Huvud bry)/angenämt problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsa
    Banned
    • april 2006
    • 198

    #46
    grattis till fina fiskar som också är djävulen själv..vet inte om du har råd att tycka att karet är till fins..men men..kanske bara tillfälligt?och varför har du skaffat 3??? osäker på kön?även om du har tex 2 honor o en hane så kan det sluta med att du bara har en hona kvar...svårt det där men lycka till

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #47
      Jag köpte de 3 som fanns i butiken med förhoppning om få ut ett par av det hela, jag har som skrivit innan att jag även förbrett mig på eventuella grymmheter från dem och är inställd på att jag kanske måste sälja av 1 eller 2 av dem med tiden.
      Men de är ju ingen idè att ge upp med engång bara för att någon säger att det är svårt och att de är mördar maskiner!
      Det jag läst på amerikanska sidor/artiklar så beskrivs samma sak där men de utmålas inte som riktigt sådanna mördarmaskiner som du skriver.

      Jag är tacksam för informationen och dina erfarenheter, men ärligtalat så låter det som att du inte upplevt något positivt med dina C. Marmorata vilket jag har svårt att tänka mig.
      Skulle uppskatta om du vill dela med dig av de positiiva erfarenheterna för det känns som att jag hört domedags snacket tillräckligt nu.
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #48
        Ursprungligen postat av larsa
        grattis till fina fiskar som också är djävulen själv..vet inte om du har råd att tycka att karet är till fins..men men..kanske bara tillfälligt?och varför har du skaffat 3??? osäker på kön?även om du har tex 2 honor o en hane så kan det sluta med att du bara har en hona kvar...svårt det där men lycka till
        Jag hoppas att du missförstår mig rätt för jag tackar givetvis för gratulationerna till köpet och lyckönskningarna.
        Men nu kännsdet som att det är dags att diskutera lösningar och positiva saker med C. Marmorata och inte bara baksidan =)
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #49
          Hmmm river mig i huvudet, börjar funder på om det inte är Lenticulata jag fått istället för marmorata.
          De är ju så förbannat svåra att skilja åt som juveniler/ungdjur!
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • larsa
            Banned
            • april 2006
            • 198

            #50
            Skulle uppskatta om du vill dela med dig av de positiiva erfarenheterna för det känns som att jag hört domedags snacket tillräckligt nu.[/QUOTE]

            Jag hoppas att du missförstår mig rätt för jag tackar givetvis för gratulationerna till köpet och lyckönskningarna.
            Men nu kännsdet som att det är dags att diskutera lösningar och positiva saker med C. Marmorata och inte bara baksidan =)

            ber om ursäkt om jag lät dramatisk,ang missförstå rätt så har pleco också skrivit om beteendet seek and destroy(litet kar?) jag har också gett förslag till att undvika dödsfall.(galler). men då hade du det i vardagsrummet så det passade sig inte,menade lite att du kunde ha det i en period inte jämnt o ständigt,sen kan du prova med att ge proteinrik föda o sura ner vattnet lite..det kanske kan hjälpa? (leksugna)jag lovar dom hatar varann just marmorata har jag själv inte haft men däremot andra chrenicihla på 30 +..när dom löper amok känns ett 3 meters akvarium litet.så min poäng är att för att få ett par som kommer överenns så får man trixa lite..posititiva skaer är väl att dom är snygga o har personlighet..men helt klart det svåraste fisksläkte jag nånsinn haft..alltså stora arter av chrenicichla.

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #51
              Tack det var konstruktivt och jag håller på att lära mig om dem och deras personligheter, än så länge så verkar det gå ok även om den större dominerar den mindre men jag ser ingeet övervåld ännu.
              Det sista jag vill är att döda dessa juveler/rariteter så om jag blir tvingad kommer jag avvara 1 eller 2 så småningom och då kommer jag givetvis kolla intresst här på forumet först.
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • larsa
                Banned
                • april 2006
                • 198

                #52
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                Tack det var konstruktivt och jag håller på att lära mig om dem och deras personligheter, än så länge så verkar det gå ok även om den större dominerar den mindre men jag ser ingeet övervåld ännu.
                Det sista jag vill är att döda dessa juveler/rariteter så om jag blir tvingad kommer jag avvara 1 eller 2 så småningom och då kommer jag givetvis kolla intresst här på forumet först.
                Hur stora är dom nu?jag vill inte nog poängtera balans i karet...gärna i form av en polis(istället för galler)..men det gäller ju också att inte få en sheriff som inte är caligula/nero...fan så svårt..jag gillade min guldsöm på dryga 25cm som inte gick av för hackor..han bangade typ aldrig..mig tålde han inte heller

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #53
                  Ursprungligen postat av larsa
                  Hur stora är dom nu?jag vill inte nog poängtera balans i karet...gärna i form av en polis(istället för galler)..men det gäller ju också att inte få en sheriff som inte är caligula/nero...fan så svårt..jag gillade min guldsöm på dryga 25cm som inte gick av för hackor..han bangade typ aldrig..mig tålde han inte heller
                  Den mindre uppskattar jag till ca 15-16cm och den större ca 18-20cm den större är ganska mycket grövre än den lilla.
                  Den som skall levereras senare har jag inte riktig koll på men gissar 20-23cm det där med ögonmått är ju alltid svårt
                  Håller på och spanar efter guldsöm för tillfället, men andra tänkbara är en stor Festae hane eller Paratilapia Poleni.
                  Jag vill helst få tag i en art som inte gräver så där jätte mycket efter dom jag har växter i karet.
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • pleco
                    Användare
                    • april 2002
                    • 516

                    #54
                    Hur går det med bilderna? är dom fortfarande skygga?

                    Ang polisen så tror mitt misstag var att jag hade flera festae och guldsöm i karet som slösade mycket energi på jaga varandra och marmorata kunde lätt ta över karet.

                    En stor tigerfisk eller en jardini skulle också funka som polis.
                    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      #55
                      Skall ta mig i kragen ikväll så får jag försöka få upp bilder under kvällen...
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • Crenicichla
                        Användare
                        • november 2006
                        • 1055

                        #56
                        efter dagens vattenbytevavstod jag att fota då det var aldeles för grumligt i karet.
                        tar bilderna imorgon i stället
                        MVH

                        Kristofer

                        Kommentar

                        • Crenicichla
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1055

                          #57
                          Så lite bilder är tagna men iställt har jag upptäckt att jag måste ominstaller photoshop så bilder dröjer någon dag till..
                          MVH

                          Kristofer

                          Kommentar

                          Arbetssätt...