"Damm och allt som lever där i"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Orppo
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats
    Hej.
    Zeolit tar en del,använder det själv.
    mvh Mats

    Jag har dundrat i ett par kilo i filtret,samt rappat botten med det,det funkar till viss del säkert,men det varkar inte stå emot den massiva invaderingen av trådalgerna.

    Lämna en kommentar:


  • Orppo
    svarade
    Ursprungligen postat av larsa
    Ser du botten antar jag du har ett filter med uvc-enhet=klart vatten,det är ju bra!Värdelöst att inte se ner,jag la ner min pga av detta,såg inte ett skit pga svävalger trots ständiga vattenbyten. De alger du talar om tar inte uvc enheten för den sitter ju i filtret så även om du köper det dyraste dammfiltret som finns har du kvar problemet.visst du kan kanske utöka filter massan,men det enklaste är som du nu gjort bort med det värsta mekaniskt o gör ett vattenbyte som du sa,Sen det billigaste är I med mer växtlighet som konkurrerar om näringsämnen.ha kontroll på matningen.Hjälper inte det så finns det kemikalier mot de du beskriver,läste också om nått som kallades algremover som skickade ut el impulser(?) som gjorde att de tog upp kalcium så mycket att de vart förgiftade o dog efter några veckor..nått sånt..sök på trådalger i damm på google..där finns mycket att hämta


    UVC enheten verkar funka jättebra,vattnet är klart.
    Kemikalier vill jag helst inte använda,däremot detta med mer växtlighet som du nämner tror jag kan vara en lösning,kanske stora näckrosor som stänger inne solljuset.
    Under bryggan finns inga problem med trådalger.
    Tror att det kan vara en lösning.

    Skulle vara skönt om systemet funkar med bra balans,och att man slipper jobba med detta så svett och pormaskar sprutar!

    3-4 gånger/år är väl OK,men inte fan varannan vecka!

    Näckrosor skall i nu.

    Lämna en kommentar:


  • Mats
    svarade
    Hej.
    Zeolit tar en del,använder det själv.
    mvh Mats

    Lämna en kommentar:


  • larsa
    svarade
    Ursprungligen postat av Orppo
    He he !Tack Wilhelm.
    Jag var lite grinig i går på algerna!
    I dag har jag fått ett rejält träningspass och merparten av slemmet är borta.

    Till helgen ska jag göra ett massivt vattenbyte och rengöra filtret.
    Kanske ska skaffa ett brutalare filter,lägga pengar på det?
    Kostar ju skjortan med bra grejjer.

    Det skulle va bra med ´"svart/mörkt" vatten så man inte såg botten!
    Just nu ser man botten på 120 CM djup,men trådalgerna förstör det estetiska.
    Det skulle va bättre om vattnet var svart på ca 20CM siktdjup.

    Är det någon som har något tips på vad man kan göra?
    (Hellre svart än grönt)
    Ser du botten antar jag du har ett filter med uvc-enhet=klart vatten,det är ju bra!Värdelöst att inte se ner,jag la ner min pga av detta,såg inte ett skit pga svävalger trots ständiga vattenbyten. De alger du talar om tar inte uvc enheten för den sitter ju i filtret så även om du köper det dyraste dammfiltret som finns har du kvar problemet.visst du kan kanske utöka filter massan,men det enklaste är som du nu gjort bort med det värsta mekaniskt o gör ett vattenbyte som du sa,Sen det billigaste är I med mer växtlighet som konkurrerar om näringsämnen.ha kontroll på matningen.Hjälper inte det så finns det kemikalier mot de du beskriver,läste också om nått som kallades algremover som skickade ut el impulser(?) som gjorde att de tog upp kalcium så mycket att de vart förgiftade o dog efter några veckor..nått sånt..sök på trådalger i damm på google..där finns mycket att hämta

    Lämna en kommentar:


  • Orppo
    svarade
    He he !Tack Wilhelm.
    Jag var lite grinig i går på algerna!
    I dag har jag fått ett rejält träningspass och merparten av slemmet är borta.

    Till helgen ska jag göra ett massivt vattenbyte och rengöra filtret.
    Kanske ska skaffa ett brutalare filter,lägga pengar på det?
    Kostar ju skjortan med bra grejjer.

    Det skulle va bra med ´"svart/mörkt" vatten så man inte såg botten!
    Just nu ser man botten på 120 CM djup,men trådalgerna förstör det estetiska.
    Det skulle va bättre om vattnet var svart på ca 20CM siktdjup.

    Är det någon som har något tips på vad man kan göra?
    (Hellre svart än grönt)

    Lämna en kommentar:


  • Wilhelm
    svarade
    Ursprungligen postat av Orppo
    Skulle ha döpt denna tråd till "Damm och allt som lever där i" istället.
    Din önskan är uppfylld!

    Lämna en kommentar:


  • Orppo
    svarade
    Skulle ha döpt denna tråd till "Damm och allt som lever där i" istället.
    Jag blir så jävla trött på dessa trådalger! allt var jätte bra tills denna helg,har varit
    bortrest, kom hem igår och upptäckte att det har EXPLODERAT alger!

    Försökte rensa lite manuellt med håv,men tröttnade totalt.
    Kollade i stället på filteranordningar kostade från 14000 och uppåt.

    Jag tror min anläggning vs min lathet inte går i hop.
    Jag blir helt enkelt så trött på dessa alger,måste jag köpa en filteranläggning för 20000?
    Funderar på att fylla igen gropen.

    Lämna en kommentar:


  • Rickard
    svarade
    Ursprungligen postat av Orppo
    Låter ju intressant,men då skulle du ha naturliga karpar i "hålet" då?
    Typ göra sjön lite större?

    Om du vill ha färgglada karpar(koi),så får väl under inga omständigheter,kojjarna kunna "smita"ut isjön?
    Kanske går att lösa med ett vattenfall från sjön ner i dammen.
    Men då krävs nog en sjuhelvetes pump.
    Sjön ligger nerströms så det lär inte funka med vattenfall. Jag har en brunn som är ca 4 m djup som har förbindelse med sjön. Det var den jag skulle använda och låta vattnet rinna ut i dagbrunnen som går ut i sjön.

    Sedan har någon klok människa planterat in gräs o spegel samt koikarpar i sjön (Smålands artrikaste sjö) så där finns alla möjliga sorters fisk i den sjön bl.a. minst 1 st 20 kg,s mal. Så om det skulle komma ut rymmlingar så blir det nog mest näringstillskott åt gäddor, aborrar och malar.

    Lämna en kommentar:


  • Tony
    svarade
    Idag har jag vart hos Ciklidhobby i Nol och fotat ett 30-tal koi som skall upp på nätet. Jag lät 4 av dem åka med hem, varav två av min favoritvariant doitsu kohaku. Jäklar vad snygga de är!

    Det tar väl några dagar att fixa till bilder, men en hel del som jag fotade förra sommaren ligger kvar på www.koihobby.se .

    Lämna en kommentar:


  • Danne_K
    svarade
    förhoppningsvis är man klar med akvarierummet till nästa sommar. Då blir det damm!. Troligtvis blir det ciklider som får härja runt där. Fina bilder man känner riktigt hur man vill ut och börja gräva

    Lämna en kommentar:


  • larsa
    svarade
    [QUOTE=Orppo;774717]

    Och mitt fina vattenfall jobbar på.
    Ha!Ja det var ju fint...dax att kavla upp ärmarna o bygga in?Just det där estetiska är svårt med damm..man vill ju kolla firrarna o inget krångel..men så är det väl i kar också..men en damm är ju så utlämnande ...fasen vad jag saknar min damm..ska höra med grabbarna om dom kan gräva en!

    Lämna en kommentar:


  • Orppo
    svarade
    Ursprungligen postat av Rickard
    Jag hade nog velat ha en damm i ett växthus med Arowanor fast då hade väl elräkningen kostat mer än min årsinkomst

    Jag har igentligen ganska bra förutsättningar eftersom jag har förbindelse med en sjö där det finns massor av karpar. Det hade "bara" varit att gräva ett hål med överrinning tillbaka i sjön och en bra pump, filter o UV är ju överflödigt om man tar sjövattnet direkt
    Låter ju intressant,men då skulle du ha naturliga karpar i "hålet" då?
    Typ göra sjön lite större?

    Om du vill ha färgglada karpar(koi),så får väl under inga omständigheter,kojjarna kunna "smita"ut isjön?
    Kanske går att lösa med ett vattenfall från sjön ner i dammen.
    Men då krävs nog en sjuhelvetes pump.

    Lämna en kommentar:


  • Orppo
    svarade
    Jag har fått en Segelfenspleco av en kompis,den har växt ur hans akvarium.
    Nu är det ju så, att den kommer att växa ur mitt också.

    Jag funderar på om Plecon skall få gå i dammen denna sommar.
    Och avsluta sin resa där.

    Då får han förmodligen ha det jävligt bra i 4 månader.
    Eller vad tycker ni? Jag vet inte om han har det så bra i ett trångt akvarie
    med en Greenterror chef,som hela tiden är bakom ryggen.

    Lämna en kommentar:


  • Orppo
    svarade
    Ursprungligen postat av Göran Å
    Kul med bilder från era projekt Orppo och kaj.p, de ser fina ut.


    Har man möjligheten ( trädgård ) så tycker jag absolut att om man är akvarieintresserad att man ska skaffa sig en trädgårdsdamm.

    Den skapar så mycket trivsel med sitt vattensorl och djurliv och ger liv åt annars ganska strerila trädgårdar.

    Matade mina Koi häromdagen och räknade in 6st yngel som har överlevt vintern.

    Mvh Göran


    Vill också ha koiyngel,får nog försöka skaffa en hona!

    Lämna en kommentar:


  • Rickard
    svarade
    Ursprungligen postat av Göran Å
    Kul med bilder från era projekt Orppo och kaj.p, de ser fina ut.


    Har man möjligheten ( trädgård ) så tycker jag absolut att om man är akvarieintresserad att man ska skaffa sig en trädgårdsdamm.

    Den skapar så mycket trivsel med sitt vattensorl och djurliv och ger liv åt annars ganska strerila trädgårdar.

    Matade mina Koi häromdagen och räknade in 6st yngel som har överlevt vintern.

    Mvh Göran
    Jag hade nog velat ha en damm i ett växthus med Arowanor fast då hade väl elräkningen kostat mer än min årsinkomst

    Jag har igentligen ganska bra förutsättningar eftersom jag har förbindelse med en sjö där det finns massor av karpar. Det hade "bara" varit att gräva ett hål med överrinning tillbaka i sjön och en bra pump, filter o UV är ju överflödigt om man tar sjövattnet direkt

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...