Huvud bry)/angenämt problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Huvud bry)/angenämt problem

    Eftersom jag finner det stört omöjligt at bestämma mig vilken av följande 2 arter som jag skall satsa på så frågar jag här på forumet om vad ni tycker och era infalls vinklar.

    Arterna det står mellan är:

    Crenicichla Marmorata eller Channa Aurantimaculata

    De skall gå i ett 720 kar men som sagt har svårt att bestämma mig.
    Det som talar mest emot Channan är att den är så grymt agressiv och anfaller bara man närmar sig ytan...
    MVH

    Kristofer
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Eftersom jag gillar "bitska" firrar, så skulle jag välja Channan!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Jag har fått för mig att Crenicichlan är intressantare beteendemässigt än Channan eller är jag ute å cycklar?
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Jag hade valt Channa utan att blinka. De är ju stencoola firrar, och dessutom kul att mata
        Tony Englund

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Min förhoppnig är ju att få se jakt beteende, men vet inte om channan uppvisar det i karet eller om de bara står å väntar på att få maten isläppt..
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Mina "mini-channnor" , gachua, var sanslöst bra på att jaga mat i form av malawiyngel.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #7
              Ursprungligen postat av Tony
              Mina "mini-channnor" , gachua, var sanslöst bra på att jaga mat i form av malawiyngel.
              Sedär, då har man ändå någon nytta av malawiciklider

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Har haft Channa gachua och Crenicichla "Xingu 1". Channan jagar helt klart, men var inte lika träffsäkra som Crenicichlan. Släpper man ner många mindre firrar till dem så har Channan något att göra ett tag medans cichlorna tog fisken på stubinen. Vill du se jaktbeteende är det lätt: mata inte på samma ställe hela tiden. Vid matning på samma ställe vet ju fisken var det händer saker och står därmed "på plats".

                I beteendet är Channorna fascinerande (enligt mig), och så länge du håller dig från C. micropeltes så får du inga allvarligare skador när de bits. Använd diskhandskar när du rotar i karet så klarar du dig fint. Channa är ruskigt bra på att hoppa, det måste du tänka på hela tiden. Tyngder på täckglasen och var snabb vid matning - jag plockade min gachua-hona med handen tre gånger (ren röta), men fjärde gången åkte hon i golvet. Såg tjurig ut en halvtimme efter det, men sedan ville hon ha mat. Igen.

                En fundering är om någon av arterna funkar att ha fler av. Channa bråkar något fruktansvärt om de inte trivs ihop (läs: de har ihjäl varandra). Vad jag förstått är cichlorna i samma liga. Med någon av de mindre Channorna finns nog chans att ha några stycken, om karet är rätt inrett.

                Hilsen,

                P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 30 april 2009, 08:51.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #9
                  Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Har haft Channa gachua och Crenicichla "Xingu 1". Channan jagar helt klart, men var inte lika träffsäkra som Crenicichlan. Släpper man ner många mindre firrar till dem så har Channan något att göra ett tag medans cichlorna tog fisken på stubinen. Vill du se jaktbeteende är det lätt: mata inte på samma ställe hela tiden. Vid matning på samma ställe vet ju fisken var det händer saker och står därmed "på plats".

                  I beteendet är Channorna fascinerande (enligt mig), och så länge du håller dig från C. micropeltes så får du inga allvarligare skador när de bits. Använd diskhandskar när du rotar i karet så klarar du dig fint. Channa är ruskigt bra på att hoppa, det måste du tänka på hela tiden. Tyngder på täckglasen och var snabb vid matning - jag plockade min gachua-hona med handen tre gånger (ren röta), men fjärde gången åkte hon i golvet. Såg tjurig ut en halvtimme efter det, men sedan ville hon ha mat. Igen.

                  En fundering är om någon av arterna funkar att ha fler av. Channa bråkar något fruktansvärt om de inte trivs ihop (läs: de har ihjäl varandra). Vad jag förstått är cichlorna i samma liga. Med någon av de mindre Channorna finns nog chans att ha några stycken, om karet är rätt inrett.

                  Hilsen,

                  P


                  Efter att ha läst så mycket som jag har hittat så skall man kunna hålla fler än en Crenicichla i 720 karet, dock så får man ju vara bredd på att slänga i endel pvcrör för att få det funka men det är det värt i så fall och dessutom kan man dölja rören bakom rötterna.
                  Var en sväng på Zoomässan häromdagen där de har 3st C. Johanna gående tillsammans med Jordätare och Festae i ett 1180 och det verkade vara hur lugnt som helst trots att fördelningen var 2+1 på gäddorna.

                  Channan har jag förstår är näst intill omöjligt med mer än en av i ett kar.
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • Ola Sjödin
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 514

                    #10
                    Min uppfattning av gäddciklider är att de kan vara riktigt bitska sinsemellan men att de gott kan blandas med andra SA ciklider. Varför inte ett par gäddor + hantlar och/eller H. temporalis. Jag tror att det skulle fungera mycket bra.

                    Dessutom är inte alla gäddciklider så speciellt duktiga fiskätare. Varför inte prova att blanda en långsträckt art (=trolig fiskätare) exempelvis Xingu 1 och en lite kraftigare (=troligtvis mer allmän rovfisk som även äter en massa vatteninsekter) exempelvis C. lepidota?

                    Jag skulle ha satsat på Crenicichla i alla fall och C. marmorata är ju galet snygg!

                    Kommentar

                    • larsa
                      Banned
                      • april 2006
                      • 198

                      #11
                      Ursprungligen postat av Crenicichla
                      Eftersom jag finner det stört omöjligt at bestämma mig vilken av följande 2 arter som jag skall satsa på så frågar jag här på forumet om vad ni tycker och era infalls vinklar.

                      Arterna det står mellan är:

                      Crenicichla Marmorata eller Channa Aurantimaculata

                      De skall gå i ett 720 kar men som sagt har svårt att bestämma mig.
                      Det som talar mest emot Channan är att den är så grymt agressiv och anfaller bara man närmar sig ytan...
                      Sökt med ljus o lykta efter marmorata..jag köper dom!eller du kanske är i funderings stadiet? Hur får du tag på marmorata då?Hehe väljer du crenicichla så se till att du har en "polis" i karet annars tar dom över..de är rätt så fega om nån står upp..Man kan få rena terror kar annars.ska du bara ha crenichichla så är det en prestation att få fungerande par(respekt) i ett såpass litet kar

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Citat Tony.
                        Mina "mini-channnor" , gachua, var sanslöst bra på att jaga mat i form av malawiyngel.

                        Citat lundensis.
                        Ursprungligen postat av Lundensis
                        Sedär, då har man ändå någon nytta av malawiciklider
                        .
                        Ja den kommentaren har inte på ett ciklidforum att göra.Janne

                        Kommentar

                        • Lutt
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 1919

                          #13
                          Channa aurantimaculata utan att tveka och sen är det inte en sån rovgirig Channa som micropeltes.
                          C.aurantimaculata är nog bland de snyggaste Channorna.
                          Dock skall du vara medveten om att aurantimaculata är en dyr fisk och i Sverige kostar de mellan 800-2000kr styck beroende på storlek medans i t.ex. Tyskland kostar de runt 500kr.

                          C.stewartii är också en snygg Channa och är mycket lättare att få tag på och kostar under 1000kr även som vuxen.

                          Kommentar

                          • larsa
                            Banned
                            • april 2006
                            • 198

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lutt
                            Channa aurantimaculata utan att tveka och sen är det inte en sån rovgirig Channa som micropeltes.
                            C.aurantimaculata är nog bland de snyggaste Channorna.
                            Dock skall du vara medveten om att aurantimaculata är en dyr fisk och i Sverige kostar de mellan 800-2000kr styck beroende på storlek medans i t.ex. Tyskland kostar de runt 500kr.

                            C.stewartii är också en snygg Channa och är mycket lättare att få tag på och kostar under 1000kr även som vuxen.
                            vad kostar chrenicihlorna då?betalat 1000 spänn för 4 c. johanna ...billigt!!! med tanke på hardcore,,,får jag ett par marmorata för 1000??

                            Kommentar

                            • Lutt
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 1919

                              #15
                              Ursprungligen postat av larsa
                              vad kostar chrenicihlorna då?betalat 1000 spänn för 4 c. johanna ...billigt!!! med tanke på hardcore,,,får jag ett par marmorata för 1000??
                              1000kr för 4st johanna är varken dyrt eller billigt. Men marmorata har jag ingen prisuppgift på men det är iaf klart att dom är bland de dyrare gäddorna.

                              Jag har i dagsläget bara en Channa art och så får det bli för det kommer nog inga fler. Jag har iaf Channa pleurophthalma som är en medelstor Channa och tillhör absolut topp 3 i harmlöshet.

                              1. Bilden visar en fd. Channa marulia och den beställdes hem som Channa barca, men det visste jag nästan när jag beställde att det inte var en barca.
                              2. En Crenicichla lenticulata.
                              Senast redigerad av Lutt; 28 december 2010, 00:11.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...