Fel på vattnet i Stockholm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #16
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    När man får en rapport från vattenverket är det exakt
    typ 0,001 nogranhet tex i milligram
    och skulle det bli en större avvikelse får deras utrustning spelet o en siren ljuder
    får man fråga varifrån ni tror att vattnet är giftigt emellanåt för fiskar ???

    det enda dåliga vatten som finns är någon gång per år i en liten by blir vattnet dåligt och man ska spola samt att det finns rent vatten vid brandkåren

    eller menar ni att vattnet är giftigt men det går ej att mäta

    jag dödar en skröna det är ej sant att man häller extra mycket kemikalier i vattentornet på fredagar då ingen är där på helgen
    När jag hade som mest problem med mitt vatten, då skickade jag efter en vattenrapport från mitt vattenverk, dom var väldigt serviceminders dom kom till och med hem till mig och mätte mitt vatten.
    Men i vattenrapporten stod inte hur mycket klor dom tillsätter, det enda svar jag fick, det var att dom tillsätter i tillräcklig mängd, och att det varierar på hur mycket bakterihalten är på vattnet.
    Ja så funkar det på mitt vattenverk, men det kan säkert variera hur andra kommuner gör.Janne

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #17
      Kan ju absolut va så att det är nån ledningsreperation nånstans i ditt vtn-nät. Eft nån läcka el dyl. Då kan de höja klorhalten under en viss period. Har fått det berättat fr vtn-verket här i Nypan. Min farsa ,som bor i en annan del av stan, hade neongrönt vtn ur kranen under några veckor. Detta pga att de sökte efter nån vtn-läcka i området. Detta var iof helt ofarligt.

      Oxå hört av en nisse som pratat med vtn-verkaet,att de kan höja klorhalten under långhelger när de större industrierna står still.

      Jag gissar på klor el en tillfällig kloramintillsättning. (Ty ni har inte kloramin i Sthlm va?)
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • algskraparn
        Användare
        • september 2006
        • 159

        #18
        Ursprungligen postat av ozric
        (Ty ni har inte kloramin i Sthlm va?)
        Enligt stockholm vattens hemsida tillsätter båda vattenverken som förser stockholm med vatten kloramin....

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #19
          Ursprungligen postat av algskraparn
          Enligt stockholm vattens hemsida tillsätter båda vattenverken som förser stockholm med vatten kloramin....
          Ajdå! Då krävs det väl att filtrerna är riktigt igång (?).
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #20
            tur att man har uvc
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • Carl
              NCS Medlem
              • maj 2002
              • 374

              #21
              Hallå där! Vad är Kloramin? Som sagt, jag har ju bytt vatten i massor i flera år?

              I övrigt är eländet ett faktum..... har fiskat upp en hel del lik idag, slog hårdast i västafrikakaret, (sannolikt för att det vattnet är ganska olika kranvattnet redan från början, fan vet). Inte bara för pengarna så känns det trist, VF firrar från T.ex kamerun och annat, snopet och nästan genant känns det.

              Vad som än är sant vad gäller vattnet så törs jag ju inte byta mer nu under helgen, verkar också ha klingat av, dom som flåsade mest efter vattenbytet har dött, dom andra hoppas jag klarar sig........ hade ju vart bra med filter som gått mer än två månader.

              Detta påminner mig om 1981 när jag var på skidresa och min Far övermatade mina burkar och dräpte samtliga firrar jag hade i ett helt rum i källaren. Fortfande bleknar både jag och min Far vid minnet.
              /Carl
              www.stockholmsciklidklubb.com

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #22
                Vi Växjöbor har lidit av dåligt kranvatten länge o väl så att ja lider med dig.
                Tack o lov så är det "nya kranvattnet" riktigt bra.

                Däremot så är det väll så att Stockholm har tre eller fyra helt olika vattentäckter som levererar vatten i kranen så det kan nog bli struligt ibland.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #23
                  Ursprungligen postat av Carl
                  Hallå där! Vad är Kloramin? Som sagt, jag har ju bytt vatten i massor i flera år?

                  I övrigt är eländet ett faktum..... har fiskat upp en hel del lik idag, slog hårdast i västafrikakaret, (sannolikt för att det vattnet är ganska olika kranvattnet redan från början, fan vet). Inte bara för pengarna så känns det trist, VF firrar från T.ex kamerun och annat, snopet och nästan genant känns det.

                  Vad som än är sant vad gäller vattnet så törs jag ju inte byta mer nu under helgen, verkar också ha klingat av, dom som flåsade mest efter vattenbytet har dött, dom andra hoppas jag klarar sig........ hade ju vart bra med filter som gått mer än två månader.

                  Detta påminner mig om 1981 när jag var på skidresa och min Far övermatade mina burkar och dräpte samtliga firrar jag hade i ett helt rum i källaren. Fortfande bleknar både jag och min Far vid minnet.
                  /Carl
                  ja Carl,jag tror att du får ett kolfilter för ca 400kr plus lite kopplingar kanske 500 spänn, det finns säkert på Clas Olsson, det är ett billigt sett att bli av med problemet, sen att Christer intalar sig själv att det inte finns ett problem med vattnet, och du är säkert också en gammal rutinerad räv.
                  Men det verkar som att du har lite nystartade baljor, stockholms vattenverk har ändrat lite, ja allt var bättre förråtminstona när det gällde det kommunala vattnet.Janne

                  Kommentar

                  • Göran Å
                    Användare
                    • december 2005
                    • 1295

                    #24
                    Kloramin

                    Ursprungligen postat av Carl
                    Hallå där! Vad är Kloramin? Som sagt, jag har ju bytt vatten i massor i flera år?
                    /Carl
                    Här har du länken om Kloramin med tips på lite olika filter.

                    Jag och en polare har mer och mer fått upp ögonen för vad vattenverken trixar med när det gäller kloramin, och vi är övertygade om att vi har ett allvarligt akvaristiskt problem i många kommuner över hela Sverige. Flera odlare och vanliga hobbyakvarister har märkt att detta med att byta mer vatten när karet är i obalans


                    Trist med dödsfall på dina fiskar.

                    Mvh Göran
                    http://www.skovdeaf.se/
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                    http://www.skovdefagelklubb.se/

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #25
                      Jag har åtminstone "kostat på mig" kolfilter för den ringa kostnaden 500 sek. Det är inte allt för ovanligt sett under en längre tid att ledningarna blir dåliga eller föroreningar kommer in i ledningarna.

                      Har själv råkat ut för det fa ca två år sedan då de grävde ca 200 m. från fastigheten och vattnet smakade inte så bra, fisken klarade sig men man vet aldrig om det uppstår igen så har man numera en extra rening installerad.

                      Som sagt var en mycket billig försäkring som är lätt och koppla in själv.

                      Hälsningar

                      /Johan
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Carl
                        NCS Medlem
                        • maj 2002
                        • 374

                        #26
                        Hej.
                        Viktig nyhet.
                        Samtalade idag med Vattenverket i Stockholm, framkommer då att dom i mitt kranvatten höjt Kloramin-nivån med 50% sista veckan/veckorna, detta för att det behövs mer sommar än vinter (från 0.2 till 0.3mg/någonting som jag inte minns). vad gäller tillfälliga föroreningar visste han inget, men detta skulle ju kunna förklara problemet ju!
                        Antagligen i kombination med lite nya kar med nya fiskar o.s.v.
                        MVH
                        /Carl
                        www.stockholmsciklidklubb.com

                        Kommentar

                        • Carl
                          NCS Medlem
                          • maj 2002
                          • 374

                          #27
                          En sak till, Klaoraminet försvinner med tiden, alltså, ju längre bort från vattenverket man bor får man lägre nivåer, ju närmare sålund högre nivåer, Säkert påverkar också andra faktorer hur mycket som försvinner.
                          Alltså, Kloraminnivåerna varierar, framförallt just nu då dom ökats 50% sista tiden.
                          Det där med helger kontra veckodagar bekräftas ej från Vattenverkets håll, så därvid kan vi endast spekulera, i alla fall inga ytterligare kemikalier.

                          Lite roligt var att mannan jag pratade med, Anders Wahlund, mycket trevlig rekommenderade ciklid.se om jag hade ytterligare frågor! he he. Dom hänvisar frågvisa akvarister till vårt forum.



                          Var en bra tråd.
                          /Carl
                          www.stockholmsciklidklubb.com

                          Kommentar

                          • Nilsrolf
                            Användare
                            • december 2007
                            • 41

                            #28
                            Ursprungligen postat av Anders i Askim
                            Att byta vatten på helger är lurigt enligt vattenverket i Göteborg (Lackarebäck)
                            På 80-talet bytte jag vatten på påskhelgen och "brände" gälarna på en stor grupp VF diskus.
                            Sur och förbannad ringde jag vattenverket och fick till svar att byt aldrig på helgen eller efter långhelg.

                            H2o kvalliten är som högst på vardagar när flödet är som störst i ledningarna, på helgerna när mindre vatten används försämras akvariekvaliteten på vattnet.
                            Så efter detta missöde för 20-årsedan sker samtliga byten i arbetsveckan.

                            Dock hade vattenverket (Lackarebäck) mindre bra vatten i januari med kliande och dåligt ätande fiskar som följd.

                            Byt aldrig stora volymer vatten dvs över 35% för detta kan om vattnet är dåligt bli kostsamt.
                            Så här säger man från VA-verket: Hej Rolf.
                            Vet inte varifrån du har fått uppgiften om att det skulle vara någon skillnad på dricksvattenkvaliteten på vattenverken under helgerna jämfört med vardagar. Uppgiften är ju gammal och får nog mest betecknas som ett missförstånd. Det är ingen skillnad i vattenkvaliteten ut från vattenverken helger jämfört med vardagar.


                            Med vänlig hälsning
                            Claes Wångsell
                            Göteborg Vatten
                            Produktion

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #29
                              Att inte byta vatten på helger eller vissa dagar kan säkert vara en skröna. I Linköping sa man att man aldrig skulle byta vatten på måndagar eller tisdagar , för då "arbetade" vattenverksfolket och rensade ledningar med en massa konstigheter.

                              Jag tror med bestämdhet att det kvittar vilken dag eller tid på dygnet man byter vatten. Men upptäcker man att det är fel på vattnet och kontaktar vattenverket, så vet dom inget, eller "Vi har inte gjort nåt" (Gäller inte alla vattenverk)
                              Vattnet i kran ska ju bara vara tjänligt för människan, känsliga fiskar finns inte med på kartan!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • Lars Andersson
                                NCS Medlem
                                • oktober 2002
                                • 601

                                #30
                                Vattenverken i Linköping

                                I Linköping skulle man för många år sedan lägga ner det gamla vattenverket vid SAAB som heter Råberga. Då fick kommunen veta att det inom ett tiotal år skulle komma en lag om att varje kommun var tvungen att ha en reservplan för hur man skulle hålla kommunen med vatten. Varför inte behålla det gamla vattenverket som reserv resonerade kommunen. Vi fick då dels ett av Sveriges bästa vattenverk, Berggården, med minsta tänkbara bearbetning och där vattnet kommer från Vättern via Motala Ström.



                                Dels ett gammalt egentligen utrangerat men nu upphottat och moderniserat vattenverk som tar vattnet från Stångån och som renas med en mer omfattande och kemikrävande teknik.



                                Vattenkvaliten från Bergården är enligt mig och några andra klart bättre och när man får Råbergavatten i kranarna så märks det. Båda vattenverken arbetar i samma ledningssystem där vad jag förstått det ena verket skall kunna klara av hela stans förbrukning om det andra står still. "Risken" för att få Råbergavatten i kranen är klart högre i den del av stan som ligger nära Råberga. Dessutom verkar det som om vissa tidpunkter ger mer Råbergavatten i ledningarna och vi har upplevt att det finns vissa tidpunkter när fisken visar klart sämre "hälsotillstånd" än vanligtvis vid vattenbyten. Vi har tyckt oss märka att vid kraftig snösmältning är fiskarna mer påverkade än annars, men de senaste tre fyra åren har vi inget märkt av det. Såklart har vi ju nästan inte haft någon snö så det kan vara förklaringen.

                                Detta inlägg är säkert fullt av felaktigheter och påståenden tagna ur luften men det är vad jag och några andra har upplevt.
                                Senast redigerad av Lars Andersson; 20 april 2009, 17:51. Anledning: Avsaknad av rättstavningsprogram
                                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                                Kommentar

                                Arbetssätt...