Fel på vattnet i Stockholm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maaah
    Användare
    • augusti 2005
    • 89

    #31
    det är tur man bor i Sundsvall där vattnet i kranen alltid är naturligt och obehandlat, det klarar tom livsmedelsverkets krav på mineralvatten.

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #32
      Ursprungligen postat av Nilsrolf
      Så här säger man från VA-verket: Hej Rolf.
      Vet inte varifrån du har fått uppgiften om att det skulle vara någon skillnad på dricksvattenkvaliteten på vattenverken under helgerna jämfört med vardagar. Uppgiften är ju gammal och får nog mest betecknas som ett missförstånd. Det är ingen skillnad i vattenkvaliteten ut från vattenverken helger jämfört med vardagar.


      Med vänlig hälsning
      Claes Wångsell
      Göteborg Vatten
      Produktion

      Hej!
      Att vattenverket producerar samma vatten samtliga dagar i veckan har jag aldrig haft orsak att betvivla.
      Vad som sagts från Lackarebäck för en massa år sedan är att h2o-kvaliteten blir sämre då det tappas mindre vatten på helgerna.

      I ett rör flyter inte vattnet i samma takt på hela ytan. Utmed kanterna på röret flyter vattnet långsammare.

      Det som då händer när förbrukningen minskar är att detta "kantvatten" får vi i kranarna på helgen.
      Fortfarande en bra produkt för människor men om man har otur skadlig för fiskar.

      Viss betydelse sas det oxå var på ledningen man bor. Långt ifrån = bra

      Skröna eller ej men svaren kommer från Lackarebäck och en vattentekniker där för 25-årsedan.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Lars Andersson
        NCS Medlem
        • oktober 2002
        • 601

        #33
        Ursprungligen postat av maaah
        det är tur man bor i Sundsvall där vattnet i kranen alltid är naturligt och obehandlat, det klarar tom livsmedelsverkets krav på mineralvatten.
        Glöm det. Det finns ingen stad/kommun i Sverige som har obehandlat vatten. Det finns inget kommunalt levererat vatten som inte är klorerat i någon form och som inte behandlats i åtminstone ett filteringssystem. Jag tror att alla kommunerna i Sverige har vatten som klarar de krav som livsmedelsverket ställer upp.

        Jag ser inte att det skulle finnas någon anledning att jämföra vårt kranvatten med det industriellt framställda mineralvattnet. Kanske har jag fel men jag tror att det är två helt olika produkter. Kanske är det så att vissa kommuner tycker att presigevärdet i ordet mineralvatten är högre än ordet dricksvatten från kran och därför använder ordet mineralvatten i sin profilering. Men det är jag inte säker på.

        Jag kan inte tänka mig att livsmedelsverket skulle godkänna ett klorerat mineralvatten, men det vet jag som sagt inget om.

        Från livsmedelsverket har vi dels lagstiftningen



        och dels finns livsmedlesverkets vägledningen avseende dricksvatten



        Trådkapning? Ja det var inte meningen i alla fall
        Senast redigerad av Lars Andersson; 20 april 2009, 19:13. Anledning: Avsaknad av rättstavningsprogram
        Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

        Kommentar

        • maaah
          Användare
          • augusti 2005
          • 89

          #34
          Kopierat från mittsverige vattens sida:

          Naturligt mineralvatten
          I Sundsvallsregionen har vi, enligt många, ett av Europas bästa vatten. Om det inte är bubblorna du är ute efter så får du ett minst lika fint vatten genom din kallvattenkran som det du köper på flaska i din matvarubutik. Så bra är nämligen vattnet här. Det har vi även Livsmedelsverkets ord på och deras krav på ett naturligt klassat mineral-
          vatten är både tydliga och hårda.

          Vår källa i Grönsta håller allra högsta klass
          Naturliga mineralvatten kommer från underjordiska vattentäkter med mycket stabil och extra bra vatten-
          kvalitet. Det är alltid naturligt och obehandlat. Den fina smaken och det balanserade mineralinnehållet är skapat helt av naturen. Vi är mycket stolta över att vattnet från Grönsta vattentäkt strax utanför Sundsvall är klassat som naturligt mineralvatten. Det är den finaste utmärkelse
          ett vatten kan få.


          Nu ska dom självklart få det att låta som att deras produkt är bättre än vad den igentligen är, men frågan är hur mycket dom kan slira på sanningen....

          Kommentar

          • Orppo
            Användare
            • september 2004
            • 518

            #35
            För att svara på frågan.....Nej det är inget fel på vattnet i Stockholm,Vi borde ju ha ett av landets finaste vatten.(Melaren)
            Jag har aldrig reflekterat över detta,då jag aldrig haft några problem med vattenbyten osv,Men det finns säkert en och annan Biolog där ute som inte håller med mig.

            Kommer ni i håg politikern som drack av Stockholmsström?På TV?.
            He he,Modigt gjort!
            Men som sagt, Stocholmsvattnet har inte drabbat mina fiskar negativt.
            Snarare tvärtom.
            Detta är mina erfarenheter,och jag kan ha fel.

            /Johan

            Kommentar

            • Lars Andersson
              NCS Medlem
              • oktober 2002
              • 601

              #36
              Ursprungligen postat av maaah
              Kopierat från mittsverige vattens sida:

              Naturligt mineralvatten
              I Sundsvallsregionen har vi, enligt många, ett av Europas bästa vatten. Om det inte är bubblorna du är ute efter så får du ett minst lika fint vatten genom din kallvattenkran som det du köper på flaska i din matvarubutik. Så bra är nämligen vattnet här. Det har vi även Livsmedelsverkets ord på och deras krav på ett naturligt klassat mineral-
              vatten är både tydliga och hårda.

              Vår källa i Grönsta håller allra högsta klass
              Naturliga mineralvatten kommer från underjordiska vattentäkter med mycket stabil och extra bra vatten-
              kvalitet. Det är alltid naturligt och obehandlat. Den fina smaken och det balanserade mineralinnehållet är skapat helt av naturen. Vi är mycket stolta över att vattnet från Grönsta vattentäkt strax utanför Sundsvall är klassat som naturligt mineralvatten. Det är den finaste utmärkelse
              ett vatten kan få.


              Nu ska dom självklart få det att låta som att deras produkt är bättre än vad den igentligen är, men frågan är hur mycket dom kan slira på sanningen....

              Ni skall vara glada att Ni troligen har ett av landets bästa kommunala vatten. Vi alla skall vara glada över att vi i Sverige generellt har ett fantastiskt fint vatten och en enorm tillgång på det.

              Hur mycket som kan slira på sanningen är svårt att säga men är innevånarna i Sundsvall nöjda med vattnet är det väl bara bra att dom som producerar det är stolta över sin produkt.

              Själv tycker jag att Linköpingsvattnet är fantastiskt fint och gott att dricka. Mer än 50 års nyttjande av kommunalt vatten i Linköping, för akvarieändamål, har dock fått mig att fundera på vad dricksvattnet påverkas av och under vilka förhållanden som skiftningar i kvaliten sker.

              När det gäller frågan om Stockholmsvattnet är jag övertygad att det även där sker produktionstekniska förändringar av/i vattnet som till och från och under vissa omständigheter har inverkningar på våra fiskar från Malawi och Tanganyika. Dessa fiskar har utvecklats under relativt konstanta förhållanden vad gäller vattenkvalitet. Att vattenproducenterna bedyrar att det inte sker sådana förändringar har för mig ingen betydelse längre. Jag är helt övertygad om att sådana förändringar sker och att de har påverkan på vår fisk.
              Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

              Kommentar

              Arbetssätt...