänlig produkt. Nu används ju sojaprotein främst till djurfoder (290 000 ton per år i Sverige) och i det sammanhanget är det deffinitivt inte en miljövänlig produkt.

                          Att det skulle vara allergiframkallande med soja går att diskutera. Det är troligen mycket en fråga om i vilken form och hur mycket man äter av det.

                          mvh

                          olof
                          Kan sojaprotein verkligen ersätta animaliskt protein med alla sina essentiella aminosyror? Jag är tveksam till det.

                          Kommentar

                          • Lundensis
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 2262

                            #28
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Du är nog snarare inte van vid definitionen av kultur inom beteende/evolutionsforskning.

                            Att de tar upp att tre karpar känner igen olika musikgenrer under diskussionen av kultur är förstås "förkastligt". Det skulle tas upp under kognition eller liknande och har inte med "socialt överförda traditioner som är unika för gruppen" att göra. Jag håller med om att detta är tendensiöst. De vill få läsaren att tänka kultur=högt stående.

                            Inom evolutionsforskning skiljer man på genetisk evolution och kulturell evolution, och den kulturella evolutionen är tex olika dialekter av fågelsång. Hos många fåglar sjunger hanar som sin pappa och detta är inlärt. I städer sjunger till exempel fåglar högre och "skrikigare" vilket gör att de överröstar traffiken, men detta är inte genetisk evolution utan kultur evolution (det är inte ärftligt).
                            Jag förstår ditt resonemang och håller med om det, men är det inte så att en kulturell evolution bara är möjlig om det finns arvsanlag som ger möjlighet till det?

                            Kommentar

                            • olof
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1823

                              #29
                              Ursprungligen postat av Lundensis
                              Kan sojaprotein verkligen ersätta animaliskt protein med alla sina essentiella aminosyror? Jag är tveksam till det.
                              Ja det kan det. Soja protein innehåller alla essentiella aminosyror.

                              mvh

                              olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              • Markus_A
                                Användare
                                • december 2005
                                • 418

                                #30
                                Ursprungligen postat av olof
                                Ja det kan det. Soja protein innehåller alla essentiella aminosyror.

                                mvh

                                olof
                                Det gör det inte till alla djurarter! Sojaprotein har visserligen hög proteinhalt men kvalitén på aminosyrorna är inte lika bra som från animaliska proteinkällor. Soja innehåller dsssutom flera antinutrionella substanser! Jag är hjusdjursagronom och doktorerar inom fisknutrition så har hyffsad koll på ämnet.

                                Tror dessutom inte att det skulle vara miljvänligt om alla började leva på sojaprotein- vilka gigantiska odlingar det skulle krävas. Men det senare är bara vad jag tror.

                                Fisk är dessutom den viktigaste proteinkällan för väldigt många människor i Sydostasien (Fisk bidrar till över 20 % av den genomsnittliga proteinkällan för över 2,6 miljarder människor)

                                För övrigt har jag liknande åsikter som Ola S. om texten från Djurens Rätt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...