If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ni kan va lugna, det klart jag kommer att lägga upp mer bilder på både troffar och petrochromisar. Men jag har just nu stora problem med den datorn som jag har redigeringprogramet installerat på.
Och tack för all positiv feedback
Hej,
Nu har jag fått igång en temporär dator så att jag kan bifoga lite bilder. Är inte riktigt vän med skärmen men det kommer väl.......
VF Ikolerna har inte lekt på ett tag men nu verkar de börja sätta fart.
Ni kan va lugna, det klart jag kommer att lägga upp mer bilder på både troffar och petrochromisar. Men jag har just nu stora problem med den datorn som jag har redigeringprogramet installerat på.
försökte få till några bilder på ett lekande ilangi par men de var så långt bak i karet och trafiken var intensiv framför kameran. De har verkligen lärt sig vem som ger dem mat.
Några bilder blev det......
Bilder är ju aldrig fel.
Hur fungerar Trewavasen? Som troffarna eller mer agro? Behövs det stor grupp för att få harmoni? Vad har du för könsfördelning på dom?
//Peter
Trewavasen är ungefär som troffarna, något lugnare faktiskt, men mina är ca 12-13 cm precis samma storlek som mina VF ikoler och är ju inte riktigt fullvuxna. Jag vet inte könsfördelningen (har inte funderat på det) men de 17 stycken och går i 200liters kar. Troligen så skall de hållas som troffar, dvs. i grupp och lite överbefolkat för att få harmoni. Det är väldigt lugnt i min grupp nästan lite "tråkiga" är dem i bland. Inga bitmärken eller trasiga fenor som det blir ofta bland troffar.
Jag har provat och ha dem tillsammans med 50 st Ikoler men de ville inte leka bland dem. Kanske beror det på att det blev för mycket fisk. 50 Ikoler + 17 st. trewavase i 600 liters kar?
Har funderat på att ex. släppa i ett mindre antal bland troffarna (1+3)? Vi får se vad jag skall hitta på under hösten, bilder skall det bli åtminstone.
Tack Peter
Tiden går fort.....har varit lite dålig på att uppdatera den sista tiden. Har tre grupper med troffar, VF Ilangi, Ikola och F1 röd regnbåge samt SO P. Trewavasae och några yngelburkar. Får se om jag kan ta några bilder och om det kan komma till att bli någon ytterligare grupp under närmsta tiden.
Bilder är ju aldrig fel.
Hur fungerar Trewavasen? Som troffarna eller mer agro? Behövs det stor grupp för att få harmoni? Vad har du för könsfördelning på dom?
//Peter
Har precis läst igenom hela tråden, sjukt snygga fiskar/bilder. Ser att det är 5 månader sen sist du postade något. Hur ser det ut i dag med fisk beståndet?
//Peter
Tack Peter
Tiden går fort.....har varit lite dålig på att uppdatera den sista tiden. Har tre grupper med troffar, VF Ilangi, Ikola och F1 röd regnbåge samt SO P. Trewavasae och några yngelburkar. Får se om jag kan ta några bilder och om det kan komma till att bli någon ytterligare grupp under närmsta tiden.
Senast redigerad av Johan F; 16 August 2011, 07:54.
Har precis läst igenom hela tråden, sjukt snygga fiskar/bilder. Ser att det är 5 månader sen sist du postade något. Hur ser det ut i dag med fisk beståndet?
//Peter
tänkte höra med dig johan hur det är att hålla troffar i 200L? Hur stora grupper har du i dom? kör du fullvuxen fisk i dom? vad har du för cirkulation på vattnet? Undrar då jag har dealat med sambon att sätta in 2 st 222l (110'45'45) som jag har stående i förådet upp i lägenheten, och är sugen på troffar. Undrar vad det finns för problem med så liten burk?
Hej Jimmy,
Jag har kört grupper med 25-30 stycken och det har fungerat väldigt bra i ett 200 liters kar. Då pratar vi om fullvuxna, är de mindre så kan ha fler men det behövs ju inte för de brukar ju inte stressa ihjäl varandra som ungdjur.
Jag har två pumpar, en eheim 2252 + en powerhead på ca 1000 liter (totalt ca 2200liter).
Utmaningen är vattenkvalitén med så mycket fisk i en liten burk.
1. Byta vatten måste göras och inte misskötas. Jag har bytt var tredje dag 30%, skulle nog fungera lika bra med 50% en gång i veckan.
2. Fodret är kanske det viktigaste då belastningen är så hög (30 troffar). Ett foder som inte belastar filter och vattnet. NLS och Tropical spirulina flingor fungerar för mig.
Hälsningar
Johan
Senast redigerad av Johan F; 03 March 2011, 08:56.
tänkte höra med dig johan hur det är att hålla troffar i 200L? Hur stora grupper har du i dom? kör du fullvuxen fisk i dom? vad har du för cirkulation på vattnet? Undrar då jag har dealat med sambon att sätta in 2 st 222l (110'45'45) som jag har stående i förådet upp i lägenheten, och är sugen på troffar. Undrar vad det finns för problem med så liten burk?
kul att du har redcheeken kvar
Ikola´n ynglar av sig konstant, men efterfrågan är större än vad jag lyckas få fram
Du är välkommen men boka en grupp för säkerhetsskull innan du åker
Johan
Tack Johan för inbjudan. Om slumpen infinner sig att man befinner sig i Stockholm samtidigt som du har ett gäng lev klara så kommer jag.
Ja det är bara att gratulera, den där Ilangin är helt sjukt grymma. Vilken grupp i garaget fick stryka på foten för den här gruppen, ikolan?
Tack PaS och visst är det som doohan säger att Pemba åkte ut, men jag har yngel kvar i från dem för säökerhetsskull om jag nu vill dra upp en ny grupp med Pemba.
Lämna en kommentar: