"Damm och allt som lever där i"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Orppo
    Användare
    • september 2004
    • 518

    #31
    He he !Tack Wilhelm.
    Jag var lite grinig i går på algerna!
    I dag har jag fått ett rejält träningspass och merparten av slemmet är borta.

    Till helgen ska jag göra ett massivt vattenbyte och rengöra filtret.
    Kanske ska skaffa ett brutalare filter,lägga pengar på det?
    Kostar ju skjortan med bra grejjer.

    Det skulle va bra med ´"svart/mörkt" vatten så man inte såg botten!
    Just nu ser man botten på 120 CM djup,men trådalgerna förstör det estetiska.
    Det skulle va bättre om vattnet var svart på ca 20CM siktdjup.

    Är det någon som har något tips på vad man kan göra?
    (Hellre svart än grönt)

    Kommentar

    • larsa
      Banned
      • april 2006
      • 198

      #32
      Ursprungligen postat av Orppo
      He he !Tack Wilhelm.
      Jag var lite grinig i går på algerna!
      I dag har jag fått ett rejält träningspass och merparten av slemmet är borta.

      Till helgen ska jag göra ett massivt vattenbyte och rengöra filtret.
      Kanske ska skaffa ett brutalare filter,lägga pengar på det?
      Kostar ju skjortan med bra grejjer.

      Det skulle va bra med ´"svart/mörkt" vatten så man inte såg botten!
      Just nu ser man botten på 120 CM djup,men trådalgerna förstör det estetiska.
      Det skulle va bättre om vattnet var svart på ca 20CM siktdjup.

      Är det någon som har något tips på vad man kan göra?
      (Hellre svart än grönt)
      Ser du botten antar jag du har ett filter med uvc-enhet=klart vatten,det är ju bra!Värdelöst att inte se ner,jag la ner min pga av detta,såg inte ett skit pga svävalger trots ständiga vattenbyten. De alger du talar om tar inte uvc enheten för den sitter ju i filtret så även om du köper det dyraste dammfiltret som finns har du kvar problemet.visst du kan kanske utöka filter massan,men det enklaste är som du nu gjort bort med det värsta mekaniskt o gör ett vattenbyte som du sa,Sen det billigaste är I med mer växtlighet som konkurrerar om näringsämnen.ha kontroll på matningen.Hjälper inte det så finns det kemikalier mot de du beskriver,läste också om nått som kallades algremover som skickade ut el impulser(?) som gjorde att de tog upp kalcium så mycket att de vart förgiftade o dog efter några veckor..nått sånt..sök på trådalger i damm på google..där finns mycket att hämta

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #33
        Hej.
        Zeolit tar en del,använder det själv.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Orppo
          Användare
          • september 2004
          • 518

          #34
          Ursprungligen postat av larsa
          Ser du botten antar jag du har ett filter med uvc-enhet=klart vatten,det är ju bra!Värdelöst att inte se ner,jag la ner min pga av detta,såg inte ett skit pga svävalger trots ständiga vattenbyten. De alger du talar om tar inte uvc enheten för den sitter ju i filtret så även om du köper det dyraste dammfiltret som finns har du kvar problemet.visst du kan kanske utöka filter massan,men det enklaste är som du nu gjort bort med det värsta mekaniskt o gör ett vattenbyte som du sa,Sen det billigaste är I med mer växtlighet som konkurrerar om näringsämnen.ha kontroll på matningen.Hjälper inte det så finns det kemikalier mot de du beskriver,läste också om nått som kallades algremover som skickade ut el impulser(?) som gjorde att de tog upp kalcium så mycket att de vart förgiftade o dog efter några veckor..nått sånt..sök på trådalger i damm på google..där finns mycket att hämta


          UVC enheten verkar funka jättebra,vattnet är klart.
          Kemikalier vill jag helst inte använda,däremot detta med mer växtlighet som du nämner tror jag kan vara en lösning,kanske stora näckrosor som stänger inne solljuset.
          Under bryggan finns inga problem med trådalger.
          Tror att det kan vara en lösning.

          Skulle vara skönt om systemet funkar med bra balans,och att man slipper jobba med detta så svett och pormaskar sprutar!

          3-4 gånger/år är väl OK,men inte fan varannan vecka!

          Näckrosor skall i nu.

          Kommentar

          • Orppo
            Användare
            • september 2004
            • 518

            #35
            Ursprungligen postat av Mats
            Hej.
            Zeolit tar en del,använder det själv.
            mvh Mats

            Jag har dundrat i ett par kilo i filtret,samt rappat botten med det,det funkar till viss del säkert,men det varkar inte stå emot den massiva invaderingen av trådalgerna.

            Kommentar

            • Mats
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 804

              #36
              Hej.
              Rappat botten hjälper ej.Skall läggas i en saltlösning emallanåt (10%).Har du solen direkt på dammen?Måste ha lite skugga också.
              mvh Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • Orppo
                Användare
                • september 2004
                • 518

                #37
                Ursprungligen postat av Mats
                Hej.
                Rappat botten hjälper ej.Skall läggas i en saltlösning emallanåt (10%).Har du solen direkt på dammen?Måste ha lite skugga också.
                mvh Mats
                Japp, Solen ligger på största delen under dagen,skall försöka att "skugga" mer med hjälp av Näckrosblad.

                Det finns snygga Röda näckrosor till försäljning.
                Jag var i Tivedens nationalpark förra sommaren och såg vilda röda,hade funderingar på att nypa några,men det får man ju inte göra.
                Får nöja mig med odlade i stället.

                Salt har jag skottat i flera kilo,har förmodligen saltvattenskoi vid det här laget.

                Mer växter+mer skugga+mer angagemang,är nog en bra början.
                Uppskattar era svar!

                Kommentar

                • Göran Å
                  Användare
                  • december 2005
                  • 1295

                  #38
                  Ursprungligen postat av Orppo
                  Jag blir så jävla trött på dessa trådalger! allt var jätte bra tills denna helg,har varit
                  bortrest, kom hem igår och upptäckte att det har EXPLODERAT alger!
                  QUOTE]

                  Håller med dig, dessa alger är jättetråkiga.... Hade för några år sedan bekymmer med dessa trådalger (en gång på totalt 15år med damm) och provade med ett medel från Hozelock i pulverform.
                  Strödde pulvret runt dammkanten på algerna och det försvann efter ca:1 vecka och har inte kommit tillbaka.

                  http://www.hozelock.se/damm/pond-treatment.html Medel mot trådalger: 3959


                  Här har du en annan produkt http://www.aquainterior.se/ Har följande produkt: 70165 Anti alg 250 gr Bekämpar mycket effektivt trådalger. Snabbverkande Räcker till ca 5000L.

                  Har du ett siktdjup på 120cm så är nog inte ditt filter så dåligt som du tror.

                  Ev ska du skaffa lite mer växter som kan hjälpa till att hålla alger i skack på lite längre sikt..

                  Mvh Göran
                  http://www.skovdeaf.se/
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                  http://www.skovdefagelklubb.se/

                  Kommentar

                  • Orppo
                    Användare
                    • september 2004
                    • 518

                    #39
                    Det är ju just i kanterna som problemet är som störst,gillar inte kem,men jag ska kolla upp detta från Hozelock!

                    Finns det ngn handlare i närheten som säljer detta medel i helgen?
                    Runt SpånGa?

                    Är det Bauhaus eller någon mer specifik dammhandlare?

                    Låter ju bra att strö ut skiten 1 gång och sen kommer det aldrig mer tillbaks,ingen blir gladare än jag.
                    Jag är en latoxe(enligt frugan)
                    Tack Göran.Ska kolla upp detta!

                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 804

                      #40
                      Hej.
                      Har använt detta medel och kan säga att algerna återkommer.Bästa är att få skugga på något sätt samt att göra ett biofilter .Behållare 1m.djup och så vid som möjligt,läg ett perforerat rör i botten för inkommande vatten,fyll nästan ända upp med lavakross,ett rör som leder vattnet tillbaks till dammen,plantera växter som kräver fosfat,koppla pumpen,Detta filter tar nog det mesta av gödningen i vattnet.Detta att du slänger ner salt gör sken värre för då släper zeoliten att som den har tagit upp.Zeoliten skall ligga24 tim. i salt för att kunna verka,sedan sköljes den i färskvatten,nu är den klarför användning.
                      mvh Mats
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • Mats
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 804

                        #41
                        Hej.
                        Har hittat var du kan läsa om detta filter.Sök på Pondteam,klicka på veta mera ,här är bra läsning.
                        mvh Mats
                        Senast redigerad av Mats; 21 maj 2009, 10:42.
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #42
                          Har någon testat mer udda dammfiskar som solabborre, spigg, brasiliensis? Varför man aldrig storspigg i dammar? (jag skulle ha det då de är kul att titta på på våren då de är knallröda och tar hand om ungarna) Käkar de för mycket yngel (blir det några yngel att tala om i en damm?)
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #43
                            Jag hade bäcköring i dammen tidigare, och det fungerade utmärkt. Övervintringen inomhus tog tyvärr knäcken på dem
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Orppo
                              Användare
                              • september 2004
                              • 518

                              #44
                              Det verkar ibland att man tar sig vatten över huvudet.
                              Jag har ägnat hela dagen åt dammen bytt 4m3 vatten gjort rent filter,stoppat i ett till system,som inte har varit i drift på ett tag,bytte ut UVC lampan.

                              Skyfflat trådalger.Över staketet in till grannen,he he.
                              Mats,egetbyggt biofilter orkar jag inte krångla med,och har inte teknisk talang heller.men detta med att minska solljuset kan nog va en smart grej.

                              Kollade lite på näckrosor nyss,beställningsvara.
                              Ska fixa det,men skugga över dammen verkar vara ett bra knep för att få bukt med trådalgerna.

                              Ett stort parasoll för eftermiddagssolen kanske.

                              Ola,Jag hade en fet Clarias Bathracus på 50cm förra säsongen.
                              Storspigg är ju riktigt fina, hade jag bott på Öland hade jag säkert haft dem i ett akvarie,ganska lätt att få dessa VF har jag märkt,ungarna är ju experter på att fånga dem.I en gul hink

                              Kommentar

                              • Ola Sjödin
                                Användare
                                • augusti 2003
                                • 514

                                #45
                                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Har någon testat mer udda dammfiskar som solabborre, spigg, brasiliensis? Varför man aldrig storspigg i dammar? (jag skulle ha det då de är kul att titta på på våren då de är knallröda och tar hand om ungarna) Käkar de för mycket yngel (blir det några yngel att tala om i en damm?)
                                Jag har testat lite olika firrar utomhus. Förutom olika uruguayfirrar (Gymnos, Australoheros och Crenicichlor) så har jag bla. testat just G. brasiliensis och solabborre plus natalciklider, guldbarber, odessabarber, kardinalfisk, svärdbärare, mm. Alla klarade sig bra och jag kan verkligen rekommendera att hålla de lite köldtåligare firrarna utomhus under sommaren. Härom året visade det sig till och med att en odessabarb klarade övervintring i dammen!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...