Ciklidbladet & förslag hur NCS ökar medlemsantal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Ciklidbladet & förslag hur NCS ökar medlemsantal

    **********************************
    Denna tråd startade med frågor om utdelning av föregående års stipender men har utvecklats till en tråd om Ciklidbladets innehåll samt hur vi kan få fler medlemmar intresserade av Nordisk Ciklidsällskapet, så att de ansluter till föreningen.

    Samtidigt startade en liknande tråd om insamling så att stipendier kan delas ut. Båda trådarna är nu sammanslagna, där av att inlägg kan se lite konstiga ut kronologiskt.
    **********************************

    Är nyfiken på vad stipendiaterna tänkt lägga pengarna på?
    MVH

    Kristofer
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #2
    Det bidde inga

    Hej

    Tyvärr delades det inte ut stipendier i år. Föreningens ekonomi tillät inte det. Det var naturligtvis inte alls kul att det måste bli så, men de ekonomiska realiteterna går inte att bortse från.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Crenicichla
      Användare
      • november 2006
      • 1055

      #3
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Hej

      Tyvärr delades det inte ut stipendier i år. Föreningens ekonomi tillät inte det. Det var naturligtvis inte alls kul att det måste bli så, men de ekonomiska realiteterna går inte att bortse från.
      Det har du så rätt i så..

      Jaja de är bara att hoppas att det finns möjligheter för stipendiet nästa år!
      MVH

      Kristofer

      Kommentar

      • Markus_A
        Användare
        • december 2005
        • 418

        #4
        Och förra året(200 fick jag det man av olika anldeningar kunde jag inte utföra försöket inom rimliga tidsramar, så det beslutades att stipendiet föll ut.

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          En idé är att man startar en "insamling" här på ciklid.se precis som stuart grants minnesfond?

          Jag tror nog att intresset skulle kunna vara stort bland medlemmarna, antingen så får man in så mycket så att det tillsammans med föreningens ekonomi gör det möjligt med stipendier.
          Eller om allt fungerar riktigt bra så kanske man kan utöka stipendierna storlek eller antal tackvare den gemensamma kraften av insamling/förenings ekonomi?

          Vad tycker ni?
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Ciklidbladet & förslag hur NCS ökar medlemsantal

            Eftersom det inte delades ut några stipendier i år och i alla fall jag väldigt gärna vill att föreningen skall kunna fortsätta med denna förmån, så lägger jag följande förslag.

            Man startar en "insamling" här på ciklid.se precis som stuart grants minnesfond?

            Jag tror nog att intresset skulle kunna vara stort bland medlemmarna, antingen så får man in så mycket så att det tillsammans med föreningens ekonomi gör det möjligt med stipendier.
            Eller om allt fungerar riktigt bra så kanske man kan utöka stipendierna storlek eller antal tackvare den gemensamma kraften av insamling/förenings ekonomi?

            Vad tycker ni?
            __________________
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Är det inte bättre att försöka se till att det finns tillräckligt många medlemmar för att det ska finnas utrymme för att dela ut stipendierna.

              Kommentar

              • Niklas Olsson
                Användare
                • februari 2003
                • 1156

                #8
                Nja, vet inte om jag känner för att lägga pengar för att det ska delas ut stipendier. Sorry!
                Så jag går alltså på Albins linje...
                //Niklas

                www.nofoto.se
                Nofoto på Facebook
                ____________________________________

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #9
                  Det är ingen som tvingar oss till att lägga pengar på insamlingen.

                  För mig personligen så är det lättare att skänka ett bidrag än att värva folk eftersom jag inte känner några utanför forumet som håller på med akvaristik...

                  Kan man ta fram prenumerations premier för att motivera medelmskapet? eller material som gör reklam för föreningen som man kanske kan få sätta upp hos sin lokala zoohandlare?

                  Framför allt så tycker jag att man kan köra värvningskampanjer parralellt med insamlingen.
                  Jag själv har inte skänkt pengar till sturat grants minnesfond eftersom jag inte "känner" för det och jag känner absolut inget tvång att skänka pengar till den heller..
                  Alla insamlingar måste givetvis vara frivilliga!
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • Markie
                    Användare
                    • september 2008
                    • 512

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mikael W
                    Hej

                    Tyvärr delades det inte ut stipendier i år. Föreningens ekonomi tillät inte det. Det var naturligtvis inte alls kul att det måste bli så, men de ekonomiska realiteterna går inte att bortse från.

                    Hur många betalande medlemar hadde/har ncs för 2008 samt 2009 ?

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8598

                      #11
                      Ursprungligen postat av jemmba
                      Hur många betalande medlemar hadde/har ncs för 2008 samt 2009 ?
                      Per sista december 2008 hade vi 940 medlemmar.
                      Senaste siffran för i år (2009) är 886 medlemmar.
                      (Detta är totaler, där ingår bl.a. ett antal hedersmedlemmar och utbytestidningar, men antalet betalande är inte mycket lägre.)

                      Vid motsvarande tidpunkt förra året (april 2008 ) hade vi 819 medlemmar. Det är mycket glädjande att medlemsantalet verkar vara på uppgång i år. Vi är bara i början av året ännu, så fler än 940, eller t.o.m upp mot 1000 medlemmar är inte omöjligt.
                      Senast redigerad av Mikael W; 22 april 2009, 22:09.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8598

                        #12
                        Tack för förslagen

                        Hej

                        Tack för förslagen. Det är alltid kul när medlemmarna ger oss i styrelsen idéer och feedback. Så kan vi tillsammans göra NCS ännu bättre (och => större).

                        Värvning: Detta jobbar vi med kontinuerligt.
                        Förra året hade vi en värvningskampanj i Ciklidbladet, där vi lottade ut bokpris till dem som värvade nya medlemmar.
                        På Ciklidstämman delade vi ut inbetalningslappar och provexemplar av Ciklidbladet.
                        Vi jobbar på att ta fram en vepa med info om NCS, att ha på akvaarieevenemang, typ Akvariets Dag.
                        Vi har även affischer och/eller vår fina kalender synligt framme i många akvarieaffärer, ofta också provexemplar av CB (många affärer stöder NCS bl.a. just på detta sätt).

                        Stipendier: Under övervägande. Intresset har kanske inte varit så himla stort de senaste två åren. 2008 fick vi t.ex. ingen ansökan till Ocellatusstipendiet. En tanke vi funderar på är att göra om stipendierna till ett miljöstipendium (eller miljöanknutet på något sätt).
                        Varför inte ha en insamling. Vid sidan av t.ex. andra pågående insamlingar. Det handlar ju bara om att marknadsföra dem samt att de som vill stöda betalar in en lämplig summa på NCS konto och anger vad de stöder.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av endymion
                          Är det inte bättre att försöka se till att det finns tillräckligt många medlemmar för att det ska finnas utrymme för att dela ut stipendierna.
                          Ja du Albin , du har ju redan fått ditt stipendium, men det är som du säger, självklart så tycker jag samma som dig att medlemsavgiften ska betala stipendiet, sedan så finns det andra saker som styrelsen lägger på pengar, som jag inte tycker är lika viktiga, men är man inte med styrelsen och samtidigt inte går på årsmötet, så kanske man inte har mandat att tycka till.
                          Men nu när crenicichla har tagit upp en sak här på forumet, så är jag inte sen att hänga på.Janne

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            sedan så finns det andra saker som styrelsen lägger på pengar, som jag inte tycker är lika viktiga
                            Utan att på något sätt kritisera så vill jag bara komentera att man alltid måste fundera på hur mycket det kostar i relation till annat.

                            Den största utgiften är Ciklidbladet och det billigaste "lägga pengar" på en beställd artikel från ickemedlem kostar ett Ciklidblad + porto. Det betyder att vill vi spara så måste vi dra ner på kostnaderna för ciklidbladet men knappast antalet bestälda artiklar.

                            Den här kommentaren har inget med dig att göra Janne. Jag kom bara att tänka på det när jag läste inlägget.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ja, jag älskar Malawiciklider, men är det fortfarande så att vi lägger 50 kr från våran medlemsavgift, till en fond som bevarar malawiciklider.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...